گروه تئاتر«هنرآنلاین» : در سومین روز از چهل‌ودومین جشنواره تئاترفجر تالار وحدت میزبان نمایش«تروما» به کارگردانی احمد سلیمانی و تهیه‌کنندگی حمید نیلی در بخش«هویت ملی» جشنواره بود. این نمایش که نام اولیه آن «ژنرال» بود، در شب‌های دیگر این جشنواره نیز در ساعت 19 در تالار وحدت به اجرا می‌آید.

نمایش«تروما» با هنرمندی احمد کاوری، ایوب آقاخانی، مجید رحمتی و رُزا بیات با محوریت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی است و روایتگر حضور یک افسر جاسوس در میان تیم همراه سردار قاسم سلیمانی است که بعد از خودکشی ناموفق به فراموشی دچار شده است.

14021024000581_Test_NewPhotoFree

احمد سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با این نمایش بیان کرد: نمایش«تروما» بر اساس یک ایده گروهی شکل گرفت و داستان به یک شبه نظامی می‌پردازد که بعد از پنج سال از حالت کما بیرون می‌آید و مورد بازیابی مغزی قرار می‌گیرد. در جلساتی که با تیم خود داشتیم به اسم «ژنرال» رسیدیم اما بعد از تکمیل ایده به اسم «تروما» رسیدیم که مفهوم بهتری برای نمایش داشت.

وی افزود: در نویسندگی یک تیم داشتیم که متن نمایشنامه ماحصل زحمات این تیم است و البته آقای ایوب آقاخانی به عنوان سرپرست نویسندگان، متن را پالایش کردند.

سلیمانی در رابطه با این که کار کردن درمورد شخصیت‌های ملی و تاریخی تاریخ معاصر  چالش‌برانگیز است گفت: ما از ابتدا سعی کردیم به سردار سلیمانی به چشم یک قهرمان ملی نگاه کنیم و از شعارها و کلیشه‌های رایج درمورد یک قهرمان دور باشیم تا مخاطب روی صحنه یک درام ببیند.

5976942

او ادامه داد: سعی کردیم که نگاهمان به قهرمان ملی جدید باشد و در نمایش لایه‌هایی را نشان دهیم که لایه‌های کلیشه‌ای از یک شهید نباشد. ما در «تروما» از تاثیر یک فرد در منطقه خاورمیانه می‌گوییم و درمورد صفات اخلاقی و شخصی او صحبت نمی‌کنیم.

کارگردان نمایش« تروما» در رابطه با جشنواره تئاترفجر اظهار کرد: من در دوره‌های قبلی جشنواره نیز حضور داشتم اما امسال خوشحالم که در بخش هویت ملی حضور دارم . جشنواره تئاتر فجر بزرگ‌ترین رویداد تئاتری ایران است و در این رویداد جای هویت ملی خالی بود که امسال این بخش اضافه شد.

گفت‌وگو: هانیه علی‌نژاد