سرویس تجسمی هنرآنلاین: عصر جمعه 12 آبان ماه نخستین موزه طراحی ایران افتتاح شد. این موزه که به همت فرهاد گاوزن و مجموعه "خانه طراحی" گشایش یافته است، دارای یک طبقه کاملا موزه‌ای، دو گالری کوچک به نام پناهگاه و خرپشته، کافی شاپ و فروشگاه محصولات هنری است.

فرهاد گاوزن، مدیر این موزه که سال‌ها به صورت جدی در زمینه طراحی محض فعالیت کرده و نقش زیادی در توجه روزافزون به این مدیوم هنری داشته است، در گفت و گو با هنرآنلاین در مورد دلیل راه‌اندازی این موزه خصوصی گفت: به نظر من طراحی توانسته است در سال‌های اخیر به عنوان یک مدیا جایگاه خوبی در میان جوانان ایرانی پیدا کند و باعث پویایی فضای گالری‌ها و دانشگاه‌‎ها شود.

گاوزن ادامه داد: سال‌ها پیش من مجموعه خانه طراحی را تاسیس کردم چون احساس می‌کردم باید طراحی در جامعه مطرح و فضایی برای آن ایجاد شود و در مورد آن حرف زده شود تا به چشم بیاید. بعد از آن ما به سمتی رفتیم که طراحی معاصر ایران را در کشورهای دیگر هم جا انداختیم و مهمترین نمونه‌های حضور آن هم نمایش آثار من در گالری ساعتچی لندن، دِ دِسن پاریس و مجموعه نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی در ایتالیا بود.

او با بیان اینکه طراحی به عنوان یک مدیا، هنر بسیار جوانی است افزود: این مدیا در ایران زمانی مطرح شد که در دنیا هم کار روی آن آغاز شده بود. به همین دلیل طراحی جزء معدود شاخه‌های هنری در ایران است که هنرمندان ایرانی توانستند همپای هنرمندان دیگر نقاط دنیا در آن حرکت کنند. نمی‌توانیم بگوییم طراحی ما جلوتر از دیگران است، اما قطعا عقب‌تر هم نیستیم.

گاوزن ادامه داد: ما تلاش کردیم در ایران طراحی را در قالب‌های رسمی و مهم‌ترین جایگاه‌ها مانند نمایشگاه‌ها، رسانه‌ها، موزه و ... معرفی کنیم. ما اعتقاد داریم طراحی باید در حد اعلای حضور فرهنگی دیده شود و مهم‌ترین حد فرهنگی دنیا، حضور موزه‌ای است. به دلیل اینکه چنین اعتقاد و باوری نسبت به طراحی داریم برای آن یک شرایط موزه‌ای ایجاد کردیم. هر چند این مدیا در ایران بسیار نو پا است و خودمان آگاه هستیم این موزه‌ای که می‌سازیم یک نوع موزه - گالری است. یعنی هم به عنوان گالری و هم به عنوان موزه ایفای نقش می‌کند.

این هنرمند افزود: در تفکر عامه، موزه فضایی با شرایط ایستا است که در آن تعدادی تابلو یا اشیاء قدیمی قرار دارد. این در حالی است که در سایر نقاط دنیا در کنار آثار قدیمی موزه‌ها شرایطی مهیا می‌شود تا هنرمندان معاصر آثاری مانند چیدمان، بازی با نور، ویدئوآرت و... ارائه دهند. این موضوع باعث شده مخاطبان موزه‌های دنیا بالا بود و برای اینکه پاسخگوی نیاز مخاطبان باشند امروزه شاهد تاسیس موزه‌های زیادی در دنیا هستیم که اصلا تعریف قدیمی ندارند. موزه دیجیتالی مانند موزه ونگوگ در هلند که کاملا دیجیتال است یا موزه چیدمان از آن جمله هستند.

 

افتتاح موزه طراحی

او با بیان اینکه امروزه شاهد بی‌شمار موزه در دنیا هستیم که تعریف‌های جدیدی از موزه ارائه می دهند، افزود: ما برای راه‌اندازی موزه طراحی مطالعات بسیار و سفرهای متعددی داشتیم. در خارج از ایران عقیده دارند که یک موزه برای آدم‌های 30 سال دیگر آثار را جمع می‌کند. در موزه هنرهای معاصر تهران هم چنین اتفاقی افتاد و 40 سال پیش با آگاهی از این موضوع، آثار هنرمندان جوانی خریداری شد که امروز به آثاری گرانبها تبدیل شده‌اند. یعنی آن زمان برای جوان‌ها موزه تاسیس کردند و من هم با این نگرش موزه را تاسیس کردم تا آثاری را برای مردم 20 سال دیگر جمع‌آوری کنم. البته طراحی ایران هنوز آنقدر توانمند نشده که بتوان آثار زیادی گردآوری کرد. هم اکنون بالغ بر 100 اثر موزه‌ای از هنرمندان جوان خریده‌ایم‌، ولی سعی داریم شرایط خاصی ایجاد کنیم و به روز حرکت کنیم. بنابراین در موزه طراحی هم آثار ثابت و هم آثار متغیر وجود دارد.

گاوزن در مورد اینکه برگزاری نمایشگاه‌های متعدد ممکن است باعث شود این موزه شبیه گالری شود، گفت: به نظرم چون موزه‌های ایران در سکون قرار گرفتند و کار به روزی انجام ندادند، بار آنها بر دوش گالری‌ها افتاده است. برای مخاطبان جا افتاده که نباید در موزه کار جوانان وجود داشته باشد، در حالی که این اشتباه به خاطر کم‌کاری موزه‌ها است. گالری‌های ما کار موزه‌ای انجام می‌دهند اما به دلیل کمبود وقت، پروژه‌های آنها در مدت دو یا سه هفته تمام می‌شود. در حالی که این آثار می‌توانند در موزه تا سه ماه نمایش داده شوند.

لازم به ذکر است موزه طراحی در خیابان طالقانی، خیابان موسوی، بعد از سمیه، کوچه محمدپور، پلاک 9 قرار داد و علاقه‌مندان می توانند از ساعت 10 صبح تا 10 شب از آن دیدن کنند.