سرویس تجسمی هنرآنلاین، داریوش مهاجر، برگزاری نمایشگاه "شناسنامه اعداد اصلی در جدول 9 تایی لگو" را حاصل دغدغه خود در حوزه فرهنگ خواند و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من سال‌ها در کشور فرانسه و ایتالیا زندگی کرده‌ام. زمانی که دخترم کوچک بود یک روز از مدرسه به خانه آمد و بی‌مقدمه از من پرسید که فرهنگ به چه معناست؟ از آنجایی که او در مدرسه‌اش با دانش آموزان کشورهای مختلف رو به رو بود، معلم به آن‌ها درباره تفاوت فرهنگ هر کشوری سخن گفته بود اما شکل فرهنگ برای او جای سوال داشت.

او افزود: پس از طرح این سؤال، من برای دخترم توضیح دادم که فرهنگ مانند درختی است که همواره شناسه‌های مشخصی نظیر شاخه و برگ دارد اما در ریشه که قابل دیدن نیست تفاوت‌ها و شاخصه‌ها شکل می‌پذیرند.

این هنرمند درباره شکل‌گیری این نمایشگاه توضیح داد: این سؤال دخترم و دغدغه‌های ذهنی که پس از آن، باعث شد تا به شکلی 9 تایی در سه بخش ریشه، تنه، شاخه و برگ درختی، فرهنگ را به گونه‌ای به تصویر درآورم.

مهاجر هر کدام از آثار این نمایشگاه را دارای بار معنایی متفاوتی خواند و گفت: در این نمایشگاه اعدادی حضور دارند که هر کدام بار معنایی متفاوتی را که برگرفته از فرهنگ‌های مختلفی است به تصویر می‌کشند. به عنوان مثال برای عدد یک در این نمایشگاه از دانته و جمله معروف او "من یک شهروند جهانم" مدد گرفته‌ام.

او تصریح کرد: عدد 2 نیز از جمله توافق و همراهی دو شهروند جهان در آشکار و نهان گرفته شده است اما عدد 3 مثال‌های بسیاری از شمس، گاندی و ... را در دل خود دارد.

نمایشگاه آثار داریوش مهاجر در گالری آریا

این هنرمند درباره مدت زمان اجرای آثار گفت: تمام آثار این نمایشگاه طی 18 سال گذشته اجرا شده است زیرا عملاً به فکر برگزاری نمایشگاه با آنان نبودم و صرفاً به عنوان دکوراسیون خانه شخصی من بودند تا اینکه در سفر اخیر آن‌ها را به ایران آوردم.

مهاجر درباره آثار حجمی این نمایشگاه بیان کرد: آثار حجمی این نمایشگاه تلفیقی از شکل نوشتاری و عددی 5 و از جنس برنج است.

او درباره مسیر طی شده برای دست‌یابی به ایده این نمایشگاه گفت: من سال‌ها جزء کسانی بودم که بر روی مینیاتور مدرن ایران کار کردم و صرفا بر عرصه فیگوراتیو تمرکز داشتم و حتی شاهنامه را تصویرسازی کردم؛ اما آثار این نمایشگاه نوعی بازی با لگو و جدول 9 تایی است که هر کدام از اعداد در آن مفهومی متفاوت دارند. به عنوان مثال عدد 6 اشاره به ستاره داود دارد که  بیانگر آینده و گذشته انسانی است.

نمایشگاه آثار داریوش مهاجر در گالری آریا

این هنرمند افزود: 8 در این نمایشگاه اشاره‌ای به ساعت شنی دارد و عدد 7 سمبل گل و 7 پیکر است. 9 نیز در این آثار اشاره به زنان و 9 ماهگی و زایش دارد.

مهاجر ادامه داد: در این نمایشگاه 22 تابلو نقاشی و 15 قطعه مجسمه به نمایش گذاشته شده است البته امیدوارم که نمایشگاه بعدی را با تمرکز بر روی عدد 7 و به شکل کارهای حجمی ارائه دهم.

علاقه‌مندان می‌توانند تا 29 بهمن‌ماه همه روزه از ساعت 10 تا 20 به گالری آریا واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک 10 مراجعه کنند.