سرویس استان‌های هنرآنلاین، سحر مشرفی سال ۱۳۶۱ و در خانواده‌ای هنرمند در آمل متولد شد. پدر وی؛ زنده یاد سیاوش مشرفیی از بازیگران قدیمی تئاتر آمل و مادرش؛ رضوان موسوی از بازیگران قدیمی تئاتر و تلویزیون تبریز بوده‌اند و او روحیه تئاتری خود را مدیون این دو و عموی خود می‌داند. مشرفیی از دوران مدرسه وارد عرصه بازیگری تئاتر شد و در حال حاضر عضو هیئت رئیسه انجمن نمایش استان مازندران است.

اجراهای صحنه‌ای و رادیویی، حضور در جشنواره‌های استانی و کشوری، حضور در چند فیلم کوتاه و داستانی بلند و تله تئاتر،  بخشی از رزومه بازیگری اوست.وی در سال ۹۳ عنوان بازیگر سال را به خود اختصاص داد و در سال ۹۵ دبیر اولین جشنواره تئاتر  فجر استان مازندران بود. مشرفیی از چهره‌هایی چون گلاب آدینه، رویا نونهالی، نگار جواهریان، علی سرابی، پیمان معادی و منوچهر هادی؛ به عنوان استادان بازیگری خود یاد می‌کند. همچنین در کلاس درس کارگردانی حمید پورآذری، حسین پاکدل و امیررضا کوهستانی شرکت داشته است. علاقه وی به نویسندگی سبب شد تا به حضور استادانی چون حسین کیانی،بهزاد صدیقی،عطاالله کوپال و محمد چرمشیر نیز برسد.به بهانه اردیبهشت تئاتر،  گفتگوی کوتاهی با این هنرمند آملی انجام داده‌ایم:

 

 لطفاً راجع به انجمن نمایش استان و شرح وظایف آن صحبت کنید.

سال‌ها پیش طرحی مبنی بر سامان دادن به گروه‌های ثبت شده اجرایی شد که با تشکیل انجمن نمایش کشور سازماندهی شد.انجمن نمایش کشور برای سهولت کار، شعب خود را در همه استان‌ها فعال کرد. اولین دوره انتخابات انجمن نمایش سال ۹۵ برگزار شد که طی آن پنج نفر به‌عنوان هیئت رئیسه انتخاب شدند.وظیفه انجمن استان، نظارت تولیدی و تأمین مالی بر طبق تفاهم نامه مالی که شرح خدمات در آن ذکر شده،  بین مرکز هنرهای نمایشی کشور و اداره کل ارشاد استان و تنها برای گروه‌های ثبت شده است. سال ۹۶ انتخابات شعب شهرستان‌ها برگزار شد و شهرهایی که بیش از پنج گروه ثبتی داشتند، با انجمن سه نفره توسط اعضای هسته اصلی گروه‌های ثبتی شکل گرفت و در سایر شهرها، فردی با معرفی شهرستان و تائید هیئت رئیسه ، به عنوان مدیر شعبه برگزیده شد تا فعالیت‌های نمایشی شهرستان را سامان دهد و شکر خدا موفقیت آمیز بود.

در هفته‌های اخیر حاشیه‌هایی در مورد انجمن نمایش آمل شنیده شد! لطفاً در این مورد صحبت کنید.

