به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در ادامه سفر استانی خود به استان مرکزی با همراهی آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی نماینده ولی فقیه استان از حوزه علمیه خاتم‌الانبیاء (ص) اراک بازدید کرد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در این بازدید گفت: حوزه علمیه خاتم‌الانبیا (ص) یکی از طرح‌های بزرگ و کم نظیر است. این حوزه علمیه در ۲۴ هزار مترمربع و در چهار طبقه ایجاد شده است. هم‌اکنون ۲۰۰ طلبه ایرانی در این مرکز تحصیل می‌کنند و اتاق‌های این حوزه ۵۰ متری است و در هر اتاق ۱۰ تا ۱۲ طلبه حضور دارند.

بازدید از حوزه علمیه خاتم الانبیاء اراک از جمله برنامه‌های روز دوم سفر سید عباس صالحی در اراک بود.

صالحی از بیت تاریخی امام راحل در خمین دیدن کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه  ۲۲ آذرماه در ادامه سفر خود به استان مرکزی از بیت تاریخی امام راحل در شهرستان خمین دیدن کرد. در این بازدید معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و چند تن از مسوولان استان و شهرستان خمین سید عباس صالحی را همراهی کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بازدید با ویژگی‌های تاریخی و معماری این بنا آشنا و در جریان برنامه‌های این مکان مهم مذهبی  و گردشگری استان مرکزی قرار گرفت.

بیت تاریخی و زادگاه حضرت امام(س) در حاشیه شمالی رودخانه خمین در محله قدیمی سرپل قرار دارد و میراث تاریخی با ارزشی است که مورد بازدید ایرانگردان و جهانگردان زیادی قرار می‌گیرد.

این خانه با ۱۵۰ سال قدمت، از بناهای دوره قاجار است و معماری آن همانند سایر خانه‌های ایران متناسب با اقلیم خمین و استان مرکزی است و مصالح اصلی به کار رفته در آن نیز از خشت، گل و چوب است. امام خمینی ۲۰ جمادی الثانی ۱۳۲۰ قمری، مطابق با ۳۰ شهریور ۱۲۸۱ شمسی، در شهرستان خمین در این بیت تاریخی  در مرکز شهر خمین متولد شد و تا سن ۱۹ سالگی در این مکان زندگی کرد.

925547_orig

هنر ارتباطی امام راحل از اعتماد وسیع به مردم بود

سید عباس صالحی همچنین روز جمعه در نشست فعالان قرآنی، اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان مرکزی و هنرمندان شهرستان خمین در سالن اجتماعات بیت تاریخی امام خمینی(ره) اظهار داشت: بخش وسیعی از این اتفاقات براساس مشارکت مسوولان این کانون‌ها و براساس حرکت‌های مردمی انجام شده است.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حد مقدورات خود فعالیت‌های این کانون‌ها را در سطح کشور پیگیری می‌کند و براساس اقدامات این وزارتخانه هفت هزار فعال قرآنی در کشور از خدمات بیمه بهره‌مند هستند.

صالحی رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را حمایت از فعالان قرآنی دانست و گفت: یک هزار و ۵۰۰ فعال قرآنی در ۲ سال اخیر تحت پوشش خدمات بیمه قرار گرفتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در ۲ سال گذشته بیمه‌شدگان عضو صندوق هنرمندان از ۲۸ هزار نفر به ۴۲ هزار نفر افزایش یافت و منابع مالی این حوزه ۲ برابر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه  ۹۰۰ میلیارد ریال بودجه قرآنی امسال به مراکز مختلف تخصیص یافته است، تصریح کرد: نگاه دولت و مجموعه کسانی که در فضای حاکمیت هستند به حوزه قرآن، ایجابی است و در سند مهندسی کشور و گزارش منابع قرآنی، با پرهیز از بحث‌های جناحی، تمام فعالان این حوزه حمایت شوند.

