گروه تئاتر هنرآنلاین: در حاشیه اختتامیه بخش فراگیر ‌چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حمید کاکاسلطانی عضو هیئت داوران بخش فراگیر در خصوص چالش‌های داوری این بخش گفت: وجود این بخش در جشنواره تئاتر فجر به خودی خود برای توان‌خواهان عرصه‌ای را فراهم کرده تا بتوانند در جامعه به نمایش توانمندی‌های خود بپردازند.

 

وی افزود: افراد دارای معلولیت فقط به دلیل یک نقص عضو ممکن است در ویژگی‌هایی مهارت انجام آن را نداشته باشند. ولی واقعیت این است که از نظر صور خیال و درک زیبایی‌شناسی که از پایه‌های هنر است می‌توانند خیلی پیشروتر از بقیه باشند. آنها سعی می‌کنند نقص‌های خودشان را از طریق ویژگی‌های مثبت جبران کنند.

 

این داور بخش فراگیر ادامه داد: داوری این بخش بسیار حساس است چرا که داوران باید بدانند تمرین‌ها در هر یک از اختلال‌ها از اختلال بینایی، اختلال شنوایی، جسمی، حرکتی، سندرم و انواع معلولیت‌های دیگر جدا قضاوت و بررسی شود. در نویسندگی و کارگردانی افراد سالم هم کمک می‌کنند و خوشحالیم که بعد از سالیان سال باور شد که این عزیزان هم در عرصه‌‌ی هنرهای نمایشی حرفی برای گفتن دارند. در واقع هنرمندان نقطه اتصال مردم و مصلحان اجتماعی‌اند. حضور توان‌خواهان در عرصه‌های هنری در آگاهی اجتماعی بدنه‌ی جامعه نسبت به آنها بسیار موثر بوده و در واقع سلامت روح و روان و امیدواری در نزد جامعه‌ی معلولان را بالا می‌برد.

 

کاکاسلطانی درباره‌ی صحنه‌ای که یکی از برگزیدگان زمان دریافت جایزه با ایشان صحبت کردند تکمیل کرد: از من تشکر کرد برای آنکه من 25 سال در آموزش این عزیزان همکاری و تعامل داشته‌ام. به من گفت حضورش در تئاتر روی بیانش موثر بوده. و این یکی از تاثیرات هنردرمانی است. هنردرمانی باعث می‌شود روند درمان در این دست از افراد با سهولت و به تدریج رشد چشم‌گیری داشته باشد. آن عزیز به من گفت: من نمی‌توانستم حرف بزنم و از طریق تئاتر توانستم حرف بزنم. او را تشویق کردم و از او خواستم همین را رو به حاضران در سالن هم بگوید.

 

وی در پایان با ابراز امیدواری جهت تداوم بخش فراگیر در جشنواره‌های فجر گفت: امیدوارم مکان‌ها، تالارهای نمایش و سینماها برای حضور توان‌خواهان مناسب‌سازی شود، برای‌شان اجراهای عمومی برنامه‌ریزی شود و از خانواده‌یشان جهت همراهی در عرصه‌ها دعوت شود.

 

بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر با مشارکت سازمان بهزیستی و با حضور نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی برگزار شده بود.

 

زهرا عباسی