سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی‌ فرناز حقیقت‌پرست با عنوان "سرگشتگی" در گالری سهراب، نمایشگاه آثار لیلا جوینده با عنوان "افتاده" در گالری ویستا، نمایشگاه آثار داریوش مهاجر با عنوان "شناسنامه اعداد اصلی در جدول 9 تایی لگو" در گالری آریا و نمایشگاه عکس ساسان ابری با عنوان "در معرض" در گالری محسن سوژه‌های این هفته گالری گردی هنرآنلاین هستند.

ویرانی گریزناپذیر

نمایشگاه ویدئو، عکس و چیدمان لیلا جوینده با عنوان "افتاده" در گالری ویستا برپاست. او در این نمایشگاه تصاویری از بناهای تاریخی یا ساختمان‌های قدیمی را به نمایش گذاشته است و در این مجموعه قصد دارد ویرانی بناها را با فراموشی تاریخ یا از دست رفتن گذشته، پیوند بزند.

تصاویر بزرگی از بناهای خشتی که گذر قرن‌ها را به خود دیده‌اند اما همچنان سرپا هستند، در گالری دیده می‌شود اما این عکس‌های چروک و مچاله شده از آینده‌ای خبر می‌دهند که گریزی از آن نیست. بناهایی که روزگاری شاهد زندگی ساکنان متعدد خود در طول سالها بودند سرانجام ویران خواهند شد و به تلی خاک بدل می‌شوند که در گوشه گالری به چشم می‌آید.

افتتاحیه نمایشگاه عکس و چیدمان و ویدئو لیلا جوینده در گالری ویستا

ظروف حاوی خاک که در میان گالری قرار دارد باز هم نشانه‌ای از خانه‌های کاهگلی است، اما این بار خاک خام بدون تبدیل شدن به خشت یا کاهگل، درون کاسه قرار گرفته و حفره‌های ایجاد شده در خاک، شباهتی کامل به بنایی دارد که می‌تواند از این خاک شکل بگیرد.

از سوی دیگر عکس‌های بسیار کوچکی از خانه‌های قدیمی یا ساختمان‌های متروکه در این نمایشگاه وجود دارد که برداشت هنرمند از امر تاریخی و ویرانی گذشته را نمایان می‌کند. به نظر می‌رسد این عکس‌ها متعلق به شهرهای جنوبی ایران است و نشانه‌هایی از زندگی انسان که هنوز در ساختمان‌های متروکه به چشم می‌آید گویای غمی است که از این ویرانی و یا شاید گریز ناگهانی حاصل شده است.

نمایشگاه آثار لیلا جوینده تا 30 بهمن ماه در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 ادامه دارد.

 

این اعداد رازآمیز

نمایشگاه آثار داریوش مهاجر با عنوان "شناسنامه اعداد اصلی در جدول 9 تایی لگو" در گالری آریا برپاست. مجموعه‌ای که مهاجر به نمایش گذاشته است شامل نقاشی و حجم‌هایی است که بر اساس اعداد و نشانه‌ها شکل گرفته است. در بسیاری از تابلوها یک فرم به عنوان عنصر اصلی در مرکز کادر دیده می‌شود که نمادی از عدد پنج است و با وجود تغییری که در طراحی آن به وجود آمده یادآور نوشتار فارسی این عدد است.

کادرهای مربع با تقسیم‌بندی‌های منظم هندسی، برگرفته از همان جدول اعدادی هستند که در عنوان نمایشگاه نیز به آن اشاره شده است و در میان آنها فرم‌هایی منحنی دیده می‌شود که در جهات مختلف تکرار شده‌اند. این فرم‌های کوچک و بزرگ هر کدام می‌توانند بخشی از همان عدد اصلی باشند که با ترکیب رنگی‌های مختلف، تابلوهای گوناگون را شکل داده‌اند. اما در تعدادی دیگر از تابلوها چهره‌ای ساده از یک زن دیده می‌شود که فرم ساده آن به همراه تکرارهای مداوم، بار دیگر یادآور رجوعی به اعداد است.

نمایشگاه آثار داریوش مهاجر در گالری آریا

بخش دیگری از آثار این مجموعه، مجسمه‌هایی هستند که این بار فرم عدد پنج را به صورت حجمی نمایان می‌کنند. در این آثار نوشتار عدد 5 به صورت حروف و عدد ساخته شده و در کنار هم ترکیب جدیدی را به وجود آورده است.