صالحی تاکید کرد: در یک سال و نیم اخیر اتفاقات خوبی در کانون‌های فرهنگی مساجد افتاده و تصویب اساسنامه کانون‌ها در شورای انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن توسط رئیس جمهور، موجب قانونمندی این کانون‌ها شده است.

وی شورای سیاستگذاری کانون‌های مساجد را فرصتی برای هم‌افزایی دانست و افزود: تفاهم‌نامه‌ها با بسیج در حال اجرایی شدن است تا از ظرفیت شورای سیاست‌گذاری استفاده شود و  در حوزه کانون‌های مساجد شاهد امید تازه هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: یک هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال تفاهم‌نامه بین ارزش طرح‌های این وزارتخانه و استانداری مرکزی در حوزه زیرساخت‌ها و ایده‌ها است.

صالحی ادامه داد: ۹۰۰ میلیارد ریال در حوزه زیرساخت، ۲۷ میلیارد ریال در حوزه دینی و قرآنی، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در حوزه هنری و سینمایی، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در حوزه فرهنگی و ادبی و ۱۷ میلیارد ریال برای حمایت از هنرمندان مصوب شده است.

وی ابراز داشت: با وجود مشکلات اعتباری دولت، تلاش می‌شود تا در ۲ سال باقیمانده از دولت دوازدهم، حمایت از فضاهای فرهنگی و هنری افزایش یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امام با پشتوانه قرآن عظمت یافت و نهضت بزرگ اسلامی به پشتوانه روح امام(ره) به نتیجه رسید، گفت: هنر ارتباطی امام از اعتماد وسیع به مردم  بود و به مسئولان درس باور کردن اقشار مختلف مردم را دادند.

وی افزود: هنرمندی امام از ویژگی دیگر ایشان است و هنر ارتباطات امام با وجود اینکه در دانشکده ارتباطات واحدهای رسانه را نگذرانده بودند، چنان بود که با مردم همراه بود.

صالحی اضافه کرد: مردم نیز ایشان را به راحتی پذیرفتند و باور کردند و احساس کردند که امام نقش اعتلای جامعه اسلامی را بر عهده دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیا کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی از سال ۴۲ نهضت خود را آغاز و مردم را با خود همراه کرد و هیچ‌گاه به مردم خود پشت نکرده و مردم را در روزهای سخت باور و به آنها امیدوار بود.

وی تصریح کرد: امام (ره) هنرمندی با خلاقیت هنری در فضاهای مختلف و حمایت ایشان از خلاقیت‌های هنری مسیر وسیعی از هنرها را تجدید کرد.

صالحی با اشاره به ۱۷ سفر استانی خود گفت: در این سفرها دغدغه‌ها و پیشنهادات هنرمندان شفاف شد و در این راستا اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

مرکز خدمات حوزه‌های علمیه زیرساخت خدمات دینی است

سید عباس صالحی همچنین روز جمعه در شورای منطقه‌ای مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در بیت تاریخی امام راحل در خمین گفت: بخش قابل توجهی از تاریخ حوزه‌های علمیه با حرکت‌های مردمی آغاز شده است و ادامه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه را زیر ساختی برای ارایه خدمات دینی در کشور دانست و گفت: با فراهم‌سازی زیرساخت‌های حرکت‌های حوزوی، تاثیرگذاری این نهادی دینی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: با فراهم‌سازی زیرساخت‌های حرکت‌های حوزوی، تاثیرگذاری این نهادی دینی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی بیشتر می‌شود.

صالحی با بیان اینکه حضور خیرین، فضاهای زیرساختی و حمایتی حوزوی را افزایش داده است، خاطرنشان کرد: آموزش تنها کارکرد حوزه علمیه نیست و این نهاد دینی کارکردهای متنوع دیگری نیز دارد و با حمایت مردم آثار خود را بیشتر از گذشته نشان می‌دهد.

