به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، "محرم شاهرود به روایت تصویر" مجموعه تصاویر عکاسان و هنرمندان بومی و غیربومی از مراسم عزاداری سنتی ماه محرم در شاهرود و روستاهای حومه در ۸۴ صفحه و توسط انتشارات چهل میقات با شمارگان سه هزار نسخه و مصورِ گلاسه و موضوع آئین های دینی منتشر شده است.

این کتاب در ۱۷ بخش شامل مقدمه، پیشگفتار، روز ۲۷ ذیحجه، شب نخست ماه محرم، مراسم روز پنجم ماه محرم، تاسوعای حسینی، عاشورای حسینی، مراسم عزاداری در باغزندان، بسطام، مجن، رودیان و روستاهای میغان، ابرسیج، خرقان و دهملا به چاپ رسیده است.

در این مجموعه بیش از ۱۰ عکاس بومی و غیربومی در دو بخش حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای سعی در پوشش تصویری مراسم دهه نخست ماه محرم در شاهرود و حومه دارد و در نهایت مجموعه ای از عکس های آداب و رسوم عزاداری حسینی از غباروبی مساجد و حسینیه ها، تا عزاداری و حضور مردم در تکایا و مساجد را گرد آورده اند.

استفاده از عکس‌های افقی و با بهره گیری از فضاهای باز خاص آئین سینه‌زنی مردم شاهرود به خصوص در روستاها که اصطلاحا به عنوان سینه گرد یا میدانی بیان می شود، در زمره نکات مثبت این مجموعه است.

حسن شهنما متولد سال1336 در شاهرود است و از او آثار متعددی از جمله "شاهرود در آئینه تصویر"، "راهنمای گردشگری بسطام"، "بسطام قطعهای از بهشت"، "شاهرود بهشت کویر"، "فرومد یاقوت کویر"، "جنگل ابر"، "جاذبه های شاهوار " و کتاب "راهنمای مسافران نوروزی" منتشر شده است.