سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی صدرا میرشریفی با عنوان "بی ریخت" در گالری دلگشا برپاست. در این نمایشگاه 11 تابلو که با تکنیک مداد رنگی روی کاغذ انجام شده‌اند به همراه یک اثر ترکیب مواد به نمایش درآمده است. میرشریفی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: در روند کاری من همیشه برایم جالب بوده است که متریال چگونه یک نقاشی را شکل می‌دهد. بر همین اساس متریال همیشه برایم مهم بوده و در نقاشی‌های آبستره، طبیعت بی‌جان یا فیگورراتیو آنچه برایم اهمیت دارد کنار هم قرار گرفتن ذرات رنگ است.

او با بیان اینکه سوژه آثار این نمایشگاه انسان است، افزود: آدم‌ها برای من تفاوتی با یک شیئ ندارند و نقاشی کردن از آنها را با این نگرش آغاز کردم. در واقع کارهای من از ترکیب مواد به وجود آمده و گرچه فرم‌هایی که در آنها دیده می‌شود، شبیه آدم است، اما برای من فقط کنار هم قرار گرفتن مواد اهمیت دارد و به جای انسان هر عنصر دیگری می‌توانست در این تابلوها باشد.

میرشریفی با اشاره به انتخاب نام "بی ریخت" برای این نمایشگاه و نمایش آدم‌هایی نا‌زیبا ادامه داد: به نظرم آدم‌ها به این شکل واقعی‌تر هستند و وقتی به آنها نزدیک شوید متوجه می‌شوید چندان هم زیبا نیستند و بیشتر زمخت و خشن هستند. از سوی دیگر من به این فکر نکردم که قرار است آدم بکشم، بلکه می‌خواستم یک فرم را نقاشی کنم که شبیه آدم هم باشد. در واقع نمی‌خواستم مخاطب با دیدن این آثار به یاد چهره و آدم خاصی بیفتد.

13

این هنرمند افزود: نگاه من به انسان به عنوان یک موجود مستقل بود و انگار اصلا در فضای خاصی وجود ندارد. به زندگی جمعی انسان توجهی نداشتم و او را به عنوان عنصری جدا افتاده از جهان در نظر گرفتم. فرم بدن انسان فقط برایم دستمایه‌ای بود تا عناصر تشکیل دهنده تصویر را کنار هم بچینم.

او درباره دلیل استفاده از مدادرنگی در این آثار گفت: اگرچه نقاشی را با رنگ روغن آغاز کردم ولی تسلط بیشتری در کار با مداد رنگی دارم. این ابزار قدرت کنترل بیشتری به من می‌دهد و به گونه‌ای از آن استفاده می‌کنم که عده‌ای فکر می‌کنند این نقاشی‌ها با پاستل روغنی یا رنگ روغن به وجود آمده‌اند. نقاشی‌های من بسیار اشباع شده هستند و مقدار زیادی رنگ روی آنها وجود دارد. در واقع برخلاف شیوه معمول استفاده از مداد رنگی، من مداد را روی کاغذ له می‌کنم و کاری بافت‌دار به وجود می‌آورم.

87

میرشریفی با اشاره به بزرگ بودن ابعاد آثارش ادامه داد: کار با مداد رنگی در این ابعاد برایم دشوار نبود چون نمی‌خواستم به جزئیات بپردازم و بیشتر کارها بر اساس تصادف شکل گرفت. اگر چه در استفاده از مدادرنگی به نسبت سایر مواد احتمال تصادفاتی مانند شره کردن رنگ و در هم رفتن رنگ‌ها کمتر است، اما آثار من در چند مرحله رنگ‌گذاری شکل می‌گیرد و در نهایت گرده مداد است که تصادف را رقم می‌زند.

گفتنی است این نمایشگاه تا 29 بهمن در گالری دلگشا به نشانی خیابان کریم خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک ۳۰، طبقه همکف ادامه دارد.