925557_orig

وزیر ارشاد با هنرمند و پژوهشگر پیشکسوت خمین دیدار کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه با حضور در منزل محمد ناصری‌فرد با این هنرمند و پژوهشگر پیشکسوت خمین دیدار کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، فرماندار خمین، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، مدیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این استان و تنی چند از مسئولان خمین با دو تن از هنرمندان پیشکسوت شهرستان خمین دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از حضور در دیدار با جامعه قرآنی و اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان مرکزی با حضور در منزل محمد ناصری‌فرد هنرمند و باستان‌شناس خمینی دیدار کرد.

محمد ناصری‌فرد دارای دکترای باستان شناسی از کشور مالزی است و تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه سنگ‌نگاره‌های تیمره انجام داده و در این زمینه چند جلد کتاب چاپ کرده است. وی با تجربه یازده سال پژوهش‌های مستمر میدانی در غارها و کوه‌های ایران و دیگر نقاط جهان موفق به کسب دانش تخصصی در مطالعه بر روی نقوش صخره‌ای، نقاشی‌های کهن درون غارها و کوه‌های ایران و جهان شده است.

ناصری‌فرد موفق به کشف بیش از بیست کتیبه‌ خطی از هزاره‌ دهم ق.م تا دوره‌ اسلامی شده که به سیر تطور خط در ایران معروف است. این پژوهشگر با محافل علمی خارج از ایران همکاری و تعامل مطالعاتی داشته و این امر سبب شده تا سنگ نگاره‌های ایران به دیگر نقاط جهان بیشتر معرفی شوند. سنگ نگاره‌های ایران (نمادهای اندیشه نگار)،  سنگ‌نگاره‌های ایران (زبان مشترک جهانی) و سنگ نگاره‌های ایران (موزه‌های سنگی، هنرهای صخره‌ای) از آثار این پژوهشگر اهل خمین است

به دنبال تسهیلات بانکی برای تکمیل تالار مرکزی ساوه هستیم

سید عباس صالحی عصر روز جمعه ۲۲ آذرماه در جمع فعالان فرهنگی و هنری ساوه با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر توسعه فرهنگی و هنری همه استان‌ها و شهرستان‌ها تاکید دارد، اظهار داشت: در حال حاضر برای تقویت استان‌ها افزایش بودجه معاونت‌ها را از ۲۰ درصد آغاز کرده و تصمیم داریم تا ۵۰ درصد نیز افزایش دهیم، بودجه امسال وزارت نیز با همین نگاه عدم مرکز محوری بسته شده است.

وی ادامه داد: به صورت مرتب به استان‌ها و مناطق مختلف کشور سفر می‌کنم و با اصحاب فرهنگ و هنر گفت‌و‌گوهای تخصصی دارم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهم‌نامه‌ میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداران با حجم اعتباری ۲ هزار میلیارد ریال را از دیگر اقدامات این وزارتخانه بیان کرد و گفت: هفدهمین تفاهم‌نامه با استاندار مرکزی برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های فرهنگی نیز امضا شد.

صالحی یادآور شد: یکی از اهداف سفرهای استانی و شهرستانی و برگزاری جلسه با اهالی فرهنگ و هنر این است که اعتماد متقابل را افزایش و هم‌افزایی ایجاد کنیم و ناداشته‌ها و کاستی‌ها را نیز شناسایی و کاهش دهیم  زیرا اعتماد متقابل می‌تواند تار و پود کشور را حفظ و سوءتفاهم‌ها را برطرف کند.

وی افزود: زمانی در اوایل انقلاب کتاب‌های تولیدی سالانه ما چهاررقمی بود اما اکنون به یکصد هزار جلد در سال رسیده است، همچنین بیش از ۲۲ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در کشور داریم که حدود ۲میلیون و  ۲۰۰ هزار عضو دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مجموعه‌ای از تقاضاهای انباشته و متراکم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، خاطرنشان کرد: فقط یک و نیم میلیون دانش‌آموخته رشته‌های هنری در کشور داریم و  سال گذشته بیش از ۲۹۰ هزار دانشجو در رشته‌های هنری مراکز دانشگاهی مشغول به تحصیل بودند.

