سرویس تجسمی هنرآنلاین: هیربد همت آزاد که نمایشگاه "فراجهش 2" را در در ادامه نمایشگاه‌های "فرگشت" در گالری ابد، کیوریت کرده است به هنرآنلاین گفت: در حقیقت فراجهش اولین حرکت از چهارگانه فرگشت است که در واقع قحطی، بچه‌خوری و پارادوکس نیز به عنوان دیگر پایه‌های این چهارگانه در ادامه این نمایشگاه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

او ادامه داد: دلیل این که "فراجهش" در دو نمایشگاه ارائه شد آن بود که ما می‌خواستیم با دو رسانه، مفهوم مجزا این موضوع را بررسی کنیم.

این هنرمند گفت: عکاسی به عنوان ثبت لحظه‌ای یک واقعه، ویژگی‌های خودش را دارد اما تهدیدهایی هم برای بررسی یک موضوع در پی دارد که ما خواستیم از آن فاصله بگیریم.

همت‌آزاد گفت: ما در نمایشگاه دوم فراجهش پروسه نمود و ساخت یک اثر را که حائز اهمیت است مورد بررسی قرار دادیم  و به این فکر کردیم که زمانی که در مجسمه‌سازی و نقاشی یک ایده در ذهن شما است آیا اشراف کاملی دارید که در انتها چه اتفاقی رخ خواهد داد یا خیر؟

او گفت: در چنین شرایطی ممکن است هر لحظه سرنوشت کار تغییر کند. برخلاف عکاسی که همه چیز در آن در یک لحظه اتفاق می‌افتد. این‌ها دو منظر فراجهش هستند. ما سعی کردیم با استفاده از مدیاهای متفاوت مناظر مختلفی از فراجهش را ثبت کنیم و جدای از عکاسی به مجسمه، طراحی و نقاشی که در طول پروسه نمود پیدا می‌کنند هم بپردازیم. مدیاهایی که هنرمند به فرآیند نهایی آن اشراف ندارد.

این هنرمند گفت: ما می خواهیم نتیجه بگیریم که فرآیند جهش و خلق اثر با یکدیگر هم پوشانی دارند. در این نمایشگاه جهش از سه منظر قابل بررسی است که به وسیله آن زمینه‌های فراجهش شکل می‌گیرد.

او گفت: ما در این نمایشگاه صرفا به ظهور جهش بسنده می‌کنیم و منهای قضاوت کردن به چگونگی این جهش می‌پردازیم.

همت‌آزاد گفت: این نمایشگاه‌ها به صورت پیوسته برگزار می‌شود و نمایشگاه بعدی با موضوع قحطی است که به مدت سه هفته و هر هفته، گالری در اختیار یک هنرمند قرار می‌گیرد و آثار این نمایشگاه در حوزه پرفورمنس‌آرت، ویدئو آرت و ترکیبی از این دو مدیای هنری است.

سری دوم از نمایشگاه "فراجهش" در گالری ابد با ارائه مجسمه‌های مفهومی از هادی عرب‌نرمی، حسین علی  عسگری، هادی محب‌علی، هیربد همت‌آزاد، سیاوش امیری‌راد، پرستو پرنور و رضا تائبی 3 تا 17 شهریور واقع در گیشا (کوی نصر) ، خیابان شهید علیالی (پیروزی غربی)، خیابان جوادی، پلاک 53 برگزار می‌شود.