به گزارش هنرآنلاین، امیر مشهدی‌عباس، پس از بازگشت از «جشنواره کودکان حسینی کربلا» ضمن اعلام این خبر گفت: با سفر به شهر کربلا با شکل برگزاری جشنواره‌ «کودکان کربلا» آشنا شدم که ستاد اجرایی و عوامل حرم حسینی با حمایت مالی حرم و به سادگی تمام، برگزار کرده بودند. تمام تلاش عوامل جشواره این بود که بدون تجملاتِ دست و پاگیر، به اصل برگزاری جشنواره برسند. 

وی با اشاره به حضور سایر کشورهای شرکت‌کننده در جشنواره اظهار کرد: بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله کشور ایران نمایش‌هایی در جشنواره که هشتمین دوره آن برگزار می‌شد؛ به صحنه بردند.   مشهدی عباس سپس از سخنرانی خود در این جشنواره خبر داد و گفت: من هم در کنار این جشنواره یک سخنرانی با موضوع «حمایت جشنواره ها از یکدیگر در جهت هم افزایی و رشد کیفی جشنواره‌ها» داشتم و آنجا متوجه شدم که این جشنواره از عدم ارتباط مدیران با یکدیگر رنج می‌برد. با اینکه همه نمایندگان کشورهای اسلامی علاقه‌مند به ایجاد فضای مشترک و تبادل فرهنگی و آموزش تئاتر کودک و نوجوان بودند، اما این ارتباط به شکل کاربردی وجود نداشت. از همه مهم تر اینکه هیچ کشوری متولی معرفی آثار کیفی به سایر کشورها نبود و نمایندگان سایر کشورها دوست داشتند که با مشارکت کشور ایران این تشکل راه اندازی شود تا آثار ارزشمندی را برای فستیوال کشورهای اسلامی معرفی کنند.  

مشهدی عباس

او در ادامه به مشخصه اخلاقی بودن نمایش در کشورهای اسلامی اشاره کرد و توضیح داد: وقتی تئاتر کودک در کشورهای اسلامی تولید می‌شود، آموزه‌های مشترک زیادی برای کودک و نوجوان دارد؛ مشکلاتی که در تئاتر کودک کشورهای غیراسلامی وجود دارد، در این نمایش‌ها وجود ندارد و بدون محدودیت می‌توانند در جشنواره‌ها شرکت کنند. آثار کشورهای اسلامی، برپایه آموزه‌های دینی و اخلاقی تولید می‌شود و این مورد برای هنرمندان و گروه‌های تئاتر بسیار مهم بود. 

مشهدی عباس2

دبیر دوره پیش جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: در آنجا به دلیل مواردی که ذکر شد، تصمیم بر این شد که یک نشست در ایران با مدیران جشنواره تئاتر کشورهای اسلامی برگزار کنیم تا بتوانیم درباره «تشکل مدیران جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» با هدف هم‌افزایی بیشتر کشورهای اسلامی به توافق برسیم و اگر به نتیجه مطلوب رسیدیم این تشکل در زیرمجموعه اداره کل هنرهای نمایشی، ثبت شود. امیر مشهدی عباس، در پایان هدف نهایی از این تشکل را چنین بیان کرد: هدف از دعوت مدیران تئاتر کشورهای اسلامی در نهایت، ایجاد یک تشکل تئاتر کودک و نوجوان اسلامی و دعوت از گروه‌های هنری کشورهای اسلامی، معرفی اساتید برای برگزاری کارگاههای آموزشی، معرفی هیات داوری و شورای انتخاب آثار جشنواره‌ها برای بالابردن سطح کیفی جشنواره‌ها به شکل منسجم است.