صالحی ابراز داشت: همه مجموعه‌های زیر نظر این وزارتخانه اعم از اهالی هنر، فرهنگ و رسانه‌ها توقعات به جا و منطقی دارند ولی بد نیست بدانیم که کل بودجه وزارتخانه حدود هفت هزار میلیارد است که حدود پنج هزار میلیارد از آن در حوزه پشتیبانی، حقوق و دستمزد هزینه می‌شود و در نهایت حدود یک هزار و ۵۰۹ میلیارد ریال برای توجه به خواست گروه‌های مختلف باقی می‌ماند، ضمن اینکه تخصیص‌های بودجه نیز کاهش یافته و همین مساله بر مشکلات ما افزوده است.

وی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واقع خانواده‌ای وسیع و بزرگ با بودجه ناکافی است و دلیل این مسأله هم ساختاری است که از سال‌های قبل ایجاد شده که تنها ۲ و نیم درصد از کل بودجه کشور را دارد، هر چند برای تغییر این رویه در حال رایزنی هستیم اما کار چندان آسانی نیست.

۴۵ پروژه ملی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دست اقدام است 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اکنون با ۲۷۸ پروژه نیمه‌کاره رها شده از سال‌های قبل در کشور که کلنگ‌زنی شده بودند، مواجه هستیم که تکمیل آنها به حدود سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. بخش قابل توجهی از پروژه‌های نیمه تمام، استانی هستند اما اکنون ۴۵ پروژه ملی داریم و حق آغاز پروژه جدید عمرانی را نداریم زیرا سازمان برنامه و بودجه اعتباری به ما نخواهد داد.

صالحی اضافه کرد: برای تالار مرکزی ساوه تصمیم داریم از تسهیلات بانکی استفاده کنیم و در همین راستا در حال رایزنی با یکی از بانک‌های عامل هستیم اما وزارتخانه توان تامین اعتبار این پروژه را ندارد.

وی اظهار داشت: ساوه و زرندیه دارای سابقه تاریخی و تمدنی گران‌بهایی هستند و مفاخر و اندیشمندان بزرگی از این دیار معرفی شده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص احداث سینما امید دریاچه در ساوه گفت: با همه مشکلات تلاش می‌کنیم این سینما با پنج سالن تا قبل از پایان دولت کنونی تکمیل شود.

صالحی همچنین وعده داد روند احداث تالار مرکزی ساوه را در ارتباط با مسوولان استان و شهرستان پیگیری کند. بازسازی و تجهیز کتابخانه‌های غرق آباد و نوبران نیز در اعتبارات امسال یا سال آینده قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از برگزاری کنگره علامه عسکری از مفاخر علمی و دینی ساوه حمایت و در خصوص خواسته امام جمعه ساوه مبنی بر لزوم حمایت از کانون‌های فرهنگی و هنری گفت: همچنان از این مراکز حمایت می‌کنیم.

صالحی در مورد ضمانت اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی نیز تاکید کرد: این موارد در شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل پیگیری است.

وی افزود: برای انجمن‌های مختلف فرهنگی و هنری کشور و استان مرکزی در بودجه سال آینده اعتباراتی در نظر گرفته شده که می‌تواند در پیشبرد برنامه‌ها گره‌گشا باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد بیمه فعالان قرآنی نیز تصریح کرد: در مدت سپری شده از سال جاری حدود یک هزار فعال قرآنی به بیمه‌شدگان قبلی افزوده شده‌اند و همچنان در این مسیر کوشش خواهیم کرد.

