سرویس استان‌های هنرآنلاین: نشست انجمن های هنرهای نمایشی، تجسمی، موسیقی، سنتی، اهل قلم، فیلم، عکس و پویانمایی، ناشران و کتابفروشان، چاپ و تبلیغات، خانه مطبوعات، اتحادیه فعالان قرآنی، خوشنویسان و انجمن آثار و مفاخر فارس، با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد.

این نشست با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روسای انجمن های فرهنگی؛ ادبی و هنری فارس و همچنین اساتید و نام‌آوران گرانقدری که به همت مرکز حافظ‌شناسی و ستاد بزرگداشت بیست و یکمین دوره بزرگداشت این شاعر بلند آوازه ایرانی و برپایی نشست‌های علمی "حافظ و اخلاق" برگزارشد و همگی از دست وزیر لوح تقدیر خود را دریافت کردند.

در این برنامه روسای انجمن‌ها به بیان دیدگاه‌ها و ارائه راهکارهای تعاملی برای هموار شدن مسیر فرهنگ و هنر پرداختند و برنامه‌های کلانی را برای دست‌یابی به ارتقاء سطح فرهنگ و هنر استان ارائه دادند و بهزاد مریدی نیز گفت: انجمن‌ها و اتحادیه‌های فرهنگی و هنری فارس با حضور متخصصان بخش های فرهنگی فعالیت های خود را انجام می دهند که واگذاری فعالیت های به آنها با هدف برون سپاری فعالیت های بخش دولتی به متخصصان انجام می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اضافه کرد: به دنبال واگذاری جدی برنامه های فرهنگی و هنری استان از جمله برنامه ها، جشنواره ها و کارگاه ها به بخش خصوصی شامل اتحادیه ها، انجمن ها، گروه ها، تشکل ها و بخش های مختلف در استان هستیم زیرا معتقدیم اجرای کارهای در این بخش باید توسط متخصصان و فعالان فرهنگ و هنر انجام شود.

او با بیان اینکه ما باید کمتر در اجرای برنامه ها دخالت و مسئولیت نظارت و حمایت فعالان فرهنگی و هنری را داشته باشیم ادامه داد: در هیچ جای دنیا برای انجام فعالیت های اجتماعی نگاه به دولت و حکومت نیست بلکه فعالیت های انجمن های فرهنگی و هنری به عنوان بخش خصوصی کامل کننده فعالیت های بخش دولتی است.

مریدی عنوان داشت: بنابراین اجرای هرگونه برنامه های فرهنگی و هنری در استان باید با مشارکت و همکاری بخش خصوصی و انجمن ها انجام شود و اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی نیز نقش حمایت کننده دارد. هم اینک ١٤ اتحادیه و انجمن فرهنگی و هنری به عنوان زیر مجموعه این اداره کل در این استان فعال است که از این تعداد ١٢ انجمن و اتحادیه فرهنگی و هنری به ثبت رسیده و فعالیت های خود را به صورت قانونی و حقوقی دنبال و اجرا می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست صمیمی انجمن های فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: امیدواریم چراغ حافظ که چراغ ایران است را همیشه زنده نگه داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حافظ ناگفته‌های زیادی دارد، گفت: این همایش با یک نگاه موضوع نگرانه با جمع آوری یکساله گنجینه ای ماندگا را با خود به همراه دارد و بتوانیم چراغ حافظ که چراغ ایران است را همیشه زنده نگه داریم.

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از ایده هایی که توسط انجمنها مطرح شد یک جمع بندی داشته باشیم گفت: میبایست با کارهای مطالعاتی، کارگروهی توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس و با حضور محمد مهدی احمدی مدیر کل امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تشکیل شود و راهکارهایی برای رفع مسایل انجمنها ارائه و به جمع بندی رسند و بشود مبنایی برای سفر آیند بنده از حضور برنامه ای کلان با رویکردی هشتگانه، تا از این طریق به مجلس برای تصویب اهم آنها اقدام کنیم.

سفر وزیر ارشاد به شیراز

برنامه‌های خلاقانه و ملی انجمن‌های فارس در رویکرد هشتگانه وزارت فرهنگ و ارشاد قرار می‌گیرد

همچنین گردهم آیی روسای انجمن های فرهنگی؛ ادبی و هنری فارس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارشد و کتابچه های راهبردی انجمن های دوازده گانه استان رونمایی شد.

