سرویس تجسمی هنرآنلاین: صالح تسبیحی که نمایشگاه "حریص" را در گالری ثالث گردآوری کرده است به هنرآنلاین گفت: بعد از دو نمایشگاه "حسود" و "مظلوم نما" ، "حریص" سومین نمایشگاه از مجموعه پروژه هنری "میراثِ نفت و نیاکان" است که به نمایش در آمده است.

او ادامه داد: ما در این نمایشگاه با رویکردِ فیگوراتیو به موضوع نگاه کردیم و هر هنرمند با توجه به نگاه خود به این موضوع مدیا و ابزار متنوعی را برای بیان این مسئله انتخاب کرده است. در این نمایشگاه 25 هنرمند آثار خود را در قالب مجسمه، نقاشی، عکس و میکس مدیا ارائه کرده‌اند.

این هنرمند عرصه تجسمی گفت: ما در ادامه موضوعاتی که در این سلسله نمایشگاه به نمایش در آوردیم تصمیم گرفتیم نگاه چند جانبه‌ای نسبت به موضوع "حرص زدن" و تفاوت‌هایی که در شکل آن وجود دارد داشته باشیم.

حریص

تسبیحی گفت: زمانی که موضوع این نمایشگاه را انتخاب کردم، موضوع را با هنرمندان در میان گذاشتم و سپس طی گفت و شنودهایی به نقطه‌ای رسیدیم که بتوانیم از چند منظر این موضوع را که مسئله مهمی است بررسی کنیم.

او افزود: واژه "حریص" به طور معمول شکلی نامناسب و یا به بیان دقیق‌تر نچسبی در ذهن هر شنونده‌ای ایجاد می‌کند و بیشتر معنای ناخوشایندی دارد. ما تلاش کردیم ضمن پرداختن به این وجه از مفهوم "حریص"، نکات مثبتی که در این قضیه وجود دارد را هم ببینیم.

گردآورنده نمایشگاه "حریص" گفت: ما تلاش کردیم نگاه و یا قضاوت اخلاقی نسبت به این موضوع نداشته باشیم و از این بابت با شک و تردید بسیاری به کاوش پیرامون این موضوع پرداختیم. شاید نکته‌ای که در این مفهوم نهفته است و پیکره اصلی این نمایشگاه را در خود جای داده است آن بود که ما فکر کردیم، انسان حریص در یک چرخه برگشت ناپذیر همواره در دل حرص خود باقی می‌ماند و در وجهی اخلاقیات او هستند که او را پیش می‌برند و انسان حریص هیچ‌گاه نمی‌تواند بر اخلاقیات خود حکمرانی کند.

تسبیحی گفت: از طرفی مثلا افرادی که جویای دانایی هستند هم حرص کتاب می‌زنند یا مثلا ما در متون کهن داریم که نورخواران ولع دانستن و روشنایی داشته‌اند. حریص بودن بیقراری آزار دهنده‌ای دارد و شاید تا حدودی در جهان امروز ما مستتر است.

او گفت: افراطی‌گری، خشونت، جنگ و لشگرکشی، کام‌جویی‌هایی است که بدون لذت می‌شوند، بی‌تابی و شاید هزار و یک صفت دیگر در طول تاریخ و امروز تحت همین ویژگی شکل گرفته‌اند و از طرفی آدم حریص همواره تنها می‌شود. ما سعی کردیم با در نظر گرفتن همه این اندیشه‌ها نمایشگاهی ترتیب بدهیم.

حریص

تسبیحی گفت: بیشتر افرادی که در این نمایشگاه حضور دارند در دو نمایشگاه قبلی هم بودند و با اندک تغییری برخی افراد در این نمایشگاه به ما اضافه شدند. علیرضا آدم بکان، مریم ایران‌پناه، امین باقری، فائزه بهارلویی، حامد جابرها، مهرداد جعفری، سارا حسینی، فرزانه حسینی، پرستو حقی، سمیرا حمزه‌زاده، سعید خالقی، زرتشت رحیمی، گلبرگ شعبانی، دلبر شهباز، علیرضا صفایی، سحر عزیزی، عطیه عطارزاده، ابراهیم کاشانی، کتایون کرمی، نسیم گلی، مرتضی متقی، سمانه معیری، و مهتاب مولوی در این نمایشگاه به ارائه اثر ارائه پرداخته‌اند.

گالری ثالث تا 20 شهریور در خیابان کریم‌خانِ زند، بین ایرانشهر و ماهشهر میزبان نمایشگاه "حریص" است.