سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی طاهر پورحیدری با عنوان "تهران 1396" در گالری هما، نمایشگاه آثار هما دلورای با عنوان "هفت پیکر" در گالری پروژه‌های آران، نمایشگاه نقاشی علیرضا معصومی با عنوان "از پشت شیشه‌های خودرو" در گالری اثر و نمایشگاه نقاشی مارال قندیلی با عنوان "حوالی ساعت 4" در گالری آ  سوژه‌های این هفته گالری گردی هنرآنلاین هستند.

شهر بی‌حافظه

گالری هما این هفته میزبان نمایشگاه نقاشی طاهر پورحیدری با عنوان "تهران 1396" است. پورحیدری هنرمند جوانی است که به عنوان نقاش مناظر شهری شناخته شده است و در چند مجموعه اخیر خود شهر را به عنوان سوژه آثارش انتخاب کرده است. در این نمایشگاه نیز پورحیدری تهران امروز را با نگاه خاص خود به نمایش گذاشته است. ساختمان‌هایی در حال ساخت که نشانه‌ای از ایجاد تغییر در تهران هستند.

تهران شهری است که در چند دهه اخیر دائما با ساخت و ساز و تغییرات فراوان مواجه بوده و به همین دلیل کمتر نشانه‌ای از تاریخ و روزگار این شهر در آن به چشم می‌آید. ساختمان‌های نیمه کاره، داربست‌ها، جرثقیل‌ها و... نشانه‌های آشنایی از تهران هستند که در این نقاشی‌ها دیده می‌شوند.

برای هنرمند ساکن این شهر، فضای پیرامون و ساختمان‌هایی که هر روز به چشم او می‌آید می‌تواند سوژه‌ای جذاب باشد، هنرمندانی که مناظر شهری را نقاشی می‌کنند رویکردهای مختلفی به آن دارند و اغلب سعی می‌کنند این تصاویر واضح و آشنا را با گذراندن از فیلترهای ذهنی خود به تصاویری جدید یا خاص تبدیل کنند. اما در نقاشی‌های پورحیدری با بازنمایی بدون تغییر مناظر شهری مواجه هستیم و تصاویر آشنایی که هر روز از مقابل آنها عبور می‌کنیم این بار روی بوم نقاشی قرار گرفته‌اند.

طاهر پورحیدری

با این حال تکرار این تصاویر بیننده را به تفکر وامی‌دارد تا به دنبال کشف معنایی ورای این تصاویر باشد. ساختمان‌های پنهان در پس گونی‌های پلاستکی یا داربست‌های مقابل ساختمان‌ها به ما یادآوری می‌کند که ساختمانی قدیمی ویران شده تا این بناهای جدید به جای آن قد علم کنند. شهر بی‌حافظه تهران با نوسازی‌های مداوم آن روز به روز بیشتر به سمت فراموشی تاریخ خود می‌رود و پورحیدری در این مجموعه به شیوه‌ای هنرمندانه این مسئله را بیان کرده است.

 علاقه‌مندان می‌توانند آثار طاهر پورحیدری را تا 24 بهمن در گالری هما مشاهده کنند.

نگاهی دیگر به فرهنگ عامه

نمایشگاه آثار هما دلورای با عنوان "هفت پیکر" در گالری پروژه‌های آران برپاست. در این مجموعه حجم‌هایی با روکش پارچه‌های چهل تکه رنگارنگ دیده می‌شود که اعداد فارسی را بازنمایی می‌کنند. دو، سه، چهار، پنج، شش، هفت و چهل عددهایی هستند که در ابعاد بزرگ از سقف گالری آویزان شده‌اند و فضایی فانتزی را به وجود آورده‌اند.

اهمیت اعداد در فرهنگ ایرانی غیرقابل انکار است و نمونه‌های بسیاری در تاریخ ادبیات یا فرهنگ عامه وجود دارد که دسته‌ای از اعداد را مقدس یا گروهی دیگر را نامیمون می‌دانند. دلورای با توجه به همین پیشینه تاریخی، در مجموعه "هفت پیکر" به اعداد جسمیت بخشیده و آنها را از مفهوم انتزاعی خودشان به سمت عناصری تصویری سوق داده است.

نمایشگاه آثار هما دلورای در گالری پروژه‌های آران

اما تکنیک به کار رفته در این آثار خود ریشه در تاریخ و فرهنگ مردم این سرزمین دارد. پارچه‌های رنگارنگ که به هم دوخته شده‌اند و روی آنها گلدوزی یا دوخت‌های سنتی دیده می‌شود، مخاطب را به یاد عناصری آشنا می‌اندازد که در ذهن او لانه کرده‌اند.

