سرویس استان‌های هنرآنلاین، ژاله احمدی ایرایی متولد ۱۳۶۵ آمل، دارای مدرک کارشناسی شیلات و سرپرست گروه موسیقی بانوان مازندرانی "آیشِم" است. وی از دوران کودکی  به موسیقی ایرانی علاقه‌مند بود و در فضای زیبای کوه و دشت آمل ، آواز را شروع کرد. ژاله احمدی  عموی خود را که نوازنده ساز مازندرانی "لَلِه وا" است، در رغبت و علاقه‌اش به آموختن موسیقی مازندرانی مؤثر دانست. به بهانه کنسرت ۲۵ تیرماه گروه "آیشم" با این بانوی هنرمند به گفتگو نشسته‌ایم:

 

سرکار خانم احمدی، لطفاً از علاقه و تحصیل خود در موسیقی صحبت کنید.

من در دوران نوجوانی به خواندن آواز و ساز تار بسیار علاقه‌مند بودم و با گذر زمان و درک بیشتر از موسیقی، سعی کردم آن را به صورت حرفه‌ای فرا بگیرم. ردیف آوازی دوامی را به حضور استاد نبی احمدی آموختم و همچنین در حال حاضر به فراگیری ساز سه‌تار خدمت استاد مرتضی نیکزاد مشغول هستم.

گروه "آیشم" را بیشتر معرفی کنید. واژه‌ آیشم به چه معناست؟

 آیشم به معنی گیاه آویشن کوهی است. این گروه در ابتدا به نام گروه موسیقی بانوان قمر، به سرپرستی آقای احمدی و در موسسه چاووش فعالیت می‌کرد و خودم موسیقی محلی را از همین گروه شروع کردم و به واسطه همین گروه به محضر استادانی چون جناب فضل الله دهقان رسیدم و ادامه دادم. ما در قالب گروه بانوان قمر اجراهای بسیاری داشتیم.

چه شد که گروه بانوان قمر به گروه آیشم تغییر نام داد؟

مدتی فعالیت این گروه کمرنگ شده بود، اما ما با چند عضو گروه تمرینات‌مان را داشتیم. سال ۹۵ بود که من تصمیم گرفتم با دوستانم در گروه، منسجم‌تر کار کنیم و تمرینات‌مان را منظم و هفتگی برگزار کنیم. گرچه محدودیت‌هایی برای گروه‌های بانوان وجود دارد، ولی به نظر من تمرین و فعالیت ما بهتر از یکجا نشستن و انفعال بود. من اهل حرکتم و در کارم این جسارت را همواره داشتم که از پا ننشینم. با حمایت همسرم آقای قلی‌زاده، تلاش بسیاری در این حیطه داشتیم و برای گرفتن مجوز کنسرت به نهادهای مربوطه مراجعه کردیم، ولی متأسفانه به نتیجه نرسیدیم، درصورتی که در تهران این کار بسیار راحت انجام شدنی است!

چه فعالیت‌ها و اجراهایی با این گروه داشته‌اید؟

 ما با گروه آیشم اجراهای خیریه بسیاری انجام داده‌ایم و خوشبختانه مخاطبین خوبی هم جذب کردیم. همه اعضای گروه ما از نوازندگان و خوانندگان خانم هستند و به همین دلیل فقط برای جمع بانوان اجرا می‌کردیم. ما تنها گروهی در استان مازندران هستیم که همه نوازندگان آن خانم هستند و فقط موسیقی محلی کار می‌کنیم و در اجراهای‌مان غالباً از سازهای مازندرانی استفاده می‌کنیم.

اگر مایلید اعضای گروه را هم معرفی کنید.

 بله، فاطمه محمدی عمران و یگانه ظاهری نوازنده دوتار، لیلا رجائی نوازنده بم تار، کوثر بزرگی نوازنده سازهای کوبه‌ای، سپیده صادقی نوازنده "دِ سَر کِتِن" یا همان نقاره، یاسمن ظاهری نوازنده کمانچه، بنده و عاطفه مقیمی به عنوان همخوان و البته میثم شیخ‌نژاد به عنوان خواننده در این کنسرت ما را همراهی می‌کنند.

ژاله احمدی

به چه دلیل شما در کنسرت آینده گروه از خواننده مرد استفاده کردید؟

 شاید پوستر ما نشان‌دهنده خیلی چیزها باشد. قصد اعتراض ندارم و تابع شرایط موجود هستم، ولی پس از انتشار پوستر در فضای مجازی، پیامی دریافت کردم با مضمون "پوستر تلخ"! البته من به این اعتقاد ندارم و برای من تلخ نیست. من تمام تلاشم را کردم و این برایم رضایت بخش است. همان‌طور که عرض کردم اجرای این چنینی بهتر از نشستن و اجرا نکردن است. ما در حقیقت به واسطه یک خواننده مرد توانستیم برای گروه‌مان مجوز اجرا برای عموم بگیریم و در شرایط فعلی این بسیار برای گروه مهم بود. من این‌گونه می‌بینم که این اتفاق سبب می‌شود نوازنده‌های خانم گروه، بیشتر به چشم بیایند و این اعتماد به وجود آید که خانم‌ها هم می‌توانند یک کنسرت را در دو سانس اجرا کرده و رضایت عموم شهروندان را جلب کنند. من از حق خودم می‌گذرم و همخوان می‌شوم، با وجودی که کارم آواز و خوانندگی است. ولی همین که گروه فعال است و اجرا می‌کند، برای من و دوستانم بسیار مهم و خوب است.

