سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار چاپی ایین چمبرلن با عنوان "انعکاس گذشته" این روزها در گالری آ برپا شده است. ایین چمبرلن هنرمند متولد استرالیا و فعال در انگستان است که رسانه‌های گوناگون هنری مانند طراحی، نقاشی، مجسمه‌سازی، عکاسی، موسیقی، رسانه‌های دیجیتالی و.... را به کار می‌گیرد و در آثار خود بیش از توجه به جنبه‌های فنی هر یک از رسانه‌ها، به بررسی ابعاد فضا، رنگ، صدا و شکل می‌پردازد. چمبرلن در کنسرواتوار موسیقی و دانشکده گرافیک تحصیل کرد و تصویربرداری دیجیتال و چند رسانه‌ای را نیز آموخته است. اما پس از کسب تجربه‌های متعدد، چمبرلن خود را یک گراورساز می‌داند که شیفتۀ حکاکی با تیزاب است.

آثار چاپی چمبرلن در نمایشگاه‌های متعدد در کشورهای مختلف به نمایش درآمده و جوایز بین‌المللی بسیاری را هم برای او به ارمغان آورده است. آثار او را می‌توان در مجموعه‌های خصوصی در سراسر جهان پیدا کرد.

اما آنچه آثار چمبرلن را متمایز کرده است سوژه‌هایی هستند که برای چاپ انتخاب می‌کند. او علاقه بسیاری به مصنوعات دست بشر دارد، سازه‌هایی عظیم که نماد تکنولوژی و پیشرفت‌های صنعتی انسان هستند. اشکالی نظیر پل‌ها، تلسکوپ‌های علمی رادیویی در ایستگاه ماهواره‌ای یا سازه‌های نظامی از کار افتاده، نمادهایی هستند که در آثار او دیده می‌شوند. اما اغلب این سازه‌های عظیم که زمانی پیشتاز تکنولوژی محسوب می‌شدند امروز از رده خارج هستند و به یادمانی بزرگ تبدیل شده‌اند.

FortI

تکنیک کار چمبرلن نیز در هماهنگی با قدمت و فرسودگی این تکنولوژی است. او در روند حکاکی این فرصت را به دست می‌آورد تا کنکاشی مستمر در ساختار سوژه، مکان آن و تاثیرهای گذر زمان بر آن به خرج دهد.

چمبرلن هر پروژه را با بازدید از محل و طراحی از سوژه خود آغاز می‌کند تا درکی شخصی از آنها به دست آورد. این کار باعث می‌شود تصویر نهایی که مقابل مخاطب قرار می‌گیرد انتقال دهنده حسی از حضور و مشارکت هنرمند در این سازه‌ها باشد. در این آثار دیگر یک بنا یا سازه به عنوان اثر معماری یا صنعتی محض به چشم نمی‌آید، بلکه با فضایی انتزاعی مواجه می‌شویم که عظمت آن بدون قیاس با هیچ فرم و ابعاد آشنایی، قابل درک است.

خالی بودن فضاها از حضور انسان به عنوان سازنده و استفاده کننده این سازه‌ها، نوعی احساس جاودانگی به وجود می‌آورد و حسی شمایل‌گونه به این سازه‌ها می‌بخشد.

chamberlain_ian_03

اهمیت فراوان طراحی و توجه به خطوط در آثار چمبرلن کاملا مشهود است و می‌توان وضوح طراحی و توجه به جزییات را در حکاکی‌های او مشاهده کرد. شیوه چاپی چمبرلن در ذات خود با طراحی، حکاکی، صیقل دادن و کلیشه‌سازی سر و کار دارد و هنرمند را با سوژه مورد نظرش بیشتر درگیر می‌کند. او تنها به ثبت تصویریِ یک اثر معماری نمی‌پردازد، بلکه کار او مانند سیر و سلوکی در این مکان‌ها است.

لازم به یادآوری است؛ "انعکاس گذشته" نمایشگاه چاپ دستی‌های "ایین چمبرلن"  تا 25 مهرماه  در گالری آ به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی(آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره 7 برپا است.