سرویس استان‌های هنرآنلاین، محمد محمدی در سال 1370 نواختن ویولن را با تشویق پدرش نزد مرحوم استاد هادی صمیمی آغاز کرد و پس از گذراندن دوره هنرستان، نواختن ردیف‌های آوازی ( ابوالحسن صبا، حبیب‌الله بدیعی، پرویز یاحقی، اسدالله ملک) را با راهنمایی بیژن مرتضوی شروع کرد. وی مدتی بعد فراگیری موسیقی کلاسیک را نزد استاد ارسلان کامکار شروع کرد و پس از 7 سال موفق به دریافت کارت تدریس در این رشته شد. از جمله فعالیت‌های ایشان در این سال‌ها اجرای چندین کنسرت بی‌کلام با همراهی ارکستر "کاسپین" بوده که مورد توجه اهالی موسیقی و شنوندگان قرار گرفت. وی به خاطر علاقه وافر به موسیقی، بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی عمران وارد دانشگاه موسیقی شد. تلاش این موزیسین محجوب فریدون‌کناری در استفاده از هنرجوهایی در سنین مختلف، کنار افراد با تجربه برای اجرای صحنه‌ای سبب شد گفتگویی کوتاه با ایشان داشته باشیم.

 

جناب محمدی، اجازه بدهید صحبت را از تمرینات و کارهای ارکستر شروع کنیم.

هنوز نامی برای ارکستر انتخاب نکرده‌ایم، اما این یک ارکستر زهی است که با همراهی تعدادی ساز ایرانی مانند دف، سنتور و تنبک، به امید خدا ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری در سالن ارشاد شهرستان بابل روی صحنه خواهد رفت.  ارکستر فعلی در واقع از هنرجوهای من تشکیل شده است البته از چند نوازنده حرفه‌ای نیز در کنار هنرجویان برای اجرا استفاده خواهم کرد.

غالباً کارهای ارکسترال و کلاسیک از غنای خاصی برخوردارند، چه خوب است که شما فعالیت‌تان را در این حیطه قرار دادید.

 متأسفانه در مازندران راه‌اندازی ارکستری با محوریت ویولن و سازهای زهی، حتی بین ویولنیست‌ها و نوازنده‌های باتجربه هم  کمی سخت به نظر می‌رسد. البته نه اینکه اجرایی انجام نشده باشد، اجرا شده و اجراهای خوبی هم بوده است، اما تعداد آن کم بود. بر همین اساس نیز من سعی کردم این ارکستر را با هنرجوهای خودم تشکیل دهم و آن‌ها را در سه گروه ویولن ۱، ویولن ۲ و ویولن ۳ تقسیم‌بندی کنم و امیدوارم شاهد اجراهای خوبی باشیم.

تصمیم بر اجرای چه قطعاتی دارید و آیا تنظیم کارها با شماست؟

بله، تنظیم کارها را خودم انجام داده‌ام، اجرای چند ترانه قدیمی و ماندگار از استاد همایون خرم چون "موج آتش" و "پیک سحری" را در برنامه داریم.

گرچه کیفیت کار مهم است، اما به تعداد نوازندگان ارکستر و تعداد اجراها هم اشاره کنید.

 امیدوارم این کار تداوم داشته باشد و اجراهای بیشتری داشته باشیم و همین برنامه را هم در شهرستان آمل و با ارکستر ۴۰ نفر اجرا کنیم. البته راغب هستم این ارکستر را با یک صدادهی خوب  به ۱۰۰ نفر برسانم. من خیلی روی این قضیه کار می‌کنم و الان با توجه به محدودیت‌هایی که موزیسین‌های محصل ما دارند، هفته‌ای دو جلسه برای بچه‌ها تمرین می‌گذارم.

محمد محمدی

 جسارت زیادی می‌خواهد اینکه یک ارکستر با هنرجوهایی در سنین مختلف در چند شهر اجرا داشته باشد. واهمه‌ای از نقدهای احتمالی ندارید؟

نقد که همیشه وجود دارد و چه خوب است سازنده باشد و مخرب نباشد. این کار بزرگی است و تمام تلاش‌‌مان این است که بتوانیم خوب ظاهر شویم، هر چند ادعایی ندارم که یک اجرای کاملاً حرفه‌ای و بی‌نقص داشته باشیم، اما روی کاری که در حال انجام آن هستم، بسیار فکر کردم و هم روی بچه‌ها و هم روی خودم بسیار کار کردم و رهبری آن را هم خودم بر عهده گرفتم.

در بین نوازندگان‌، موزیسین‌هایی در سنین حدود ۱۲ سال هم دیدم، آیا خواسته‌های شما انجام می‌شود؟

نت‌هایی که برای این ارکستر نوشتم به اندازه میزان توانایی نوازنده‌هاست و سعی نکردم از نت‌های سخت استفاده کنم. امیدوارم اتفاق خوبی رخ دهد البته قطعاً تا به نتیجه مطلوبی در تمرینات نرسیم، به روی صحنه نخواهیم رفت.

همین که شما با چند اجرای ارکسترال به این بچه‌ها اعتمادبه‌نفس می‌دهید، تأثیر بسیار  مثبتی را در آن‌ها ایجاد خواهید کرد.

بله. در حقیقت کلاس بسیار خوبی، هم برای ریتم، هم صدا و هم گوش است. تجربه‌ خوبی است و هم بار آموزشی بسیار خوبی دارد.

 از فعالیت  ارکستر کاسپین که سال‌ها قبل تشکیل دادید چه خبر؟

 قرار بود در بهمن سال گذشته اجرایی با ارکستر کاسپین داشته باشیم که متأسفانه بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد. من درگیر کارهای آلبوم خودم هستم و البته قصدم این است که قبل از انتشار آلبوم، اجرایی را با ارکستر کاسپین در بابلسر داشته باشیم. ضمن اینکه به امید خدا اجرای بزرگی هم در پیش داریم. قرار است ارکستر کاسپین با کمک ارکستر ملی و نوازنده‌های بومی از شهرهای آمل، بابل، ساری و فریدون‌کنار در سال ۹۷ به چند اجرا بپردازد.

راجع به آموزشگاه خودتان "روناک" در فریدون‌کنار صحبت کنید.

 ما در فریدون‌کنار یک آموزشگاه موسیقی را داریم و در حال حاضر تنها هستیم. در اینجا جو به نحوی است که متأسفانه فضایی برای تبلیغات در موسیقی نداریم. البته من راغب بودم اجرای اول ارکستر کاسپین را در فریدون‌کنار برگزار کنم، اما به دلیل نامساعد بودن شرایط مجبوریم در بابلسر اجرا کنیم. من سعی کردم از بهترین مدرسین استان در این آموزشگاه استفاده کنم و امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه موسیقی فریدون‌کنار و سایر شهرستان‌های کشورمان باشیم.