سرویس استان‌های هنرآنلاین: صابر سهرابی در ابتدای این نشست صمیمی گفت: تولید محتوا در رسانه‌های مکتوب کاهش یافته و عرضه اندام فضای مجازی باعث کم‌رنگ شدن و کاهش تیراژ در نشریات کشور شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با اشاره به مشکلات صنعت چاپ استان تصریح کرد: اداره کل برای رفع موانع و مشکلات چاپخانه‌ها گام‌های لازم در بهبود شرایط موجود برداشته و برای جلوگیری از خروج سفارش‌های چاپی از استان نیز با سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و اجرایی پیگیری‌های لازم انجام شده است.

سهرابی بیان داشت: در بحث فرهنگ و فرهنگ‌سازی نیز هنر صنعت چاپ به عنوان بخش سخت‌افزاری و سرمایه‌بر تولید محصولات فرهنگی به حساب می‌آید که همواره به عنوان یکی از محورهای اشاعه فرهنگ در جوامع مطرح و کاربردی است. همچنین این صنعت چرخه اطلاعات و دانش را از مسیر کتاب و مجلات برعهده دارد، اما در دنیای امروز صنعت چاپ علاوه براین موارد تاثیر بزرگ و شگرفی در تولید محصولات دارای بسته‌بندی و چرخه تولید آنها را نیز به عهده دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اظهار داشت: چرخه‌ای که به عنوان مهمترین رکن در کسب و کار و همینطور در صاردات غیرنفتی فعال و پویا است، هرچند که علاوه بر موارد ذکر شده می‌توان به حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی تجاری صنعت چاپ نیز اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی سازندگان کلیشه، لیتوگراف، مهر و پلاک و چاپ اسکرین در ادامه این جلسه به تشکیل اتحادیه سراسری استان‌ها با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد که بر این اساس ۲۵ استان عضو این اتحادیه هستند.

شجاع به مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف مالیات بر ارزش افزوده چاپخانه‌ها  پرداخت و عنوان کرد: در چهار سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده از جمله جلوگیری از افزایش تعرفه واردات کاغذ از ۴ درصد به ۱۵ درصد و همچنین به عضویت در تعاونی مطبوعات و کارگروه ساماندهی کاغذ نیز اشاره کرد.

وی به آرامش نسبی حاکم بر بازار کاغذ و زینک اشاره کرد و افزود: قیمت یک بند کاغذ مصرفی از ۵۴۰ هزار تومان به ۲۶۰ هزار تومان و قیمت زینک نیز ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش قیمت داشته و واردات زینک هم از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده است که این آرامش بوجود آمده حاصل حمایت‌های بی‌دریغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور فرهنگی وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

شجاع با اشاره به تقلیل تیراژ انتشارات و مطبوعات کشور گفت: با وجود اینکه ناشران و مطبوعات یارانه کاغذ دریافت می‌کنند، اما تیراژ مطبوعات از ۲ تا ۳ هزار نسخه به ۲۰۰ تا ۳۰۰ نسخه در روز کاهش یافته است.  

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگراف به بیان مشکلات و معضلات صنعت چاپ و صنایع وابسته نیز اشاره کرد و گفت: کمتر چاپخانه‌ای دارای یک شیفت کاری دائم است و چاپخانه‌ها و واحدهای وابسته کوچک نیازمند حمایت‌های بیشتری نسبت به چاپخانه‌های بزرگ و مجتمع‌های چاپ برای ادامه فعالیت هستند. تداخل صنفی و خروج سفارش‌های چاپ به خارج استان از دیگر مشکلاتی هستند که صنعت چاپ با آن مواجه است.

او با اشاره به جایگاه صنعت چاپ در دنیا تصریح کرد: چاپ فقط کتاب و مطبوعات نیست و باید به سمت بسته‌بندی نگاه ویژه‌ای به این بخش از صنعت داشت و سرمایه‌گذاری‌ها را در این صنعت باید به سمت چاپ بسته‌بندی و چاپ الکترونیک سوق دهیم. امروزه صنعت چاپ در صنایع هوافضا، دارویی، پزشکی، خودروسازی و دیگر صنایع نقش‌آفرین است. صنعت چاپ یک صنعت ارزآور است که پس از صنایع اسلحه‌سازی و کشاورزی در جایگاه سوم دنیا قرار دارد.

غلامرضا شجاع، نماینده تشکل‌های صنعت چاپ استان‌های کشور به‌جز تهران با قدردانی از تلاش‌های مستمر و ارزنده فعالان و اهالی صنعت چاپ، خواستار حمایت‌های بیشتر استانی و سوق دادن سرمایه‌گذاران به این بخش از صنعت شد.

مهدی فرهنگ رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و صنوف وابسته استان فارس نیز در این نشست گفت: در سال جاری ۵ هزار زینک توسط اتحادیه لیتوگرافان ایران به چاپخانه‌های استان تخصیص یافته که نیمی از آن‌ها توزیع شده است و با توجه به رفع محدودیت‌های ابلاغی و انجام تعهدهای لازم در مصرف زینک‌ها، مابقی زینک‌ها نیز بین چاپخانه‌های استان توزیع خواهد شد.

فرهنگ در ادامه تصریح کرد: همه چاپ، فقط چاپ کردن نیست و کیفیت محصولات چاپی از اصول انکارناپذیر صنعت چاپ است و چاپخانه‌ها تعهد کاری و اخلاقی نسبت به سفارش‌های چاپی دارند. مراکز غیر مجاز با انجام تبلیغات در فضای مجازی باعث به هم ریختن کسب و کار در چاپخانه‌ها شده است و با فعالیت‌های زیرزمینی و چاپ برچسب‌های غیر مجاز خوراکی، بهداشتی و صنعتی بهداشت و سلامت اجتماع را به مخاطره می‌اندازند.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و صنوف وابسته با اشاره به برگزاری انتخابات افزود: با توجه به برگزاری یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره­ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری استان در دوم اسفندماه سال جاری، تلاش داریم تا با هماهنگی فرمانداری شیراز از خروج سفارش‌های چاپی کاندیداهای انتخاباتی از استان فارس جلوگیری شود.

الهه بهرامی