به گزارش هنرآنلاین، سورج یاسایی رئیس انجمن موسیقی استان کرمان در مورد جشنواره پاییزی در کرمان گفت: فروردین امسال طبق تعاملی که با شهرداری داشتیم تصمیم گرفتیم جشنواره‌هایی را به‌صورت فصلی برای گروه‌های فعال در استان کرمان برگزار کنیم.

او ادامه داد: فراخوانی در صفحات مجازی منتشر کردیم که استقبال آن‌قدر بیش از حد تصورمان بود، به همین خاطر برنامه‌ریزی کردیم طی 9 روز جشنواره نوبهار را برگزار کنیم. هفت گروه اجرا داشتند که چهار گروه از شهر کرمان و سه گروه از شهرستان‌های کرمان بودند.

وی در ادامه گفت: برای تابستان به دلیل ایام محرم و صفر جشنواره‌ای برگزار نشد و جشنواره پاییزی هم به دلیل برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران که در کرمان برگزار می‌شود، به آذرماه موکول شد. در جشنواره پاییزی هشت گروه به اجرای موسیقی می‌پردازند؛ دو گروه موسیقی کلاسیک ایرانی که یکی از آن‌ها هم‌نوازی سه‌تار و تنبک خواهد بود و پنج گروه موسیقی تلفیقی.

یاسایی در مورد نحوه انتخاب گروه‌ها توضیح داد: از آنجا که از طریق فضای مجازی فراخوان را منتشر کردیم، اولویت انتخاب با گروه‌هایی بود که طی چند ماه گذشته برنامه‌ای اجرا نکرده باشند. در همین جشنواره شانزده گروه متقاضی بودند که هشت گروه را برای جشنواره پاییزی و هشت گروه بعدی را برای اجرا در جشنواره زمستان انتخاب کردیم. البته اگر قرار باشد انجمن موسیقی کرمان جشنواره موسیقی فجر را در کرمان برگزار کند تاریخ برگزاری جابه‌جا خواهد شد. شش گروه برای اجرا قطعی شده و دو گروه دیگر در آینده قطعی خواهد شد.

او دربارۀ هدف از برگزاری چنین جشنواره‌ای خاطرنشان کرد: هدف انجمن موسیقی از برگزاری این جشنواره این بود که در سال‌های گذشته به دلیل هزینه‌های سالن، صدابرداری و دیگر مسائل فنی برای بسیاری از گروه‌ها اجرای کنسرت بسیار سخت است و از طرفی تصور دیگران این بود که گروه‌های موسیقی در کرمان فعال نیستند. این طرح را با کمک شهرداری پیگیری کردیم و شاهد هستیم که سی گروه فعال موسیقی فقط در شهر کرمان داریم، که فعالیت می‌کردند اما به خاطر شرایط سخت اجرای کنسرت از قبیل امکان استقبال و فروش بلیت و هزینه‌های دیگر این امکان را برای عرضه موسیقی‌شان نداشتند.

رئیس انجمن موسیقی کرمان در مورد تقسیم وظایف با شهرداری استان گفت: در این جشنواره سالن را شهرداری در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد و تبلیغات شهری و اجرای نور و صوت و دیگر مسائل فنی زیر نظر انجمن موسیقی کرمان انجام می‌گردد و عواید حاصل از فروش بلیت‌ها هم به گروه واگذار می‌شود. قیمت بلیت‌ها را هم ارزان گذاشتیم تا مردم تشویق شوند و به تماشای برنامه‌ها بیایند. استقبال هم تا اینجا خوب بوده و امیدوارم این رویه را در فصل‌های آتی نیز ادامه دهیم.