سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی فائزه افجه‌نیا با عنوان "نگاهی از درون" در گالری شلمان افتتاح شد. افجه‌نیا در گفت و گو با هنرآنلاین درباره نحوه انتخاب موضوع نمایشگاه خود گفت: از دو سال پیش کار کردن در مورد زنان را آغاز کردم اما قبلا هم زیاد در مورد آن فکر می‌کردم. خشونت علیه زنان، سرکوب کردن و انکار آنها، موضوعاتی بود که همیشه به آنها فکر می‌کردم ولی زمان آن نرسیده بود که بتوانم آنها را به تصویر بکشم. سرانجام دو سال پیش شرایط روحی برایم ایجاد شد و تصمیم گرفتم بر روی این موضوع کار کنم.

افجه‌نیا ادامه داد: تمام مسایلی که خودم درگیر آن هستم و همچنین چیزهایی که در زندگی زنان دیگر  می‌بینم بیشتر به این موضوع دامن زده است. محدودیت‌ رنگی که در آثارم وجود دارد به این دلیل است که نشانی از شادی در این آثار وجود ندارد و در نتیجه آیتمی از رنگ‌های شاد در هیچ کدام از کارهایم نیست. همه رنگ‌ها خنثی هستد و اگر رنگ تند قرمز در بعضی آثار هست به دلیل بیان شدت عمل موضوع است.

او درباره استفاده از نماد کلاغ در آثارش گفت: موضوع انکار و سرکوب زنان چیزی نیست که مختص این عصر باشد و از دیرباز وجود داشته است. نماد کلاغ را به خاطر عمر طولانی که دارد انتخاب کردم و خواستم قدمت این موضوع را نشان دهم. البته حس شوم بودن در مورد کلاغ ندارم و همیشه به این فکر می‌کنم که کلاغ در مدت طولانی عمر خود چه چیزهایی دیده و تجربه کرده است.

photo5791973723660725148

افجه‌نیا  افزود: نمادهای گوناگونی در کارم استفاده شده و هر کدام از آنها برای بهتر بیان کردن آن موضوع به کار رفته است. در تعدادی از تابلوها نیز از کلاژ استفاده کردم تا با قدرت بیشتری موضوع را بیان کنم. همیشه با کلاژ ارتباط خوبی داشتم و از آن زیاد استفاده می‌کنم.

او با بیان اینکه زنان این تابلوها متعلق به دوران مختلف هستند ادامه داد: می‌خواستم طول زمان را از گذشته تا به حال نشان دهم. روزی که مریم میرزاخانی درگذشت به من الهامی دست داد که می‌توانم در آخرین کارم از چهره او استفاده کنم. زنی که با وجود تمام توانایی‌هایی که داشت نتوانست در کشور خود به چیزی که می‌خواست برسد و مجبور شد از اینجا برود. به همین دلیل دوست داشتم آخرین کارم درباره او باشد و در زمان اجرای آن حال خاصی داشتم.

افجه‌نیا ادامه داد: می‌خواستم از این طریق این نقاشی‌ها از دل خودم و با زبان خودم در مورد زنان حرفی زده باشم. هر کار من بیان حال و هوایی هست که آن لحظه به من دست داده بود. در بعضی از تابلوها زنان قاجاری دیده می‌شوند اما در بقیه تصاویری از آدم‌های واقعی هست و چیزهایی که در مورد زندگی آنها می‌دانستم را در کارم انتقال دادم. اطلاعاتی در مورد مشکلات و سختی‌های زندگی هر کدام از آنها داشتم و هر کدام را به نوعی در کارم نشان دادم.

نمایشگاه "نگاهی از درون" تا 8 آذرماه در گالری شلمان به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27 میزبان علاقمندان است.