گروه تئاتر«هنرآنلاین» : چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یکم تا دوازدهم بهمن‌ماه با حضور گروه‌های مختلف تئاتری درحال برگزاری است.

در میان نمایش‌های مختلف این دوره از جشنواره «عروس فلسطین» نمایشی است که در بخش غزه قرار دارد و کاری از گروه تئاتری در اهواز است.

مصطفی بوعذار کارگردان نمایش«عروس فلسطین» در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با این نمایش گفت: نمایش«عروس فلسطین» بر اساس یک روایت مستند از یک اتفاق تلخ  است و حماسه یک دختر فلسطینی که حکایت زنان و مادران قهرمان و مقاوم در مبارزه با صهیونیست است را به نمایش می‌گذارد.

وی ادامه داد: این کار بر اساس اعتقادات راسخی که در هنرمندان متعهد گروه وجود داشت با سخت‌ترین شرایط تولید شد و تلاش کردیم تا گوشه‌ای از فرهنگ فلسطین و فضای تراژیک آن را با استفاده از عناصر موسیقیایی عربی به تصویر بکشیم.

بوعذار در رابطه با این که برای نخستین بار بخش غزه به جشنواره تئاترفجر افزوده شده است بیان کرد: ابتکار هوشمندانه‌ای که مجموعه وزارت ارشاد و دبیر جشنواره فجر داشتند افزودن بخش غزه و همچنین بخش هویت ملی است. این نشان می‌دهد که رویکرد جشنواره چهل و دوم، رویکرد فراگیری است و جشنواره به یک بلوغ و ثباتی رسیده است که در آن هنرمندان با گرایشات مختلف در آن حضور دارند. هنرمندان آگاه و هوشمند می‌دانند چه نمایشی را برای چه کسی و در چه زمانی تولید کنند و او نباید نسبت به اتفاقات پیرامون و آسیب‌ها و مسائل جهانی غافل باشد.

این کارگردان افزود: جشنواره تئاترفجر ویترین تئاتر کشور است اما تمام بضاعت  تئاتر کشور نیست و تنها بخشی از ماهیت تئاتر کشور در جشنواره نمایان می‌شود.جشنواره تئاترفجر تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل خود که همان تعامل بین هنرمندان است، فاصله دارد. این جشنواره انگیزه‌ای برای تلاش هنرمندان است.

بوعذار همچنین به وضعیت تئاتر در شهرستان اهواز اشاره کرد و گفت: تئاتر اهواز علیرغم وجود پتانسیل در جوانان عرصه تئاتر، با کمبودهایی از جمله کمبود سالن مواجه است. به طور مثال برای همین نمایش«عروس فلسطین» ما مجبور شدیم چند جلسه ابتدایی تمرین را در مساجد برگزار کنیم. وقتی از هنرمند حمایت نشود نمی‌توان انتظار داشت که اثر فاخر تولید شود. همچنین ما در اهواز به دلیل همین عدم حمایت، مهاجرت هنرمندانمان را شاهد هستیم.

کارگردان نمایش«عروس فلسطین» نسبت به وضعیت اسکان گروه‌های شهرستانی در جشنواره تئاترفجر اعتراض و بیان کرد: متاسفانه گروه‌های شهرستانی تنها برای اجرای نمایش شرایط اسکان دارند و بعد از آن تنها دو نفر از گروه به نمایندگی می‌توانند در تهران حضور داشته باشند و باقی گروه باید به شهرستان خود برگردند. این مشکلی است که هرساله در جشنواره تئاترفجر با آن مواجه هستیم. مسئولان جشنواره باید شرایطی را فراهم کنند تا گروه‌ها بتوانند حضور داشته باشند تا بین هنرمندان گروه‌های مختلف تعامل شکل بگیرد و ضمن این که بتوانند نمایش دیگر گروه‌ها را نیز تماشا کنند.

 

گفت‌وگو: هانیه علی‌نژاد