گروه تئاتر هنرآنلاین، «چندلی» به نویسندگی محمد پارسایی‌خواه و کارگردانی جعفر جعفرزاده نمایشی از یزد در بخش تئاتر فراگیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان است که این بخش بر اساس تجربه‌ی تئاتر فجر، برای بار اول در این جشنواره برگزار شده است.

جعفر جعفرزاده کارگردان «چندلی» با اشاره به وجود استعداد‌های درخشان در میان افراد کم‌بینا و معلول گفت: این افراد که اولین تجربه بازیگری خود را تجربه کردند، برای اجرای این نمایش، روزانه چهار ساعت به تمرین می‌پرداختند.

او با بیان اینکه شعار ما در نمایش «چندلی»(همه مثل هم) است بوده، افزود: استعدادهایی که درون معلولان کم‌بینا و نابینا نهفته است را باید پیدا کرد و پرورش داد؛ چرا که این عزیزان بخش کمتر دیده‌ی جامعه هستند که حضور در اجتماع کمک خواهد کرد از انزوا خارج شوند و به رشد و بالندگی برسند.

چندلی1

جعفرزاده در توضیح قصه این نمایش، گفت: «چندلی»، نمایشی برای صلح و روایتگر سه نفری است که با هدف رسیدن به منطقه‌ای عاری از جنگ و خشونت، شهر به شهر سفر می‌کنند، اما خودشان رقم‌زننده جنگ‌هایی می‌شوند.

او افزود: نمایش «چندلی» درواقع حرف همه ملت‌ها و جهان شمول است. بر این مبنا که همه به دنبال صلحیم. روایتگری سه نفره‌ی چندلی به دنبال جایی بکر و بدون دعواست. آنها شهر به شهر، منطقه به منطقه سفر می‌کنند تا به جایی برسند که جنگی وجود نداشته باشد؛ اما خودشان رقم‌زننده یکسری جنگ‌های دیگر می‌شوند.

کارگردان نمایش «چندلی» حضور هنرمندان توان‌یاب در کنار سایر هنرمندان را یک اقدام ارزشمند در جشنواره‌های فجر و همچنین کودک و نوجوان عنوان کرد و گفت: توان‌یاب‌ها در کنار درد بیماری، درد نپذیرفته‌شدن را هم دارند که درد تلخ‌تری است و این جشنواره‌ها در واقع شعار ما می‌توانیم را برای آنها معنا می‌کند.

چندلی

او در خصوص نقش و اهمیت جشنواره برای ارتقای کیفی تئاترهای کودک و نوجوان نیز گفت: یکی از اقدامات و ارزشهای این جشنواره، مردمی بودن آن بوده است. در روز افتتاحیه چقدر زیبا مردم به میان هنرمندان آمدند انگار جزئی از این فستیوال هستند. من شادی را بین مردم شهرم دیدم و واقعا از اینکه جشنواره به یزد آمده خوشحالم.

جعفرزاده تصریح کرد: تئاتر نقش بی‌نظیری در آگاهی دادن و آموزش دارد و مطمئن هستم در آینده نزدیک تاثیر این جشنواره را در شهرم خواهم دید.