به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، مراسم اردیبهشت شعر البرز و گرامیداشت استاد بانی و یادبود استاد حسین منزوی، عصر روز گذشته ١٦ اردیبهشت ماه با حضور شعرا، هنرمندان، مسئولین و علاقه مندان به شعر و ادب در سالن مرحوم سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار شد.

دکتر برزین ضرغامی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در ابتدای این مراسم ضمن تسلیت به پیشگاه ملت ایران به خاطر حادثه ناگوار معدنچیان و همچنین خوش آمد گویی خطاب به اهالی فرهنگ و هنر، اظهار داشت: اصحاب فرهنگ و هنر میزبان هستند و مدیران مهمان. ما به رسم میزبانی و میهمانی، به عنوان میهمان در خدمت شماییم.

ضرغامی افزود: وقتی به تاریخ فرهنگ و هنر ایران برمی گردیم بین اصحاب فرهنگ و هنر اگر بخواهیم نقش بندی کنیم و ترسیم نقش و سهم کنیم می‌بینیم که بین اصحاب فرهنگ و هنر در تاریخ تمدن ایران پدیده شعرا بیشترین سهم و بیشترین نقش را داشتند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز تصریح کرد: مهم‌ترین چیزی که در بحث‌های هویت بخشی می گوییم این است که زبان فارسی هویت بخش و سامان دهنده و انسجام دهنده ایران است و ایرانی و زبان فارسی کاملاً همزاد و در هم تنیده هستند و وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم پاس و احیای زبان فارسی توسط فردوسی انجام شده که یک شاعر است.

وی افزود: وقتی که ما سرمایه‌های بین المللی مان را معرفی می‌کنیم و وقتی که قرار است ایران را معرفی کنیم و یا از کسانیکه درباره ایران می‌پرسیم، باز از نام شعرای بزرگی چون حافظ و سعدی و شهریار و دیگر عزیزانی که امروز ما بر سفره اشعارشان نشستیم، یاد می‌کنند لذا سهم شعرا در فرهنگ و هنر و تمدن ایران سهم والا و بالایی است و بخشی از میراث ما و بخشی از تاریخ ما، بخشی از فرهنگ ما توسط شعرا هم حفظ شده و هم سینه به سینه منتقل شده و ما امروز مدیون و مرهون این شعرا هستیم.

ضرغامی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر (بعد از انقلاب) اگر به نقشی که شعرا در گرامیداشت و پاسداشت حماسه دفاع مقدس داشتند و نقشی که شعرا در اتفاق‌های دهه‌های اخیر در انقلاب اسلامی در کشور داشتند، نگاه کنیم خواهیم دید شعرا عملاً بخشی از بار تاریخ و فرهنگ هنر ایران بر دوششان است و انصافاً خوب توانسته‌اند هم میراث داری کنند و هم منتقل کنند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در پایان اظهار داشت: جمعی که امروز گرد هم آمدیم جمعی از همین قبیله بزرگ و نقش آفرین در تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران است و این جمع اغلب ساکن استان البرز هستند و این انتظار وجود دارد که پتانسیل فرهنگی و این سرمایه بزرگ فرهنگی که در استان حضور دارند مقداری هم به این محلی گرایی توجه کنند و مقداری هم به استان البرز نگاه کنند که در این صورت حتماً البرز بیشتر دیده خواهد شد و این استان نه تنها در تهران بلکه در کل کشور بیشتر می‌درخشد.