به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، کارشناس مسئول دفتر موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: آلبوم "هفت ترانه" به اجرای هفت ترانه محلی (مناطق لر نشین) می پردازد؛ ترانه های مربوط به جغرافیای فرهنگی مردمان لر نشین که یا در دهه های گذشته تنظیم و ارائه شده اند مانند ترانه "دی بلال" با روایت و تنظیم هنرمندانه و زیبای استاد محمد علی کیان نژاد و صدای ماندگار استان ملک محمد مسعودی یا ترانه های "شیرین شیرین" و "اور بهار" برای نخستین بار در ساختار سازبندی موسیقی شهری با حفظ و اصالت تنظیم ارائه می شوند.

سید همت هاشمی بیان داشت: البته نباید فراموش کرد که این ترانه ها به جغرافیای خاص در مناطق لر نشین تعلق و وابستگی ندارند. نظام اقتصادی و معیشتی مبتنی بر نامداری و به تبع آن شیوه زندگی کوچ رو که خاص عشایر است تاثیر و تاثر متقابلی را بر منابع فرهنگی داشته که موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نیست به همین دلیل آوازها وترانه هایی مشترک و مشابه در میان این مناطق رواج داشته تا روایتگر پیوندهای ژرف نهان و عیان میان این قوم و شرح درد اشتیاق آنان باشد.

هاشمی در ادامه گفت: آلبوم حاضر علاوه بر موارد یاد شده به معرفی ٦ خواننده بومی استان می پردازد که از دانش آوازی بومی اصیل ایرانی نیز برخوردارند هر کردام از این خوانندگان دارای صدایی خاص با حجم و وسعت کافی،ویژگی های اجرایی فردی در لحن،رنگ صدا، تکنیک ادای صحیح کلمات و واژه ها بوده و در این آلبوم اولین تجربه حرفه ای خود را ارائه کرده اند. شایسته است به رسم ادب از ٥ شاعر شیرین سخن و جوان لر زبان نیز که هر کدام با نگاهی متمایز در شعر خود به مفاهیم بومی پرداخته اند و شیوایی بیان، سلامت زبان و تصویرسازی ژرف در به ثمر نشستن این اثر همگام و همراه خوانندگان این آلبوم بوده اند.

گفتنی است تهیه این آلبوم توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی-معاونت هنری و سینمایی(دفتر موسیقی)-انجمن موسیقی استان و خانه فرهنگ و هنر استان صورت گرفته است.