سرویس استان‌‌های هنرآنلاین: علی زابلی دکترای فلسفه و عضو هیئت علمی دانشگاه درباره آثار شاکری در این نمایشگاه گفت: درباره چیستیِ هنر به نظریه‌های متفاوتی بر می‌خوریم، چهارچوب‌هایی که برای تبیین بسامان آثار هنری با بکارگیری کلمات دشوار و پیچیده چیزها را معنا و مفهوم می‌بخشند. اما داده‌های هنر چنان متنوع است که تلاش برای وحدت بخشیدن و تبیین آنها "اگر به زیبایی‌شناسی همچون علم بنگریم" کاری عبث و بی‌نتیجه خواهد بود.

دکتر زابلی افزود: از میان گونه‌های مختلف نقد (نقد ساختارگرایانه، نقد فرمالیستی، نقد فمنیستی، نقد روانشناسانه، نقد زیبایی‌شناسانه و...) شاید اگر از مدخل هرمنوتیکی وارد شویم و در ترجمه مجموعه آثار از یگانه انگاری نیت مولف و خطوط کلی نقد فاصله بگیریم، به گستره‌ای از تامل فلسفی وصل شویم. از این منظر ما به بازاندیشی درباره دامنه تفکر فلسفی _هنری خویش و نسبت آن با زیست جهان هنرمند دعوت می‌شویم.

وی ادامه داد: "چهل درزن" ما را به ساحات مختلفی از نقد روبرو می‌کند، زیرا مخاطبان با ارزش‌ها و پیش برداشت‌های مشترک و پیش آگاهی از آنچه اتفاق می‌افتد، به تماشا و تاثیرپذیری نمی‌نشیند. از این‌رو در این ضیافت (خواه قضاوت صحیح در زیبایی‌شناسی متکی به عناصر اثر هنری باشد و یا صرفا به ما و ترجیحات ما وابسته باشد) یکی به تحلیل فرم‌ها و ترکیب مواد به نقدی فرمالیستی می‌ایستد، یکی به رانه‌های پنهان اثر به نقدی روانشناسانه می‌نشیند، یکی در تاویل معنا و بینامتنیت موجود در آثار، تحلیلی اگزیستانسیالیستی ارائه می‌دهد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: "چهل درزن" در کارکردهای اجتماعی خود متضمن ابعاد انتقادی‌ست. علیرغم اینکه هنرمند در آفرینش این آثار هنر را همچون تجربه  در پدیداری متشکل از مدیاهای صنعتی به تولید می‌رساند،  ولیکن برای تضعیف خودبیانگری آثار، عناصر متمایز سازنده اثر را چندان پررنگ می‌سازد که رفتارشان نابهنجار جلوه کند.

زابلی در حوزه سبک‌شناسی و معنای آثار ناصر شاکری اذعان داشت: از منظر سبک‌شناسی "چهل درزن" ضمن هم‌نوایی خود با زیست جهان هنرمند همچون زایشی بازآیند بین مدرن و پست مدرن به شکل انتقادی در رویکرد سنتی به زیبایی تجدید نظر می‌کند، از منظر معناشناختی، "چهل درزن" فصول پاره پاره و بازیگوش از  یک ایده شناختی (ماهیت زنانه) تا ارزیابی‌های سردرگم است، گویی مخاطب برای لذت بردن به تماشای "چهل درزن" دعوت نشده است، چرا که در بافتار هرمنوتیک جدید با پیامی مطلق و یکه روبرو نیست.

دکتر زابلی در پایان گفت: بطور کلی کارکرد نیت مولف در "چهل درزن" میان قلیان احساس و ایده در تبعید بسر می‌برد، گویی هنرمند "چهل درزن" را با مخاطب خویش تنها می‌گذارد تا ابراز  احساسات مخاطب در این آثار، بخشی از فرایند درک احساسات مولف اثر باشد.

آیین گشایش این نمایشگاه، جمعه ۶ دی از ساعت ۱۶ در گالری دیدی ایزدشهر مازندران و با اجرای پرفورمنس "چهل درزن" و نیز نشست تخصصی پیرامون جهان نو - هنر معاصر؛ با حضور استاد نقاش و مدرس دانشگاه فریبرز زرشناس؛ مدرس دانشگاه، پژوهشگر و هنرمند عرصه تجسمی دکتر محمد باقر ضیایی و هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز رضا یحیایی برگزار می‌شود. ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.