در این برنامه روسای انجمن‌ها به بیان دیدگاه‌ها و ارائه راهکارهای تعاملی برای هموار شدن مسیر فرهنگ و هنر پرداختند و برنامه‌های خلاقانه و ملی انجمن های فارس در رویکرد هشتگانه وزارت فرهنگ وارشاد برای ارئه به مجلس و دست یابی به ارتقاء سطح فرهنگ و هنر استان را ارائه دادند.

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این گردهم آیی با بیان اینکه از ایده هایی که توسط انجمنها مطرح شد یک جمع بندی داشته باشیم گفت: می بایست با کارهای مطالعاتی، کارگروهی توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس و با حضور محمد مهدی احمدی مدیر کل امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تشکیل شود و راهکارهایی برای رفع مسایل انجمنها ارائه و به جمع بندی رسند و بشود مبنایی برای سفر آیند بنده از حضور برنامه ای کلان با رویکردی هشتگانه، تا از این طریق به مجلس برای تصویب اهم آنها اقدام کنیم.

این مقام عالی وزارتی با بیان اینکه قول های نادرست حکم دروغ را دارند و به همین دلیل در گفتگوهای مسئولان بایستی توجه شود تا یاس اجتماعی بوجود نیاوریم و بر وعده هایمان عمل کنیم، افزود: به ادبیات گفتاریمان و وعده ها توجه کنیم تا در نهایت به یک اقدام منجر شود و با دایره مقدورات تلاش کنیم تا با مدیریت اهم آنها بین دولت و ملت اعتماد لازم بوجود آید و اولویت سنجی داشته باشد و تبعیض قایل نشویم و حرفهای خوب که قابل عمل نیست را نزنیم.

عباس صالحی با تاکید براینکه نگاه های مرکز پیرامون نداشته باشیم و بدانیم ایران فقط تهران نیست، گفت: خلاقیتهای ایرانی بسیار وسیع است و بهتر است تا با نگاه برنامه ریزانه به سمت همه ایده های فرهنگی و هنری کشور برویم و همه چیز را در مرکز نبینیم و با استعدادهایی که در استان ها وجود دارد در مسیر توسعه حرکت نماییم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نیازهای حوزه فرهنگ، ادب و هنر را بهتر است با سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت فکر کرد تا به سرانجام برسد و گروه چهارم که قابل اجرا در زمان حال نیست را کنار گذاشت، اظهار کرد: ما نیز برنامه هایی را برای طرح در مجلس پیش بینی کرده ایم که به هشت کلان برنامه تبدیل شده و مدیر راهبردی دارد و قرار است ارائه شود تا به عمل و اقدام برسند و برخی از این پروژه های استان فارس را که سنخیت دارد می توان تا یک ماه آینده برسی کرد و با یک سند کاری و چشم انداز برای چهارسال آینده برنامه ریزی نمود تا با نتایج روشنی در این قالب گنجانده شوند.  

بهزاد مریدی نیز گفت: انجمن ها و اتحادیه های فرهنگی و هنری فارس با حضور متخصصان بخش های فرهنگی فعالیت های خود را انجام می دهند که واگذاری فعالیت های به آنها با هدف برون سپاری فعالیت های بخش دولتی به متخصصان انجام می شود. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اضافه کرد: به دنبال واگذاری جدی برنامه های فرهنگی و هنری استان از جمله برنامه ها، جشنواره ها و کارگاه ها به بخش خصوصی شامل اتحادیه ها، انجمن ها، گروه ها، تشکل ها و بخش های مختلف در استان هستیم زیرا معتقدیم اجرای کارهای در این بخش باید توسط متخصصان و فعالان فرهنگ و هنر انجام شود.

او با بیان اینکه ما باید کمتر در اجرای برنامه ها دخالت و مسئولیت نظارت و حمایت فعالان فرهنگی و هنری را داشته باشیم ادامه داد: در هیچ جای دنیا برای انجام فعالیت های اجتماعی نگاه به دولت و حکومت نیست بلکه فعالیت های انجمن های فرهنگی و هنری به عنوان بخش خصوصی کامل کننده فعالیت های بخش دولتی است.