نمایشگاه آثار داریوش مهاجر با عنوان "شناسنامه اعداد اصلی در جدول 9 تایی لگو" تا 29 بهمن‌ماه در گالری آریا به نشانی ولیعصر، بالاتر از سه راه دکتر بهشتی، کوی زرین، پلاک 10 برقرار است.

 

شهری در دوردست

نمایشگاه آثار ساسان ابری با عنوان "در معرض" در گالری محسن برپاست. ابری در این نمایشگاه عکس‌هایی از تهران را به نمایش گذاشته است که شهر تهران را با دیدگاهی متفاوت در معرض دید مخاطب قرار می‌دهد. تهران در این آثار از نمایی دور به چشم می‌آید. گویی عکاس با ایستادن بر فراز ساختمانی بلند مرتبه به ثبت تصاویری پرداخته است که چشم انداز جدیدی از تهران را نمایش می‌دهد.

کلان شهری که همیشه با ساخت و ساز و تغییرات فراوان مواجه است در این عکس‌ها با ساختمان‌های نیمه کاره، داربست‌ها و جرثقیل‌ها دیده می‌شود و از سوی دیگر شاهد ساختمان‌های نیمه کاره‌ای هستیم که با تیرآهن‌های سر به آسمان برده، رها شده‌اند.

نمایشگاه آثار ساسان ابری در گالری محسن

اما عکس‌ها در این مجموعه بازتابی مستقیم و بی‌واسطه از نمای شهر نیستند. ابری با استفاده از تکنیک‌های گوناگون در چاپ و انتقال عکس، تصاویری با رنگ و بافت خاص به وجود آورده است که فضایی غیر عادی و متفاوت را به وجود می‌آورد. تهران در این عکس‌ها شهری رنگ و رو رفته و خاکستری است که خبری از رنگ‌های آشفته زندگی شهری در آن نیست. در بعضی از این آثار همه ساختمان‌ها با نور و سایه آنها به صورت سطوحی یکدست و غیرقابل تمایز به چشم می‌آیند و اهمیتی برای اجزای تصویر در نظر گرفته نشده است. بخش دیگری از عکس‌های ابری با کلاژ تصاویر ساخته شده‌اند تا با ایجاد اعواج و جابه‌جایی در اجزای تصویر، باز هم چهره‌ای متفاوت از شهر ارائه شود.

نمایشگاه آثار ساسان ابری تا 11 اسفندماه در گالری محسن برپاست. این گالری در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک 42 قرار دارد.

 

سرگشتگی خیالی

گالری سهراب این هفته میزبان نقاشی‌های فرناز حقیقت‌پرست با عنوان "سرگشتگی" است. حقیقت‌پرست در این مجموعه آثاری فیگوراتیو ارائه کرده است که انسان را در ارتباط با محیط اطراف یا آدم‌های پیرامون خود نشان می‌دهد. انسانی که در این آثار دیده می‌شود در حال ویرانی است. چهره‌های مبهوت یا پریشان در شرایطی غیر طبیعی دیده می‌شود و مخاطب را با عمق احساس سرگشتگی آنها مواجه می‌کند.

فرناز حقیقت‌پرست

بیان اکسپرسیو حقیقت‌پرست در شیوه رنگ‌گذاری و فضاسازی از یک سو، و استفاده از رنگ‌های سرد و خاموش یا تند و هشدار دهنده از سوی دیگر، فضایی را در آثار به وجود آورده است که در عین آشنا بودن، آزار دهنده به نظر می‌رسد. آدم‌ها با محیط اطراف خود ارتباط حسی ندارند و خود را متعلق به آن مکان نمی‌دانند. انگار این افراد از جایی برداشته شده و در محل جدیدی قرار گرفته‌اند که نه شناختی از آن دارند و نه توانایی ارتباط برقرار کردن با فضا و آدم‌های اطراف را دارند. از سوی دیگر این عدم ارتباط می‌تواند از درون شخصیت‌ها برآمده باشد و این چهره‌های مشوش در میان افراد و فضاهایی آشنا احساس عدم امنیت کنند.

نمایشگاه "سرگشتگی" تا 25 بهمن ماه در گالری سهراب به نشانی خیابان سمیه، قبل از رامسر، شماره ۱۴۲ برقرار است.