یکی دیگر از عناصر موجود در نمایشگاه کتاب دست‌سازی است که "کلثوم ننه" نام دارد. این اثر که با الهام از یک کتاب واقعی و قدیمی با همین نام ساخته شده است با شیوه‌های کتاب‌آرائی کهن دربرگیرنده نگارگری‌ها و دست نوشته‌هایی است که به متون قدیمی و خرافات موجود در آنها پهلو می‌زند. افکار و عقایدی که شاید ردپای آنها هنوز هم در بسیاری از اعمال و اندیشه‌های ما دیده شود.

نمایشگاه آثار هما دلورای تا 30 بهمن‌ماه در گالری پروژه‌های آران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط مراجعه کنند.

 

طبیعت از پس شیشه

نمایشگاه نقاشی علیرضا معصومی با عنوان "از پشت شیشه‌های خودرو" در گالری اثر برپا است. معصومی در این مجموعه به نقاشی از طبیعت پرداخته است اما همانطور که از نام نمایشگاه برمی‌آید آنچه در تابلوهای او دیده می‌شود تصاویری از طبیعت است که در مدت زمان بسیار کوتاهی از درون خودروی درحال حرکت به چشم هنرمند آمده است.

تابلوهای معصومی برداشتی شخصی از کوه و دشت و جاده هستند که با سرعت و هیجان به تصویر درآمده‌اند و دو گونه روایت متفاوت در قالب دو شیوه و تکنیک مختلف برای آنها در نظر گرفته شده است. بخشی از آثار با رنگ روی بوم و در ابعاد بزرگ هستند و دسته‌ای دیگر با خودکار روی کاغذ شکل گرفته‌اند.

معصومی در تابلوهای رنگین خود نماهایی دور از طبیعت را به تصویر کشیده است و کوه‌ها یا جاده‌ها در آن قابل تشخیص هستند. بیان اکسپرسیو او در این آثار با رنگ‌های تند و تاش‌های سریع قلم دیده می‌شود و هنرمند با آزادی کامل به نشان دادن طبیعتی ساده و بدون جزییات پرداخته است.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی علیرضا معصومی در گالری اثر

اما دسته‌ای از آثار که با هاشورزنی روی کاغذ شکل گرفته‌اند با حداقل استفاده از رنگ، فضای پرکار و تیره‌ای دارند که گاه عصبیت را به بیننده منتقل می‌کنند. در بعضی از این تصاویر هم طبیعت به شکل دشت یا کوه دیده می‌شود اما در بسیاری از آنها نقطه دید هنرمند تغییر کرده و از میان کوه‌ها به آسمان می‌نگرد یا به نقطه‌ای کوچک در میان دیوارهای بلند غار تبدیل شده است.

این رفتار هاشورگونه در بعضی از نقاشی‌های رنگی، معصومی هم دیده می‌شود و با برداشتن رنگ از روی بوم با استفاده از یک شی‌ء تیز، همان رفتار برون‌گرایانه تند و عصبی را نمایش می‌دهد.

نمایشگاه نقاشی علیرضا معصومی تا 4 اسفندماه در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره 16، روبروی خانه هنرمندان برپاست.

 

مواجهه با دنیایی دیگر

گالری آ میزبان نمایشگاه نقاشی با عنوان "حوالی ساعت 4"  است. قندیلی در این مجموعه به نمایش دنیایی خیالی پرداخته است که با لکه‌های رنگ، بافت‌ها و سطوح درهم رونده شکل گرفته‌اند. دنیای ناشناخته‌‎ای که اگرچه نشانه‌هایی آشنا در آن به چشم می‌آید اما در نگاه مخاطب مانند جهانی غیر واقعی و رویایی است که تجربه زیستن در آن را نداشته ولی به دلیلی ناشناخته در پس ذهن خود آن فضا را می‌شناسد.

در این تابلوها موجوداتی غریب دیده می‌شود که ساختار وجود آنها برای ما ناشناخته است و نمی‌دانیم متعلق به تاریخی پیش از ما هستند یا به آینده‌ای ناشناخته تعلق دارند. ترکیب رنگ‌های غیر طبیعی برای بازنمایاندن طبیعت، غیر واقعی بودن این فضا را تشدید کرده و بیننده اطمینان حاصل می‌کند که با دنیایی دیگر سر و کار دارد.

افتتاحیه نمایشگاه آثار مارال قندیلی در گالری آ

استفاده از بافت‌های متنوع و ترکیب لکه‌های خیس رنگ در یکدیگر، نقش مهمی در این آثار دارد و غیرقابل پیش‌بینی بودن آنها باعث شده است آزادی و بداهه گونگی خاصی در تصویر به وجود بیاید که علیرغم کنترل شدن توسط نقاش، فضای وهم انگیز و غیر قابل باور تابلوها را بیشتر نمایان می‌کند.

نمایشگاه نقاشی مارال قندیلی تا 24 بهمن به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی(آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره 7 برقرار است.