 بعد از انتخابات انجمن نمایش در آمل، سه نفر به‌عنوان شورای اصلی برگزیده شدند؛ مدیر شعبه، نائب مدیر و منشی. چندی بعد از شروع به کار انجمن،  مدیر شعبه‌ آمل به خدمت سربازی رفت و نایب مدیر به‌عنوان سرپرست موقت، امورات را به دست گرفت و به علت ناآگاهی از قوانین و قواعد و ساختار جدید انجمن نمایش، مرتکب تخلفاتی شدند که پس از دریافت تذکر از سوی انجمن استان، استعفا دادند.  بر اساس تصمیم هیئت‌رئیسه قرار بر این شد تا زمانی که فردی به‌عنوان مدیر شعبه مشخص شود، من با همکاری کارشناس هنری، امورات نمایش را پیگیری کنیم. بر همین اساس‌نامه‌ای از انجمن نمایش  استان به ریاست ارشاد آمل زده شد  که متأسفانه با مخالفت ایشان مواجه شد و اعلام کردند؛ بنده به هیچ وجه نباید پیگیر مسائل انجمن نمایش آمل باشم و نامه را به استان برگشت زدند.متأسفانه آقای رئیس از همکاری با انجمن نمایش استان سر باز زدند و بدون در نظر گرفتن منافع گروه‌های ثبتی، فردی را به عنوان مسئول نمایش آمل انتخاب کردند. در واقع رئیس اداره شخصیت حقوقی بنده را نادیده گرفتند و مانع فعالیت من شدند و در قبال این حرکت، انجمن نمایش استان هم رأی به لغو شعبه در آمل داد که باعث ضایع شدن حقوق هنرمندان تئاتر آمل شد.

تأمین بودجه‌های انجمن نمایش چگونه است؟

طبق گزارش‌های تولیدی استان و دفاع انجمن نمایش، بودجه به توافق رسیده طی امضای تفاهم نامه‌ای مابین مرکز هنرهای نمایشی کشور و اداره کل در چند مقطع  به حساب انجمن ریخته می‌شود و مطابق شرح خدمات تعیین شده اقدام می‌شود.اما انجمن استان با همکاری شعب می‌تواند از اسپانسرها و بودجه فرهنگی شهرداری و ترجمان‌های دولتی دیگر جهت تأمین بودجه نیز اقدام نماید.

منظور شما از  شرح خدمات تعیین شده چیست؟

در تفاهم نامه مالی که مدیران کل مرکز و استان امضا می‌کنند، مشخص شده است که بودجه مصوبه سال، صرف چه خدماتی بشود. به‌طور مثال ردیف بودجه کمک هزینه جشنواره استانی،کمک هزینه گروه‌های راه یافته،هزینه داوران جشنواره،کمک هزینه تولید آثار در طول سال،کمک هزینه پژوهش و آموزش و...

راجع به اردیبهشت تئاتر و برنامه‌های آن در استان توضیح دهید.

با همکاری انجمن استان و ادارات مربوطه اردیبهشت تئاتر در چند شهر برگزار شد؛ از جمله: نکا، رامسر، بابلسر، نور محمودآباد ، اما در آمل برگزار کننده برنامه، خود اداره ارشاد بود که متأسفانه دستخوش حواشی بدی قرار گرفت که جز عدم تدبیر و مدیریت فضا نمی‌توانست باشد. اما هفته تئاتر در شهرهای دیگر خوب برگزار شد، از جمله در محمودآباد که نمایشگاه پوستر و عکس و کتاب تئاتر ،اجراهای صحنه‌ای و نمایشنامه خوانی، جشنواره کارگاهی تئاتر برگزار شده و داوری شد.   در اختتامیه هفته تئاتر از فعالین عرصه نمایش تجلیل به عمل آمد. جا دارد از ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد محمودآباد؛ جناب آقای یوسفی برای نگرش صادقانه ایشان در جهت اعتلای تئاتر شهرستان تشکر کنم و آرزوی موفقیت برای هنرمندان محمودآباد دارم.

به عنوان یکی از فعالین عرصه نمایش آمل و مازندران، چقدر از جانب مسئولان شهر و استان حمایت می‌شوید؟

تناقض‌های شدیدی در استان مازندران وجود دارد. مثلاً در آمل حمایت مسئولین شهری در خور است، اما در شهرهای مجاور حتی اجازه ورود ندارند و پیش آمده که نسبت به هنرمند، هتک حرمت می‌شود. یکی از امتیازاتی که استان در زمینه حمایت فرهنگی دارد، حضور دکتر محمد محمدی؛ نایب رئیس شورای شهر آمل به‌عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی استان است که انشالله با حمایت‌های همیشگی ایشان در راستای هنر و فرهنگ،  این معضل بی‌توجهی شوراهای شهرستان‌ها در حمایت از هنرمندان مرتفع بشود.