آیا سابقه همکاری در موسیقی با آقای شیخ‌نژاد داشته‌اید؟

 ایشان در همان گروهی که در موسسه چاووش بود، نوازنده "لَلِه وا" بودند و با هم کار می‌کردیم، آقای شیخ‌نژاد صدای بسیار زیبایی دارند و صدای ایشان از حجم بسیار قوی و خوبی برخوردار است. در دوره دوم جشنواره "البرزنشینان لیلِم" ایشان مقام اول بخش آواز محلی را به خود اختصاص دادند. همکاری با میثم شیخ‌نژاد در گروه آیشم برای ما باعث افتخار است و حضور ایشان به عنوان خواننده اصلی در کنار سایر اعضا که همگی از مدرسین و نوازندگان خوب شهرستان آمل هستند، انرژی مثبتی در گروه ایجاد کرد که امیدوارم سبب اجرای بسیار خوبی شود.

گویا جناب دهقان هم در این کنسرت با شما همکاری دارند...

 بله، ما در این کنسرت از استاد فضل الله دهقان مشورت بسیاری گرفتیم و در حقیقت، ایشان از ابتدای کار با ما همراه بودند و به عنوان یکی از استادان فاخر موسیقی مازندران، گروه ما را در رسیدن به آمادگی برای اجرا حمایت کردند. به جرأت می‌توان استاد دهقان را یکی از بهترین‌های موسیقی فولک مازنی دانست. ایشان آلبوم‌های زیادی را منتشر کردند و از علم بالایی در حوزه موسیقی فولکلور مازندران برخوردار هستند. در حقیقت باعث افتخار ماست که ایشان به درخواست ما در این کار پاسخ مثبت دادند و با ما همراه شدند.

چه قطعاتی را  در کنسرت اجرا می‌کنید؟

 کارهای ما کاملاً مازندرانی است. شش قطعه از آلبوم‌های زنده یاد استاد محسن‌پور و دو قطعه از آلبوم "بهارِ وا" اثر استاد دهقان است که بنده در آن آلبوم هم افتخار همکاری با ایشان را داشتم.

آیا این قطعات با تنظیم جدیدی ارائه خواهد شد؟

ما در تنظیم دست نبردیم و کار با همان تنظیم زنده‌یاد محسن‌پور و آقای دهقان اجرا خواهد شد. ممکن است در گوشواره‌ها و یا ترجیع‌بندها تکرار اضافه کرده باشیم، اما در تنظیم و اصل کار دخالتی نداشتیم.

ژاله احمدی

 شما در صحبت‌ها اشاره به جذب و رضایت مخاطبانتان داشته‌اید، فکر می‌کنید در این اجرا استقبال چطور خواهد بود؟

 با توجه به اینکه مردم شهر و استان با موسیقی مازنی زندگی کرده‌اند و حس نوستالژیکی نسبت به آن دارند، امیدواریم استقبال خوبی هم از کنسرت ما بشود. گرچه استقبال از چنین اجراهایی به سطح معروفیت خوانندگان و نوازندگان گروه نیز مرتبط است و البته شاید نوع تبلیغات هم تأثیر بسیاری در جذب مخاطب داشته باشد.

 آیا مسئولین شهر و استان در این برنامه با شما همکاری خوبی داشته‌اند؟

مسئولین...بله. تا  جایی که از دستشان برمی‌آمد،  همکاری داشته‌اند. گرچه دردسرهای بسیاری هم کشیدیم!

 اگر صحبت خاصی دارید می‌شنویم.

 در مراسم سالگرد استاد محسن‌پور از من و خانم عاطفه مقیمی برای همکاری با گروه "شِواش" و اجرا در آن برنامه دعوت کرده بودند و این برای ما افتخاری بود و نشان از این دارد که ما را در موسیقی مازندران، به عنوان افراد فعالی می‌شناسند و بدین جهت خوشحالم. اما پوستر ما حرفی دارد و آن این است که این بانوان حاضر در گروه محلی "آیشم" می‌توانند با قدرت یک کنسرت را برای عموم مردم برگزار کنند و حضور یک خواننده‌ مرد در بین ما، حکایت از این  دارد که ما می‌توانیم همچنان در موسیقی فعال باشیم و به آینده بانوان هنرمند در موسیقی، امیدوارتر...