به گزارش هنرآنلاین ،بهارک بابک پس از برگزاری سه کارگاه « جادوی زندگی» در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان گفت: اگر قبول داشته باشیم که هویت هر ملتی در تاریخ آن ملت نهادینه شده و مردمی در تاریخ جایگاه بالاتری دارند که توانسته اند فرهنگ خود را به شکل موثرتری حفظ کرده و آن را به دیگر اقوام و نسل های بعدی خود انتقال دهند، همین جا اهمیت برگزاری این کارگاه‌ها با رویکرد انتقال میراث فرهنگی گذشتگان معنا می پذیرد.او افزود: کارگاه اول با نام «رد پای ماه پیشونی در اردکان» برگزار شد که حول این افسانه به نام بود. بچه ها ضمن آشنایی با لالایی ها و بازی های سنتی همراه قهرمان قصه شدند و به دنیای قصه و افسانه ها سفر کردند.

بابک با اشاره به اینکه کارگاه دوم به نام «شاهنامه، مادر روایت ها» برگزار شد، گفت: این کارگاه همانطور که از اسمش بر می آید به یکی از داستان های شاهنامه پرداخت. در این کارگاه ضمن معرفی این داستان حماسی مشهور کودکان یعنی داستان مشهور ضحاک مار دوش، با شیوه های روایت شاهنامه نیز آشنا شدند. کشیدن پرده‌ی داستان ضحاک ماردوش توسط خود بچه‌ها بر روی پارچه از خروجی های این کارگاه بود.

او اضافه کرد: مخاطب این کارگاه گروه سنی نه تا دوازده سال بودند.مدرس کارگاه‌های «جادوی زندگی» عنوان سومین کارگاه را «دیدار با دختر نارنج و ترنج» است، اعلام کرد: این کارگاه باز هم بر یک افسانه ی فولکلور و مشهور ایرانی متمرکز بود که روایت های متعدد آن در بیشتر اقوام و مناطق مختلف ایران دیده می شود. این کارگاه مختص کودکان هفت تا یازده سال بود.

بابک1

بابک با تاکید بر اینکه مخاطب کارگاه ها کودکان بودند، گفت: تلاش بر این بوده که ضمن آشنا کردن کودکان با ادبیات فولکلوریک و حماسی یک یا چند ارزش و نماد زندگی، پررنگ در بن مایه ی اثر به شکلی غیر مستقیم معرفی شده و همراه با کودکان تمرین شود. به عنوان مثال در افسانه ی ماه پیشونی صلح و مهر و دوستی از مشخصه های اثر بود . در داستان ضحاک ظلم ستیزی ، اتحاد و تلاش برای عدالت و در افسانه ی نارنج و ترنج تلاش و پشتکار برای رسیدن به هدف.

او در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز گفت: جشنواره های هنری هر کشور به خصوص جشنواره هایی که در سطح بین المللی و ملی صورت می گیرد ، قطعا از اهمیت بالایی برخوردار است . هنرمندان از مناطق مختلف گرد هم جمع می شوند به تبادل نظرات و ایده ها می پردازند . با فعالیت ها و آثار دیگر هنرمندان چه در سطح ملی و چه بین المللی آشنا می شوند.او اضافه کرد: در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از همه مهم تر، بچه‌ها تئاتر می بینند و در روزگاری که استفاده ی بی رویه از تکنولوژی بخصوص در میان کودکان و نوجوانان بسیاری از فعالیت ها و هنرها را به حاشیه برده، امید است که بچه ها ضمن آشنایی با هنرمندان این عرصه با تئاتر ، نمایش و هنر آشتی کرده و دوست شوند.بسیار خوشحالم که این دوره از جشنواره در شهر تاریخی اردکان برگزار می شود که خود از میراث ارزشمند ملی ما به شمار می رود.