مریدی عنوان داشت: بنابراین اجرای هرگونه برنامه های فرهنگی و هنری در استان با مشارکت و همکاری بخش خصوصی و انجمن ها انجام میشود و اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی نیز نقش حمایت کننده دارد. هم اینک ١٤ اتحادیه و انجمن فرهنگی و هنری به عنوان زیر مجموعه این اداره کل در این استان فعال است که از این تعداد ١٢ انجمن و اتحادیه فرهنگی و هنری به ثبت رسیده و فعالیت های خود را به صورت قانونی و حقوقی دنبال و اجرا می کنند.

سفر وزیر ارشاد به شیراز

نشست صمیمانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خانواده فرهنگی فارس

آیین رونمایی پنج کتابچه عملکردی فرهنگی، ادبی، هنری و قرآنی و دیدار کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با حضور عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد مهدی احمدی مدیر کل امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم، عباس صالحی گفت: مهم نیست در کدام قسمت کار می کنیم، در نگهبانی فرهنگ و ارشاد یا حوزه های میانی، کارشناسی یا مدیریت، بلکه مهم این است که احساس کنیم برای چه مسئله با اهمیتی کار می کنیم، آتش نشان با کارش آتش را دور می کند از خانه، اورژانس با نگاه متفاوتش یک خطر فوری را رفع می نماید و در حوزه فرهنگ نیز باید نگاهمان به کار دارای ارزش باشد تا در چگونگی و کیفیت شیوه ارائه آن حتی با وجود مشکلت و موانع، موثر واقع شویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر انسان نگاهش به کارش نگاه متفاوتی باشد و بداند چه کار مهمی را بر دوش دارد؛ خود این سختی کار را آسانتر می کند، همت را بالاتر میبرد، هم افزایی ایجاد کرده و در کنارهم بودن را زیاد می کند و لازم است تا اختلاف سلیقه ها را کنار بگزاریم تا این آتش خاموش شود و درد کم شود تا با یک نگاه تمام خانواده چند هزار نفری فرهنگ و ارشاد از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور در کنار هم قرار گیریم و در مسئولیتی که داریم موثر واقع شویم.

در ادامه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز به ارائه آسیب هایی که در حوزه فرهنگ و ادب و هنر برای کارکنان حوزه فرهنگ فارس شناسایی شده اشاره داشت و ابراز امیدواری کر تا با توجهات بیش از پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه بیشتری به مسایل حقوقی، استخدامی، معیشتی، مسکن و ... کارکنان استان گردد.

صالحی پس از شنیدن و گفتگو با کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بر رفع موانع با همکاری تاکید داشت و گفت: باید دید هر راهکاری برای حوزه های مختلف دارای چه تعریفی است و در زمان کوتاه شش ماهه، بالای شش ماه رفع خواهد شد و یا اینکه در فضایی نیست که امکان پرداختن به آن را داشته باشد و آن نیز انشالله از طریق مدیر کل استان طبقه بندی بشود و در قالب موارد مختلف مطروحه گزارش را به مرکز برای بررسی ارسال دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به لحاظ تعهد اخلاقی و شرعی تلاش میکنیم تا این مسایل رفع شوند، اما بهتر است تا یک نوع تفکیک و طبقه بندی را برای رفع آنها به کاربریم و تلاش نماییم تا فاصله گذاری کنیم برای دغدغه های روزمرمان که جای خودش را دارد با کارمان چون ما در حقیقت در مقابل مردم، فرهنگ ایران زمین و فرهنگ دینی و شرایطی که در منطقه و کشور وجود دارد مسئولیت داریم. ما اصحاب یک خانواده هستیم که اگر کنار هم قرار بگیریم اتفاقات خوبی برای کشور و انقلاب روی خواهد داد؛  انقلابی که فرهنگ مساله مهمی برای آن بوده است و می توان گفت که هویت این انقلاب فرهنگی است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ در کشور ما مساله مادر و مهم ترین مساله اجتماعی است، خاطرنشان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری فرهنگ برای کشور مثل هوا است و اگر جامعه ای در کم هوایی و بدهوایی زندگی گند، گرفتار اختلال تنفسی می شود و می توان گفت جامعه ای که در رابطه با فرهنگ مشکل پیدا کند، مشکلاتی بیشتری در انتظار اوست.

