گروه تئاتر «هنر آنلاین»: نمایش «چراغ گاز» از جمله نمایش‌هایی است که پس از تعطیلات نوروزی و آغاز به کار تئاتر در سال جدید، روی صحنه رفته است. نکته قابل توجه این نمایش این است که کارگردان این اثر ثمین اکبری است که در زمان پیش تولید نمایش، از دنیا رفت و گروه نمایش برای ارائه هدف و دغدغه این کارگردان، تمرین تئاتر را ادامه دادند و آن را به اجرا رساندند.

حانیه زمانی سرپرست گروه و بازیگر این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با روند تولید این نمایش بیان کرد: تمرینات ما از شهریور سال گذشته آغاز شد و ثمین اکبری کارگردان این اثر، بر اساس ذهنیتی که داشتند، برداشت متفاوتی از نمایشنامه «این نامه را فرناندو کراپ نوشته است» ارائه کردند و از این نمایشنامه پدیده «گس لایت» را برداشت کردند.

IMG_20240416_141722_740

او ادامه داد: اگر بخواهم این پدیده را بهتر توضیح دهم، باید بگویم فیلمی سینمایی به نام «چراغ گاز» وجود دارد که در آن زوجی وجود دارند که مرد در زندگی مشترکش به بازی روانی با همسرش می‌پردازد؛ منظور از بازی روانی این است که مثلا مرد نور چراغ گاز را کم می‌کرده و وقتی خانم می‌گفت که نور چراغ گاز کم شده، مرد پاسخ می‌داد اینطور نیست و از اول همینطور بوده و تو اشتباه می‌کنی و یا حتی برعکس این روند. این کارها تا جایی ادامه می‌یابد که زن به سلامت عقلی خود شک می‌کند و احساس می‌کند همسرش کاملا درست می‌گوید و کاملا به او وابسته می‌شود. این پدیده در روابط خانوادگی، کاری و دیگر روابط اجتماعی ما، ممکن است رخ دهد.

زمانی در رابطه با شیوه اجرایی سوررئال این نمایش گفت: نمایشنامه، یک نمایشنامه رئال است اما برداشت ما سورئال بود؛ چرا که مکتب سوررئال به درک بیشتر پدیده گس‌لایت کمک می‌کند. ما همه چیز را از دریچه ذهن شخصیت اصلی می‌بینیم و افکار و ذهنیات سوررئال هستند. به همین دلیل صحنه ما هیچ‌گاه قطع نمی‌شود و زمان مدام در جریان است و پرش زمانی داریم که آن را با خاموش و روشن شدن سمت راست و چپ صحنه نشان می‌دهیم.

IMG_20240416_141838_266

او در رابطه با علت ادامه دادن گروه برای اجرای این نمایش پس از فوت کارگردان گفت: ثمین اکبری پیش از این که کارگردان این پروژه باشد، دوست صمیمی ما بود و زمانی که ایشان فوت کردند، برای کل گروه شوک بزرگی بود و ضربه روحی بزرگی برای ما به حساب می‌آمد. آقای اکبری بسیار دغدغه‌مند بودند و ما دوست نداشتیم این اثر نمایشی دغدغه‌مند او از بین برود و دوست داشتیم یک یادگاری از او داشته باشیم. بعد از فوت او، تمرینات یک ماه متوقف شد و بعد از آن  هم آنقدر حالمان بد بود که نمی‌دانستیم چه باید کنیم؛ چرا که آقای اکبری همه چیز را در ذهنش داشت.

او افزود: او درمورد این نمایش برای ما بسیار صحبت کرده بود و ایده‌های مدنظرش را برای ما بیان می‌کرد. همچنین درصد زیادی از کار را پیش از فوت ایشان پیش برده بودیم و حتی به طراح دکور و طراح صحنه ایده‌اش را گفته بود اما بزرگترین چالش ما این بود که این موارد را در مدت زمان کوتاه این موارد را به جمع‌بندی برسانیم. ما مجبور بودیم با در نظر گرفتن اهداف ثمین اکبری، این موارد را نهایی کنیم.

IMG_20240416_141840_817

بازیگر نمایش «چراغ گاز» در رابطه کارگردان این اثر بیان کرد: آقای ثمین اکبری در حوزه‌های مختلفی چون روانشناسی، فلسفه، تئاتر، سینما و ادبیات اطلاعات زیادی داشتند و از یک نمایشنامه می‌توانستند برداشت‌های مختلفی ارائه دهد. ما در موسسه کارنامه با یکدیگر بودیم و در آن زمان او می‌توانست حتی با اساتیدمان وارد چالش در زمینه نقد تئاتر شود.

 

بیشتر بخوانید»»در «فین جین» با امیرکبیر شوخی نمی‌کنیم/ هرکسی که خودش را سیاه می‌کند، سیاه‌باز نیست