به گزارش هنرآنلاین، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با رادیو نمایش، درباره چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: وقتی رویداد بزرگی مانند جشنواره شکل می‌گیرد، اتفاقات اطراف آن نیز مهم است و باید به آنها توجه شود. بخصوص که تعداد جوایز اهدایی ما در جشنواره بسیار است و رشته‌ها نیز زیاد هستند، اگر قرار باشد همه را در مراسم اختتامیه برگزار کنیم برنامه طولانی و خسته‌کننده می‌شود. از همین رو دوستان ترجیح دادند که افتتاحیه‌ای داشته باشیم و بخش‌هایی که می‌توانند قبل از جشنواره ارزیابی شوند، برگزیدگان خود را معرفی کنند.

تئاتر زیرساخت سینما است

او همچنین درباره انتظارات و فضای تئاتر کشور نیز بیان کرد: تئاتر یعنی اندیشه، فکر و رشد در همه حوزه‌های رسانه‌ای؛ وقتی تئاتر تقویت شود سینما، تلویزیون و حتی سریال‌سازی در بخش خصوصی نیز تقویت می‌شوند. ما به واقع باید تئاتر را جدی بگیریم و این شعار نیست، بلکه رویکرد جدی است که هر دوره‌ای که تئاتر ما بالیده و قواره‌دار شده است، نفرات برجسته ما به سینما آمدند به تلویزیون آمدند و یاری‌رسان آن‌ها بودند. هر زمان که بی توجه به تئاتر بودیم، افت شدید اندیشه در تولیدات رسانه‌ای دیگر را نیز شاهد بودیم. بنابراین هر دولتی بر روی کار بیاید باید تئاتر را جدی بگیرد و ما هم مستثنی نیستیم، چرا که باورمان این است. ضمن این که  من خودم نیز از اهالی تئاتر هستم و این باور را عمیقا دارم؛ امیدوارم بتوانیم تئاتر را به جایگاه واقعی خود برسانیم. البته که انقباضات اقتصادی و بودجه‌ای همیشه بوده و هست و باید تلاش کنیم بر این شرایط فائق آییم. 

معاون امور هنری در ادامه درباره تغییرات این دوره و همزمانی افتتاحیه با روز نخست جشنواره نیز توضیح داد: محدودیت سالن‌ها و زمان در جشنواره فجر به دلیل این که در معاونت هنری سه جشنواره موسیقی، تجسمی و تئاتر را برگزار می‌شود محدود است و چاره دیگری نداریم. این ایده‌آل ما نیست بلکه مقدورات ماست. همه  گروه‌ها باید آثارشان آماده می‌شد و داوران باید کارهای خود را آماده می‌کردند. آثار شهرستان باید می‌رسیدند و ما به تمام مدل‌های موجود فکر کردیم. اما این مقدور ماست و امیدواریم این نقیصه همزمانی افتتاحیه با روز نخست جشنواره برطرف شود. 

وزارت فرهنگ نمی‌تواند به جشنواره تئاتر دانشجویی بی‌تفاوت باشد

او ادامه داد: از جمله تمهیداتی که در جشنواره امسال اندیشیدیم این بود که بعد از تعطیلی جشنواره تئاتر دانشجویی یک نقیصه جدی ایجاد شد و چند سالی است که اجرا نمی‌شود. مرکز هنرهای نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد نمی‌تواند به این گونه بی تفاوت باشد، چرا که ما جوانان قابل و با استعداد بسیاری داریم که علاقمند هستند کارشان اجرا و دیده شود. با همفکری که با همکاران در معاونت فرهنگی وزارت علوم داشتیم جشنواره دانشجویی به جشنواره فجر آمد. هدف ما شلوغ کردن جشنواره نبود، بلکه قصد ما این بود که یا جشنواره دانشجویی دوباره از سوی وزارت علوم احیا شود و یا ارشاد متولی آن باشد که این اتفاق خوشبختانه افتاد. در بخش غزه نیز آثار خوبی رسید، در بخش بین الملل نیز به همین شکل بود.

سالاری درباره اسکان گروه‌های شهرستانی نیز اظهار کرد: به دلیل مسائل مالی و همچنین امکاناتی که در تهران داریم این امکان وجود ندارد که گروه‌ها بتوانند مدت زمان زیادی در تهران باشند و باید بلافاصله بعد از اجرا به شهر خود بازگردند. این از اقتضائات جشنواره در یک محدوده زمانی کوتاه است که در تمام جشنواره‌ها وجود دارد.