سرویس استان‌های هنرآنلاین: سه کتابخانه عمومی کودکان شقایق، حجاب و ابوریحان شیراز، مقصد بازدید مسئولان فرهنگی فارس قرار گرفت که با حضور روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس انجام شد.

صابر سهرابی در این بازدید با اشاره به اهمیت فرهنگ مطالعه گفت: رویکرد جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فارس، گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس افزود: حضور مدیران دستگاه‌های فرهنگی در کتابخانه‌ها و شنیدن حرف دل مدیران و مسئولان کتابخانه‌ها ، آگاهی از مشکلات و کمبودها باعث آشنایی هرچه بیشتر مدیران با این مشکلات می‌شود و می‌تواند تلنگری باشد تا بتوانیم مشکلات کتابخانه‌ها و در کلیت مشکلات مراکز فرهنگی و هنری را مرتفع کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه با اشاره به بازدید از کتابخانه تخصصی کودک افزود: وجود چنین کتابخانه تخصصی است که می‌تواند کودکان را از سنین پایین با مقوله کتاب و فرهنگ آشنا کند، چراکه این کتابخانه کودکان را از ٦ ماهگی تا ٧ سالگی را تحت پوشش کتاب‌های مناسب هر سن و بازی‌های خلاق  قرار می‌دهد.

این مقام فرهنگی تاسیس چنین مراکزی را نشان دقت و هدف‌مندی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص توجه به فرهنگ و کتاب‌خوانی دانست.

صابر سهرابی خاطر نشان کرد: پیروی از این سیاست فرهنگی در دستور کار فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس قرار دارد و هدف اصلی ارتقا فرهنگ کتاب و کتابخوانی، یاری رساندن به حوزه کتاب خوانی و همچنین برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری در جهت نیل و گسترش این فرهنگ خواهد بود.

وی در خصوص برگزاری نخستین جلسه برگزاری نمایشگاه کتاب فارس افزود:نخستین جلسه هم اندیشی نمایشگاه کتاب با هدف آسیب شناسی و برطرف کردن نواقص و تقویت نقاط قوت نمایشگاه در سالهای گذشته برگزار شد و امیدواریم بتوانیم با برنامه های مدون و جامع تر بتوانیم نمایشگاه را در سطح کیفی بالاتر برگزار کنیم.

سهرابی با اشاره به اینکه هدف نمایشگاه امسال کیفیت محوری است بیان داشت: برای ما مهم کمیت تعداد ناشران در اولویت نیست، اولویت اصلی بالابردن کیفیت، افزایش تعداد کتابهای تازه چاپ و... خواهد بود و طی جلساتی با مدیر نمایشگاه های بین المللی فارس و تهران، رئیس نهاد کتابخانه های فارس؛ برنامه ریزی هایی برای یک هفته نمایشگاه کتاب با رویکردی تازه با برنامه هایی متنوع و همچنین کتاب های تازه چاپ انجام شد.

منوچهری نیز در این بازدید با تصریح اینکه حوزه کتابخانه های عمومی و فرهنگ و ارشاد در هم تنیده شده است، گفت: برخی از مسائل باعث شده بود که در سالیان گذشته این دو حوزه کمی از هم فاصله بگیرند، اما خوشبختانه این تعامل با شدت بیشتری شکل گرفته است و می توانیم با همکاری اتفاق های خوبی را در این حوزه رقم بزنیم.

به گفته وی هدف از این بازدید، نزدیکی بیشتر هر دو دستگاه، بررسی نیازهای کتابخانه ها عمومی و همکاری در انجام برنامه های ترویجی کتابخوانی بود. منوچهری با بیان اینکه در شیراز و دیگر شهرستان ها با اداره ارشاد فضای مشترک داریم، عنوان کرد: این فضاهای مشترک نقطه قوت و فرصتی برای هر دو سازمان است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان فارس از برنامه ریزی برای بازدید مشترک از کتابخانه های عمومی در شهرستان ها یاد کرد و افزود: این بازدید ها به هم افزایی بیشتر منجر می شود که در این صورت می توان با توان، دقت، سرعت  و دانش بیشتر کارهای فرهنگی در استان را پیش برد.

منوچهری در ادامه نیاز کتابخانه های عمومی به منابع و ضرورت حمایت هنرمندان از کتابخانه ها و تبلیغ هرچه بیشتر برای کتابخوانی در جامعه هنری را از جمله خواسته های کتابخانه های عمومی دانست و عنوان کرد: یکی از اولویت های مجموعه اداره کل کتابخانه های عمومی، غنی کردن منابع کتابخانه ها بوده است که در این خصوص اقداماتی انجام شده همچین طرحی برای تزریق منابع برتر به کتابخانه های در سطح گسترده در دست اقدام است، اما با این وجود هنوز کتابخانه های عمومی به منابع بیشتری نیاز دارد که اداره کل ارشاد اسلامی در این زمینه می تواند یاریگر باشد.

الهه بهرامی