صالحی در مورد خواسته‌های انجمن‌های هنری ساوه تصریح کرد: امیدواریم شهرداری‌ها و مراکز صنعتی در احداث نگارخانه‌ها، مراکز تخصصی و نظیر آن کمک کنند و ما هم در زمینه تجهیز این مراکز حمایت خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: هرچند ساوه و زرندیه از قطب‌های صنعت کشور هستند اما اگر صنعت با فرهنگ مرتبط نشود توسعه همه جانبه این منطقه محقق نمی‌شود بنابراین باید از ظرفیت‌های بخش صنعتی در حوزه فرهنگ و هنر استفاده کرد.

index

تفاهم‌نامه مسکن ملی برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در حال نهایی شدن است

سید عباس صالحی شامگاه جمعه ۲۲ آذرماه در نشست با اصحاب رسانه در ساوه، در مورد مشکل تامین کاغذ اظهار داشت: جداسازی کاغذ فرهنگی از سایر کاغذها، فرآیندی زمان‌بر بود اما از مرداد مسیر روان‌تری را آغاز کردیم و اکنون حدود ۴۶ میلیون تن خرید ارز برای واردات کاغذ انجام شده است، ولی تا کالا از گمرک ترخیص شود چند ماه طول می‌کشد اما روند تامین کاغذ تسهیل شده است.

وی ادامه داد: دولت در اواخر اردیبهشت به این نتیجه رسید که کاغذ را در زمره کالاهای اساسی قرار دهد اما باید برای کاغذ فرهنگی برای کتاب و نشریات حساب جداگانه باز کردیم که سالانه حدود ۹۰ میلیون دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی هزینه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد امنیت شغلی خبرنگاران نیز تاکید کرد: در دولت لایحه تشکیل سازمان نظام رسانه‌ای تدوین شده و در مجلس در حال بحث و گفت‌وگو است که بر اساس آن از خبرنگاران به عنوان اعضای یک تشکل صنفی حمایت می‌شوند و دولت هم می‌تواند از این سازمان صنفی حمایت کند.

صالحی در خصوص بی‌مسئولیتی دفاتر مرکزی برخی نشریات در قبال بیمه خبرنگاران، خاطرنشان کرد: پیگیر این مسأله هستیم و باید مدیران نشریات آن را جدی بگیرند و در این مورد خواستار یک گزارش جامع از استان‌ها هستم.

وی ادامه داد: در طول ۹ ماه؛ کل دریافت یارانه رسانه‌ها ۱۳ درصد بوده و با این رقم نمی‌توان پاسخگوی بحران در رسانه‌ها شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد روند فرآیند مجوزها نیز تصریح کرد: مجوزها را از بیش از ۱۳۰ مورد به ۳۶ مورد در سال‌ جاری کاهش و در ده دستورالعمل نیز شرایط و فرآیندها مورد اشاره قرار گرفته است.

صالحی بیان کرد: از نمایندگان رسانه‌های استان مرکزی درخواست می‌کنیم برای رایزنی در مورد مشکلات به معاونت‌های مرتبط مراجعه نمایند.

وی در مورد بیمه خبرنگاران، گفت: در یکسال اخیر شمار بیمه‌شدگان رسانه‌ای دست کم دو برابر شده است و همین روند را تداوم خواهیم بخشید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: مطبوعات در ایران در فاصله پنج سال اخیر به دلیل افزایش پهنای باند اینترنت کشور و فراگیری شبکه‌های اجتماعی دچار شوک ارتباطی شدند که سبب گسست‌هایی در حوزه مطبوعات کاغذی شده به طوری که اکنون میزان استفاده روزانه از اینترنت در کشور حدود ۱۷۵ دقیقه است.

صالحی در پایان این نشست در مورد تامین مسکن خبرنکاران گفت: طرح تفاهم‌نامه مسکن با وزارت راه و شهرسازی با هدف بهره‌مندی زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مزایای مسکن ملی در حال نهایی شدن است و همه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در این تفاهم‌نامه دیده شده‌اند.