سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار هما دلورای با عنوان "هفت پیکر" در گالری پروژه‌های آران برپاست. دلورای در گفت‌وگو با هنرآنلاین توضیح داد: نمایشگاه من بر پایه باورهای عامی، اعتقادات سنتی، آموزه‌های مذهبی و آیین‌ها و افسانه‌ها شکل گرفت. همچنین تحقیقاتی در زمینه علوم غریبه انجام دادم و در این علوم بیشترین چیزی که نمود دارد، استفاده از اعداد است. حروف و اعداد نقش گسترده‌ای در بیان و شکل‌گیری علوم غریبه داشته و اساس آن را  تشکیل می‌دهند؛ در خط ابجد که از خطوط مهم در علوم غریبه به شمار می‌آید هر حرف آن معادل با عددی است، از این رو به دلیل اسرار و رموزی که در این علوم برای حروف و اعداد قائل‌اند، اعداد را بستر مناسبی برای پرداختن به این موضوع دیدم.

دلورای ادامه داد: در علوم غریبه، اذکار، ادعیه و تکرار اهمیت زیادی دارد و با تکثیر یک کلمه و عدد به قدرت و کارآیی آن افزوده می‌شود. بر این اساس اعداد خاصی معنی پیدا می‌کنند. طبق بررسی‌هایی که داشتم اعدادی که بیشترین مورد استفاده در باورها و اسطوره‌های ایرانی داشتند را انتخاب کردم اما چون تعداد آنها زیاد بود برای خودم محدودیت قائل شدم و با توجه به تقدس و تمامیت عدد هفت در فرهنگ عامه، 7 عدد را از میان آنها انتخاب کردم.

او با اشاره به نحوه ساخت و نمایش این اعداد گفت: می‌خواستم این اعداد به صورت نمادین نشانی از 7 عَلَم باشند، چون در مراسم آئینی و مذهبی ما از این نماد استفاده می‌شود و عناصر تزئینی به کار رفته در آن به صورت سمبلیک و نمادین اشاره به باورها و اعتقادات سنتی و مذهبی‌مان دارد. من هم فکر کردم می‌توانم 7 پیکر در هیبت ۷ علم بسازم که هرکدام روایت‌گر حکایتی است از فرهنگ بومی و سنت‌های مذهبی گذشته‌گانمان.

او درباره کتاب دست‌سازی که در نمایشگاه وجود دارد گفت: این کتاب را سال 91 طراحی کردم، کتاب "کلثوم ننه" که برگرفته از فرهنگ عامه ایران است و در دوره‌ قاجار توسط آقا جمال خوانساری نوشته شده است. این کتاب در ۱۶ باب از زبان ۵ زن مسن روایت می‌شود. در این کتاب به زبان هزل و اغراق‌آمیز به آداب و رسوم عوام، احکام و دستورالعمل‌ها و تعالیم مذهبی و شبه مذهبی پرداخته شده است. من برای کتاب خودم ۷ باب از این کتاب را انتخاب کردم که از جمله آنها باب چهارم در بیان حمام رفتن، باب پنجم در بیان معاشرت زنان با شوهران و باب ششم در بیان اقسام محرم و نامحرم است.

نمایشگاه آثار هما دلورای در گالری پروژه‌های آران

دلورای افزود: منابع الهام من در این کتاب و سایر آثار این مجموعه هنرهای ایرانی مانند: کتاب‌سازی و کتاب‌آرایی، پرده‌نویسی، گلدوزی و رودوزی‌های سنتی ایرانی (چهل‌تکه‌دوزی، آجیده دوزی)، خوشنویسی و قاب‌ها، فرم‌ها و عناصر تزئینی به کار رفته در هنرهای طلسمی و سایر سنت‌های تصویری ایرانی-اسلامی است. در این کتاب 5 راوی زن وجود دارد و بر اساس جمع‌هایی که در گذشته زنان تشکیل می‌دادند و در حین کار کردن به صحبت می‌پرداختند، من هم از تکنیک‌های مرتبط با آن دوره استفاده کردم، چون می‌خواستم تکنیک کارهایم برگرفته و با الهام از همان فرهنگ و سنت مرسوم در گذشته باشد.

او با بیان اینکه پیشینه فرهنگی و هنری ما قابلیت این را دارد که همچنان روی آنها کار کنیم و در قالب‌های جدیدی آنها را ارائه دهیم، افزود: من سالهاست که به کار طراحی گرافیک مشغول‌ام و همیشه در این سال‌ها پرداختن و به‌ کارگیری فرهنگ و هنر ایرانی برایم دغدغه بوده. فرهنگ و هنری که فقط متعلق به موزه‌ها و آرشیو کتابخانه‌ها نیست، بلکه میراث با ارزشی است که از گذشته‌مان به جا مانده، من به عنوان یک هنرمند خود را میراث‌دار این سنت و فرهنگ می‌دانم از این رو وظیفه‌ خودم می‌دانم تا با به‌کارگیری آنها در آثارم و البته با رویکردی متفاوت و جدید آنها را وارد زندگی شهری و امروزی کنم. دوست دارم کارهایم در امتداد تاریخ و در تماس با جهان معاصر باشند، به این ترتیب هم فرهنگ کهن ما احیا می‌شود و هم با یک رویکردی امروزی می‌توانیم روح و صدای ایرانی را همواره زنده نگه داریم.

نمایشگاه آثار هما دلورای تا 30 بهمن‌ماه در گالری پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، میزبان علاقمندان است.