گروه تئاتر "هنرآنلاین": بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در شهر اردکان استان یزد در حال برگزاری است.

کارگردان نمایش "شکلات فرنگی" که در این جشنواره حضور دارد، با اشاره به اینکه جشنواره ویترینی است که بتوانیم از همدیگر الهام بگیریم، گفت: گروه ها به ویژه گروه های جوان با حضور در جشنواره و در کنار بزرگان می‌توانند کسب تجربه کنند.

محمدرضا مالکی گفت: جهان از عناصری متضاد شکل گرفته است. تاریکی و نور بزرگترین و واضح‌ترین نشانه این تضاد است. وقتی تاریکی نباشد نور دیگر معنایی ندارد و وقتی غم نباشد شادی وجود ندارد.

IMG_20240225_143329_965

او افزود: گروه نمایشی پریماه با استفاده از موضوع تضادها و تفاوت سلیقه در زندگی نمایش شکلات فرنگی را اجرا کرد تا مخاطب را با این مسأله مهم مواجه کند که تفاوت سلیقه بر سر موضوعی گاهی می‌تواند به خودی خود بد نباشد بلکه گاهی با این تفاوت افکار و عقاید می‌توانیم تکمیل کننده یکدیگر هم باشیم.

کارگردان نمایش شکلات فرنگی درباره قصه نمایش گفت: داستان نمایش درباره سارا دختر ۹ ساله‌ای است که با پدربزرگ و مادربزرگش زندگی می‌کند و از طرف مدرسه‌اش در یک مسابقه کیک پزی شرکت می‌کند. او برای پختن کیک به پدربزرگ و مادربزرگش نیاز دارد ولی در ادامه داستان مشخص می‌شود که آنها مدت هاست با یکدیگر قهر هستند چون سال‌ها قبل که یک قنادی داشتند اشتباهی به جای شکر در کیک نمک می‌ریزند و همین مساله باعث اختلافشان شده و کلاً قنادی را جمع کرده‌اند اما این مشارکت در پختن کیک همراه با نوه شان باعث می‌شود به یک نقطه مشترک برسند و دوباره مغازه قنادی را راه بیندازند.

مالکی با اشاره به اینکه فضای کار کاملا و قابل لمس برای مخاطب ایرانی است، افزود: معمولاً در کارهایی که به صحنه می‌برم ایده‌ها و طرح‌های خود را کار می‌کنم و مانند کسی هستم که دکمه‌ای پیدا می‌کند و برایش کت می دوزد. ایده این نمایش نیز همان زمانی که نمایش «سفر شادی» را کار می‌کردم به ذهنم آمد. البته آن زمان تنها یک تصویر از کار داشتم و هنوز داستانی شکل نگرفته بود. در نهایت این ایده را مانند خمیر ورز دادم و با کاظم پورمهدی هم به عنوان نویسنده صحبت کردم و با هم کار را جلو بردیم. بچه‌ها داستان یک نمایش را کاملاً درک و آن را دنبال می‌کنند بنابراین باید به درستی برایشان قصه تعریف کرد.

IMG_20240225_143318_590

او ادامه داد: ابتدا در نظر داشتم که نمایش جغرافیایی نداشته باشد اما در ادامه و بعد از یک دوره تمرین کم کم المان‌های ایرانی که برای خودم نوستالژیک است به فضا اضافه شد و کاراکترها نیز نام‌های ایرانی به خود گرفتند و نمایش تبدیل به اثری ایرانی شد که مخاطبان با آن احساس همذات پنداری می‌کنند و شاهد اتفاقات و رفتارهایی باشند که در زندگی هرکدام از آنها قابل مشاهده است.

کارگردان نمایش شکلات فرنگی در خصوص اهمیت حضور در جشنواره نیز گفت: جشنواره محفلی برای تکامل و به روز شدن است. گروهها به ویژه گروههای جوان با حضور در جشنواره و در کنار بزرگان می‌توانند کسب تجربه کنند.

او افزود: جشنواره ویترینی است که از بتوانیم از همدیگر الهام بگیریم. این زمانی رخ می‌دهد که هنرمندان فرصت کافی برای دیدن آثار یکدیگر را داشته باشند اما متاسفانه حضور گروههای تئاتری در فستیوال کم است و امکان تماشای همه آثار نیست.

مالکی با تاکید بر اینکه هزینه‌ها بالاست و نیاز به حمایت بیشتر از سوی متولیان امر می‌باشد، تصریح کرد: لازم می‌دانم از امیر مشهدی عباس دبیر جشنواره و کلیه تیم اجرایی که با کمبودها توانستند این جشنواره را به خوبی برگزار کنند تقدیر کنم. امیدوارم متولیان و تصمیم‌گیرندگان در سالهای آتی دست تیم اجرایی بگیرند، آنها را تنها نگذارند و به آنها کمک کنند.