صالحی همچنین افزود: خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد به فضای زیست روانی جامعه کمک می کند و نگاه متفاوتی را به کار  می گیرد که با توجه به دغدغه ها، مشکلات و مسائلی که در پیش رو  وجود دارد، اگر این نگاه حاکم باشد، سختی کار را آسانتر می کند و هم افزایی افزایش می باید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود ظرفیت ها و توانمندی های موجود در استان های کشور، تاکید کرد: باید استان ها را جدی تر ببینیم و شعار «ایران تهران نیست» یک واقعیت است زیرا در استان ها خلاقیت هایی وجود دارد که باید دیده شود و استان فارس یکی از استان های خلاق کشور است.

گفتنی است در انتهای این نشست صمیمانه، فعالیتهای و عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در قالب پنج کتابچه، شامل تلاشها و زحمات شش ماهه کارکنان و اصحاب فرهنگ، ادب و هنر، در حوزه های فرهنگی ادبی هنری و قرآنی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

سفر وزیر ارشاد به شیراز

قول مساعد وزیر فرهنگ و ارشاد برای تکمیل تالار مرکزی شیراز

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در این سفر از پروژه تالار مرکزی شهر شیراز بازدید کرد.

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید پروژه تالار مرکزی شهر شیراز، با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد تا اعتبار این پروژه افزایش پیدا کند و زودتر تخصیص یابد گفت: با توجه به فضای بزرگ این مکان بنا داریم تا هماهنگ کنیم و شرکت مربوطه بیشتر و با همراهی بالاتری این تالار را برای آماده سازی پیش ببرد و در کنار آن از سرمایه گزاران فرهنگی نیز بهره ببریم.

بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس: تاکنون پروژه یادشده ٢٢ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و چنانچه آهن آلات مورد نیازی که سفارش داده شده و در حال ساخت است برای اجرای اسکلت بندی تامین شود تا ٣٥ درصد پیشرفت فیزیکی ظرف ٣ ماه شدنی است.

در این بازدید بهزاد مریدی عمده ترین خواسته جامعه فرهنگی و هنری استان فارس را اتمام پروژه تالار مرکزی شیراز عنوان کرد و گفت: رسانه ها و روسای انجمن های فرهنگی و هنری این موضوع را به نمایندگی از مردم دنبال می کنند و خواستار توجه ویژه دولت به آن هستند.

مریدی با این وجود از ارتقا پیشرفت فیزیکی تالار بزرگ مرکزی شیراز خبر داد و گفت: تاکنون پروژه یادشده ٢٢ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و چنانچه آهن آلات مورد نیازی که سفارش داده شده و در حال ساخت است برای اجرای اسکلت بندی تامین شود تا ٣٥ درصد پیشرفت فیزیکی ظرف ٣ ماه شدنی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس گفت: تمام داشته هایمان در استان فارس برای تولید و اجرا و آموزش و ارتقاء سطح فرهنگ، ادب و هنر همین تالار مرکزی شهر است که با وجود فعالیت و پشت کار شرکت معتبرش؛ در ساخت و ساز این پروژه توانسته ایم تا مقداری پیش برویم، اما با تزریق هزینه ها و تجهیزات لازم میتوان این پروژه را به سر انجام رساند.

مریدی افزود: توقع میرود تا شرکت طرف قرار داد، فراتر از مبلغی که در اختیار دارد کار کند و از اعتبار خود نیز برای پروژه سرمایه گزاری کرده و فراتر از تعهدش کار کنند و با توانمدی که دارد با امکانات بیشتری به این پروژه نگاه کند و همراهی کنند، چون زیر سازی و فنداسیون آماده شده و اسکلت فلزی نیز در برنامه قرار دارد که ٢٤ متر ارتفاع کامل خواهد شد وسالن تخصصی تئاتر و سن گردان آن نیاز به توناژ بالایی دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان داشت: تمام فعالیت های فرهنگی ادبی هنری قرآنی استان بردوش تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس سرازیر شده و همه ادرات و سازمانها نیز مستمر استفاده میکنند و دیگر جوابگوی ظرفیتای غنی این استان ادب پرور نیست و نیاز به راه اندازی پروژه ای بزرگ همچون تالار مرکزی شهر شیراز دارد.

تالار مرکزی شهر شیراز که تاکنون ٢٢ درصد پیشرفت فیزیکی داشته از مصوبات دولت دهم است که از سال ١٣٩٢ ساخت آن آغاز شده و دارای سالن های تخصصی تئاتر به ظرفیت ٧٠٠ نفر، موسیقی  به ظرفیت ٧٥٠ تماشاچی و یک سالن عمومی با گنجایش یکهزار نفر است.

الهه بهرامی