به گزارش هنرآنلاین، همایون قناواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند در گفتگو با روابط عمومی موزه هنرهای معاصر آبادان در اشاره به ظرفیت مناطق آزاد برای برگزاری فعالیت های هنری، بیان کرد: منطقه آزاد اروند شامل دو شهر بسیار بزرگ، یعنی آبادان و خرمشهر است. این دو شهر سابقه تأثیرگذار در حوزه هنر معاصر داشتند. بزرگان هنر امروز ما در عرصه های سینما و ادبیات و تجسمی؛ فرزندان این آب و خاک هستند.

وی ادامه داد: دانشگاه هنر آبادان دارای فضای بسیار خوبی است که اکثر دانشجویان آن در رشته های تجسمی تحصیل می کنند و همین طور چندین آموزشگاه در سطح شهرهای آبادان و خرمشهر وجود دارد که از سوی بخش خصوصی اداره می شوند. همچنین چندین موسسه که دارای فضای گالری هستند، در این دو شهر وجود دارد که مردم می توانند برای نمایش آثار خود از آن استفاده کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند با اشاره به افتتاح فاز دوم موزه هنرهای معاصر آبادان ،بیان کرد: به تازگی فاز دوم این موزه با حضور آثاری از بیژن بصیری افتتاح شد. امیدوارم این اتفاق باعث شود تا سایر هنرمندان نیز آثار خود را برای نمایش در اختیار این موزه قرار دهند. این نمایشگاه که با کمک مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر کلید خورده است، قطعا تأثیرات خوبی در این حوزه خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه دیدارهای مختلف با کشورهای مرزی می تواند زمینه ساز اتفاقات خوبی باشد گفت: از آنجایی که هم مرز شهر بصره هستیم، دیداری با هنرمندان تجسمی این شهر انجام دادیم و همچنین بازدیدی داشتیم از دانشگاه هنر بصره که اتفاق مثبتی در جهت تحکیم روابط و آشنایی بیشتر آن ها با مناطق آزاد بود. بخشی از تعاملات و ارتباطات ما از مسیر فرهنگ و هنر اتفاق می افتد. هرقدر تعاملات فرهنگی را با کشورهای همسایه گسترش دهیم، تاثیرات آن را در حوزه های اجتماعی و اقتصادی نیز شاهد خواهیم بود. با بالا بردن سطح روابط فرهنگی و هنری مناطق مرزی، می توانیم مناطق آزاد را در سطح منطقه معرفی کنیم.

قنواتی افزود: هر رفت و آمد و اتفاقی، تاثیر خود را خواهد گذاشت. نمایشگاه "آقای بیژن بصیری "در موزه هنرهای معاصر آبادان، اتفاق مهمی بود که باعث آشنایی بیشتر مردم این شهر با هنر معاصر و همچنین آشنایی خود هنرمندان با دیدگاه های مردم این منطقه شد. به اعتقاد من خلق آثار هنری در واقع زمانی اتفاق می افتد که اثر در مقابل مردم قرار بگیرد. این مواجهه؛ درک و مفهوم بهتری برای مخاطب و همچنین صاحب اثر پدید می آورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند در رابطه با خارج شدن برنامه های هنری از مرکزیت تهران، اظهار کرد: اینکه هنرهای تجسمی و برنامه های آن از مرکزیت تهران خارج شود اتفاق بسیار خوبی است. جمع خاصی که در یک نقطه جمع می شوند، قطعاً دریافت هایی با زوایای محدود خواهند داشت. تعاملاتی مانند برپایی نمایشگاه "معبد سرنوشت" هم بر دانش و سلیقه و نگاه مخاطب تأثیرگذار خواهد بود و هم بر نگاه و دریافت های هنرمند.

وی ادامه داد: نمایشگاه "معبد سرنوشت" اتفاق بسیار خوبی است و امیدوارم سایر هنرمندان نیز از منطقه آزاد حمایت کنند چرا که این مناطق هم فضای مناسبی دارد و هم مشتاقان علاقه مند به هنر در آن ساکن هستند. برگزاری جلسات و نشست های پرسش و پاسخ و برگزاری گالری های مختلف در منطقه از علاقه مندی های مااست که امیدوارم با حمایت و حضور هنرمندان اتفاق بیفتد.

این مدیر فرهنگی اضافه کرد: ما قطعا نیاز به همکاری بیشتری داریم و به هر حال در هر مسیر و فعالیتی، موانع و مشکلاتی وجود دارد اما مهم این است که فضایی برای فعالیت ها ایجاد کنیم. بچه های علاقه مند و دانشجویان تجسمی در مناطق آزاد حضور دارند و مردم آبادان با هنرهای معاصر ارتباط دارند و حتی به نوعی می توان گفت که آبادان، دروازه ورود هنرهای معاصر بوده است.

قنواتی در پایان سخنان خود گفت: ما برگزاری جشنواره ای تحت عنوان "مناطق آزاد کشور" با حضور هنرمندان تجسمی را برای سال جدید در برنامه داریم که امیدواریم برگزاری آن بتواند به تقویت هنرهای تجسمی منجر شود. امیدوارم به یاری هنرمندان بتوانیم پیش برویم و مناطق آزاد را به منطقه و جهان معرفی کنیم.