به گزارش هنرآنلاین، مجموعه‌ای از آثار مریم رنجبر از جمعه 21 مهر در گالری بنفشه به نمایش درآمده است. او در این مجموعه آثاری را بر روی تکه‌هایی از فرش‌ها و بافته‌های سنتی ایرانی خلق کرده است.

رنجبر در باره روند شکل‌گیری این مجموعه گفت: چند سال پیش تجربه کوچکی در نقاشی روی فرش داشتم که بازخوردهای خوبی به همراه داشت و تصمیم گرفتم این تجربه را در یک مجموعه بزرگ‌تر دنبال کنم. در این مسیر ابتدا شروع به جمع آوری فرش‌های دستباف از روستاها و بعضی از آشنایانم  کردم. این‌ها فرش‌های قدیمی و رنگ و رو رفته ای بودند که دستان هنرمندان ایرانی آن‌ها را خلق کرده بود و بیش از هر چیز به نوعی احیا کردن و باززنده سازی آن‌ها تمایل داشتم. می‌خواستم بر اصالت فرش ایرانی تاکید کنم و اینکه با وجود کهنگی و رنگ باختن همچنان زیبایی را در آن‌ها می‌توان دید.

وی در خصوص نحوه اجرای این آثار بیان کرد: در اجرای کارها ها باید دقت زیادی به خرج می‌دادم چون با توجه به استفاده از رنگ روغن و بافت بدون زیرسازی فرش‌ها جایی برای اشتباه نبود و می‌بایست از ابتدا اجرا را با تصمیم‌های درستی پیش می‌بردم. 

این هنرمند همچنین درباره تلفیق عناصر آثارش در این مجموعه تشریح کرد: در بخشی از این تلاشم سعی کردم تا نقوش و موتیف های فرش‌ها را که به مرور زمان رنگ باخته بودند، با همان طرح‌ها و رنگ‌های اصلی‌شان دوباره سازی کنم. به این ترتیب قسمت‌هایی از  فرش‌ها را با توجه به ترکیب بندی مورد نظرم دوباره رنگ آمیزی کردم در حالیکه قسمت‌های کهنه فرش و بافت کهنه و گاه پوسیده آن هم به عنوان پس زمینه نقاشی حفظ شده بود.

وی در همین زمینه افزود:  در بخشی دیگر از نقاشی‌ها هم طرح‌هایی را برای نقاشی کردن روی این فرش‌ها انتخاب کردم که بیشتر از نقاشی‌های دوره قاجار و مینیاتورهای ایرانی می‌آمد چون می‌خواستم این طرح‌ها با فضای طراحی‌های فرش‌ها عجین شود و با آن‌ها همخوانی داشته باشد. علاقه مند بودم تا در نهایت، این تلفیقی که صورت می‌گرفت با توجه به آشنا بودن مخاطب با طراحی و زیبایی شناسی این هنرها به فضا و جلوه‌هایی قابل قبول و ملموس منجر شود. در اینجا با انتخاب یک فرم یا فیگور از نقاشی سنتی ایران و طراحی آن بر روی فرش، فرم‌ها را هم با رنگ آمیزی نقشمایه های اصلی فرش‌ها می‌پوشاندم تا ایده اصلی که همان احیای طراحی فرش‌ها بود پابرجا بماند.

مریم رنجبر ، متولد 1355 تهران ، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه ، نقاشی را در محضر استادانی چون مجید زمانی آموخته و در حال حاضر به تدریس این هنر می‌پردازد.

علاقه‌مندان به بازدید از آثار این هنرمند می‌توانند تا 26 مهر از ساعت 16 تا  20 به گالری بنفشه واقع در خیابان شهید اندرز گو، چهار راه قیطریه، خیابان سلیمانیه غربی، پلاک 90 ، طبقه چهارم، واحد8  مراجعه کنند.