گروه تئاتر«هنرآنلاین»: در ششمین و هفتمین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سالن قشقاییِ مجموعه تئاترشهر در دو نوبت میزبان نمایش «دل‌لرزه» به کارگردانی مجتبی لاله‌زاری از یزد بود.

«دل‌لرزه» روایتی انسانی است برپایه رهایی زندانیان غیرعمد، با پایانی تراژادی و تم توسل به امام رضا علیه‌سلام. در این نمایش مذهبی تقابل وسوسه‌ی رسیدن به قدرت سیاسی و حفظ منش اخلاقی‌اسلامی گره اصلی داستان است.

مجتبی لاله‌زاری کارگردان «دل‌لرزه» در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با جرقه نمایش‌نامه و تولید اثر گفت: دوسال پیش در یزد نمایش «آقا دلبر» نوشته‌ی سید علی موسویان را اجرا داشتیم. ایشان را برای تماشای کار دعوت کرده بودیم که مصادف شد با حادثه‌ی تصادف قطار مشهد_یزد. در آن سانحه 27 یا 28 نفر از همشهریان و هموطنان عزیزمان را از دست دادیم. همانجا این ایده به ذهن‌مان رسید. آقای موسویان نگارش نمایش‌نامه را شروع کردند و شد نمایش دل‌لرزه‌ای که اجرا شد.

 

لاله‌زاری افزود: «دل‌لرزه» در سالی که گذشت در اکثر جشنواره‌ها برگزیده شد. سی شب اجرای عمومی در یزد داشتیم و در خردادی که گذشت سی شب هم در تئاترشهر تهران اجرا داشتیم. این‌ها همه مقدمه‌ی حضور نمایش ما برصحنه تئاتر فجر شد که با ادغام بخش‌های مرور با تازه‌ها و مناطق در قالب «مسابقه تئاتر ایران» ما در این بخش حضور داریم.

 

لاله‌زاری با بیان اینکه سانحه‌ی قطار تنها جرقه‌ی داستانی بوده و شخصیت آقای وکیلی در «دل‌لرزه» زاییده‌ی ذهن بوده ادامه داد: «دل‌لرزه» نمایش‌نامه‌ی اورجینالی دارد و مستند نیست. قصه‌ی این نمایش قصه‌ی انسانیت است. ترکیب این مضمون با ایده‌ی کاندیداتوری شخصیت اصلی و خاتمه‌ی نمایش به تراژدی سانحه‌ی قطار ساختار «دل‌لرزه» را تشکیل می‌دهد.

del_larze123

کارگردان «دل‌لرزه» اضافه کرد: تئاترهای شهرستانی چیزی کم از تئاترهای مرکز(تهران) ندارند. اما اینکه همه در سودای پیشرفت قصد تهران می‌کنند معضل تئاتر شهرستان‌هاست. بایدتوجه کرد که هنرمندان شهرستانی به طور حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و در عرصه‌ها حاضر می‌شوند.

 

لاله‌زاری تعداد سالن‌ها در یزد را کم دانست و گفت: در یزد یک سالن پلاتو و دو سالن قاب عکسی داریم. همه گروه‌ها فعالانه تولید اثر دارند. به علت کمبود سالن در یزد باید هفت ماه در نوبت اجرا باشیم.

 

او یکی از نقاط ضعف شهرستان‌ها را به خصوص در یزد برگزاری نکردن ورکشاپ‌های تخصصی شمرد و ادامه داد: خلاء آموزشی واقعا حس می‌شود. نیاز است برای چنین دوره‌هایی با تهران تعامل شود. هر چند که مطالبه‌ش را داشته‌ایم اما تصور این بوده که در هر دوره باید حداقل 200 نفر هنرجو حضور داشته باشد و حضور کمتر از این را نشانه‌ی استقبال نکردن می‌بینند. در حالی که این چنین نیست.

 

مجتبی لاله‌زاری در پایان تکمیل کرد: از یکم تا ششم اسفند «چپن‌دارها و آقای بی‌قیچی» را برای  جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان اردکان یزد در برنامه‌ی کاری دارند.

 

زهرا عباسی