سرویس استانهای هنرآنلاین: شهرهای کشور هم زمان با اربعین حسینی میزبان گروه های فرهنگی هنری مختلف هستند تا شاهد ارادت هنرمندان به ساحت مقدس امام سوم شیعیان و خاندان امامت باشند. آنچه در ادامه می خوانید شامل بخشی از این برنامه ها است.  

برگزاری نمایشگاه خوشنویسی "عرصه قلم" در کامیاران

نمایشگاه آثار جمعی از خوشنویسان انجمن خوشنویسان شهرستان کامیاران با همکاری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی و معاونت فرمانداری باحضور جمعی از مسئولین و هنرمندان به تازگی افتتاح شده و در آن آثاری از هنرمندان و خوشنویسان فوق ممتاز، ممتاز و عالی کامیاران از جمله مظفر پیری، پرویز امامی، اسماعیل روحانی، پیمان یاسمی، محمدکریم صالحی، محسن جوانمیری، یحیی رستمی کیا، ابراهیم قره ویسی، مظهر جوانمیری و اسماعیل روحانی در معرض دید عموم قرار داده شده است.

لازم به ذکر است در این نمایشگاه با ٣٢ اثر خوشنویسی و تایپوگرافی با موضوع آزاد از پنجشنبه ٢٧ آبان به مدت ١٠ روز در ٢ نوبت صبح و عصر آماده بازدید عموم است.

نمایش عاشورایی "تکه ای از آسمان" در میناب

نمایش عاشورایی "تکه ای از آسمان" نوشته خالد رحیمی به کارگردانی علی رحیمی شهواری همزمان با شب اربعین درحسینه شهوار قدیم به اجرا درخواهد آمد.

این  نمایش قصه پیرزنی است که در مسیر پیاده روی کربلا ، کاروان خود را گم می کند و درطول مسیر ، واقعه عاشورا را در ذهن تصور می کند.

در این نمایش حدود ٥٠ نفر بازیگر و بازیگردان از جمله شیوا قاسمی، جاوید سفالگر، حامد رحیمی، صانع رحیمی ، اسلام سفالگر، اسما روشندل و عباس رحیمی  و.... ایفای نقش می کنند.

برگزاری نمایشگاه عکس "عزا" در فرهنگسرای شهید بهشتی میناب

به بهانه فرارسیدن اربعین حسینی  با به تصویر کشیدن شور و شعور مردم در عزای شهیدان کربلا در قالب تصاویر ، نمایشگاه عکسی با موضوع عزاداری های میناب جهت معرفی و آشنایی نسل جدید با حماسه حسینی و سبک های عزاداری در فرهنگسرای شهید بهشتی میناب دایر است.

گفتنی است : این نمایشگاه صبح و عصر در فرهنگسرای شهید بهشتی تا پایان ماه صفر برای بازدید علاقه مندان دایر است.

"من و محرم و صفر" برای کودکان آباده

کودکان آباده با نمایشگاه نقاشی و هنرهای دستی به استقبال اربعین رفتند. این نمایشگاه با عنوان "من و محرم و صفر" در محل تالار هنر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آباده  در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی افتتاح شده و تا پایان صفر میزبان  علاقمندان خواهد بود.

برگزاری مراسم تعزیه همزمان با اربعین حسینی در آباده

مراسم تعزیه خوانی به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی در هیات بیت العباس (ع) آباده و هیات شهزاده علی اکبر (ع) شهر سورمق برگزار می شود.

موسوی تبار کارشناس هنری و سرپرست گروه تعزیه خوانی قمر بنی هاشم (ع) در این باره گفت:  از آن جا که باید مراسم سوگواری آقا اباعبداله الحسین (ع) به نحو شایسته و مطلوب برگزار شود و روایات حادثه تاریخی عاشورا به درستی بیان شود، شش مراسم تعزیه به صورت تخصصی آماده شده که در محل هیات بیت العباس (ع) آباده و شهزاده علی اکبر (ع) سورمق برگزار می شود.

