سرویس تجسمی هنرآنلاین: رسانه نقاشی به واسطه خصلت‌های بیان‌گرانه و ظرفیت‌های نامحدود در انتقال عواطف و احساسات به مخاطب، رهیافت‌هایی را می‌تواند در اختیار هنرمند بگذارد تا از طریق کیفیت‌های بصری، عمیق‌ترین و ناب‌ترین ارتباط‌ها را با مخاطب خود برقرار کند.

 آثار نقاشی به نمایش درآمده در پنجمین نمایشگاه "هنر برای صلح" به نسبت‌های مختلف از ظرفیت‌های این رسانه سود جسته‌اند. اینکه چه تعداد از آثار نقاشی این نمایشگاه به طور مشخص با مضمون کلی رویداد "هنر برای صلح" در ارتباط قرار گرفته‌اند تا اندازه زیادی با نحوه بهره گرفتن هنرمندان از کیفیت‌های نقاشانه در ارتباط است. واقعیت این است که صرف نظر از نحوه گزینش آثار نقاشی این نمایشگاه که می‌توانسته در شکل مجموعه‌های دیگری از نقاشی معاصر ایران هم بروز پیدا کند، آنچه ارتباط محتوایی مجموعه حاضر با مضمون کلی نمایشگاه را به نوبه خود برقرار می‌کند، همین کیفیت‌های نقاشانه است. این کیفیت‌ها اما هرگز به طور یکسان در آثار ارائه شده موجود نیست و در حقیقت میزان بهره‌گیری هریک از تولیدکنندگان اثر از ظرفیت‌های رسانه نقاشی است که کیفیت پیوند با محتوای مجموعه را توضیح می‌دهد. اما این امر بیش از آن که به نحوه انتخاب آثار نمایشگاه مرتبط باشد، به طور مشخص در ارتباط با شیوه‌های اجرایی هنرمندان هر یک از این آثار خواهد بود.

به عنوان بخشی از آثار به نمایش درآمده در پنجمین نمایشگاه "هنر برای صلح" شاهد نمونه‌هایی از گرایش نقاشی‌خط و حروف‌نگاری در این میان هستیم که اساسا بیشتر از آن که از ظرفیت‌های رسانه نقاشی بهره برده باشند، اغلب در رده تجربه‌های گرافیکی قابل شناسایی هستند. درست به همین علت است که پیوند این دسته از آثار با محتوای مورد نظر در این رویداد، در سطحی حداقلی از کیفیت‌های بصری باقی می‌مانند و همچنان که گفته شد، عموما نوعی انتقال بصری پیام را دنبال می‌کنند که این خصلت بیشتر به آثار گرافیکی تعلق دارد. بر این اساس، کیفیت‌های بصری حاصل از حساسیت‌های هنرمند در ساخت و پرداخت جلوه‌های حسی و عاطفی است که به نظر می‌آید تاثیرگذاری نقاشی‌های به نمایش درآمده را تعیین خواهد کرد.

واضح است که میزان اثرگذاری این دسته از آثار نمایشگاه "هنر برای صلح" هم از منظر نمایشگاه‌گردانی و هم از حیث رویکردهای فردی هنرمندان است که شکل کنونی را به خود گرفته است. بر این اساس از آنجا که به نظر می‌رسد از طرف برگزارکنندگان این رویداد تفکیک و محدودیتی از جهت شیوه‌های اجرایی تعریف نشده، بهره‌مندی آثار این مجموعه از کیفیت‌های بصری بیش از همه بر عهده تولیدکنندگان آثار خواهد بود.

در هر حال آنچه در آثار نقاشی این نمایشگاه به طور مشخص قابل مشاهده  است، همین کیفیت‌های نقاشانه است که یا تا اندازه زیادی از آن چشم‌پوشی شده و یا به سطحی حداقلی و کم اثر از آن بسنده شده است. مجموعه نکات یاد شده در ارتباط با آثار نقاشی به نمایش درآمده در این مجموعه، ناظر بر این است که ظرافت‌های بصری خاص آثار نقاشی که می‌توانسته لایه‌های درونی‌تر محتوای مورد نظر رویداد "هنر برای صلح" را تامین کند، تا اندازه زیادی در آثار نقاشی حاضر، نادیده گرفته شده یا مورد اعتنای چندانی قرار نگرفته است.