اجرای نمایش های آیینی مذهبی به مناسبت اربعین در شهرستان فردیس

سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی فردیس از اجرای ویژه برنامه های فرهنگی و نمایش های آیینی مذهبی به مناسبت ایام سوگواری اربعین شهادت امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا در شهرستان فردیس خبر داد.

بر اساس این گزارش،همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین شهادت امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا و به منظور تعظیم و تکریم شعائر اسلامی و انتقال مفاهیم و پیام های ناب قیام حسینی ویژه برنامه های فرهنگی و نمایش های آیینی مذهبی در فردیس  به اجرا در می آید.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فردیس همچنین خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم عزاداری در مساجد ، برگزاری نمایشگاه های فردی و گروهی از جمله خوشنویسی، عکس، نقاشی و داستان نویسی با موضوع اربعین، برگزاری مسابقه بهترین جمله و دل نوشته تحت عنوان زائران سرزمین کربلا، شب شعر اربعین ، از دیگر برنامه های این اداره در ایام سوگواره اربعین حسینی است.

گفتنی است روز اربعین نمایش  مذهبی " از گور تاگوشواره " در روز یکشنبه ٣٠ابان پس از نماز مغرب و عشاء درهیات امیر عرب واقع در فردیس  به اجرا در خواهد آمد.

نمایشگاه "کربلای معاصر" در لامرد

"کربلای معاصر" عنوان نمایشگاهی است از سجاد جهانبانی که همزمان با اربعین حسینی در گالری امیریه شهرستان لامردِ استان فارس افتتاح خواهد شد.

سجاد جهانبانی هدف از خلق آثار و برپایی نمایشگاه کربلای معاصر را چنین توصیف می  کند : سعی کردم با نگاهی متفاوت به هنر آیینی تعزیه ، بین آن دستاوردی که حسین (ع) و یارانش رقم زدند با امروزمان، سوال هایی ایجاد کنم.

این هنرمند ، تعداد آثار این نمایشگاه را 28 اثر شامل دو مجموعه عکس اعلام کرد و افزود: سایز آثار در یک مجموعه 60 در 40 و در مجموعه دیگر 70 در 50 است.

نمایشگاه "کربلای معاصر" از 30 آبان تا 5 آذر در نگارخانه امیریه واقع در بلوار شاهد شهرستان لامرد از ساعت 16 تا 21:30 پذیرای بازدید کنندگان، هنرمندان و هنردوستان است.

بر پایی نمایشگاه نقاشی " آوای رنگ" در نیشابور

نمایشگاه نقاشی "آوای رنگ" هنرمند نیشابوری رضا ابراهیم آبادی از ٢٩ آبان ماه الی ٤ آذرماه ٩٥ هر روز از ساعت ٩ الی ١٢ ظهر و ١٦ الی ١٩ بعد از ظهر در محل نگارخانه کمال الملک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور ویژه عموم علاقمندان دایر است.

گفتنی است این نمایشگاه دارای تکنیک رنگ روغن، پاستل است و با سبک رئالیسم، امپرسیونیسم طراحی شده و موضوعات آن  طبیعت و چهره است.

اجرای تعزیه نمایش "ماه و خورشید" به مناسبت اربعین حسینی در فسا

تعزیه نمایش " ماه و خورشید " به کارگردانی جلال الدین نصری نوبندگانی و گردآوری محمدرضا طاهری در اربعین حسینی در سالن آمفی تئاتر این اداره به صحنه می رود.

در این تعزیه شهادت حضرت قاسم (ع) و سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) به نمایش در می آید.

در این نمایش مذهبی تعداد ٢٠ نفر از هنرمندان ایفای نقش می کنند که توانسته اند گوشه ای از ایثار ، فداکاری و از جان گذشتگی را در واقعه عظیم کربلا به تصویر بکشند.