سرویس استان های هنرآنلاین: شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تعاملات اقتصادی و فرهنگی منطقه جنوب کشور همواره می کوشد با ارج نهادن و توجه ویژه به این دو اصل زندگی یعنی اقتصاد و فرهنگ با همکاری و همدلی هر چه بیشتر با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بتواند گامی موثر در جهت پیشرفت اقتصادی و اعتلای بیش از پیش کشور به خصوص استان پهناور فارس بردارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در دیدار صمیمی با مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس به برپایی برنامه های فرهنگی در آذر ماه سال جاری تا پایان سال از جمله نمایشگاه بزرگ کتاب فارس، نمایشگاه چاپ و تبلیغات و همچنین نمایشگاه محصولات فرهنگی هنری، در محل نمایشگاه های بین المللی فارس خبر داد و گفت: موضوع برگزاری نمایشگاههای کتاب با عنایت به عوامل مختلف جهت تعمیق و گسترش کتابخوانی به عنوان بستری برای ایجاد انگیزه و همچنین شوق مطالعه با توجه به مخاطب میلیونی خود بسیار حائز اهمیت است.

بهزاد مریدی با بیان اینکه مباحثی همچون سیر مطالعاتی، معرفی کتاب های مفید، آشنایی با روش های مطالعه، موضوعاتی است که می‌توان برای مخاطبانی که نیاز به راهنمایی جهت کتابخوانی دارند در نمایشگاه به انجام برسد که این افراد تعدادشان در نمایشگاه قابل توجه نیز می باشد، افزود: از سوی دیگر ناشران نیز میبایست در انتشار کتاب به نیاز مخاطب و بهره مندی از تمام اصول حرفه ای چاپ کتاب و همچنین به کارگیری فردی مجرب جهت معرفی کتاب به مخاطبان همت گمارند.

این مقام فرهنگی استان یادآور شد: البته در سال های اخیر توجه به موضوع نمایش و معرفی کتاب همواره دغدغه حوزه فرهنگ بوده است، اما واقعیت این است که جنبه اقتصادی نمایشگاه های کتاب برای ناشران و نشر کشور بسیار مهم و تاثیرگذار است، از این رو برنامه ریزی می بایست برای هر دو موضوع نمایش و فروش کتاب صورت گیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اظهار داشت: جای بسی خرسندی است که با نگاه فرهنگی مدیریت جدید نمایشگاه های بین المللی فارس بتوانیم در راستای ارتقاء و گسترش همه جانبه فعالیت های تاثیر گذار حوزه فرهنگ، ادب و هنر استان، نمایشگاه های بزرگی چون، کتاب، نمایشگاه چاپ و تبلیغات و همچنین نمایشگاه محصولات فرهنگی هنری و از این قبیل را در این محل که دارای بار امکاناتی برای چنین رویدادهای فرهنگی است، فراهم کنیم.

سید محمود موسوی مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس نیز در این نشست صمیمی گفت: فرهنگ و اقتصاد دو عنصر اصلی سازنده سرنوشت یک کشور هستند و می توانند بر روی یکدیگر تاثیرات متقابل بگذارند و اساسا رابطه دو سویه آنها قادر است تا مطلوب یا عدم مطلوب بودن وضعیت اقتصادی و فرهنگی کشور را تحت تاثیر قرار دهد و اگر بپذیریم که زندگی فرایند ارتباطات، اطلاعات و مبادلات است و اینکه انسان موجودی اجتماعی، ارتباطی و اقتصادی است و از طرفی همراهی و همسویی فرهنگ و اقتصاد درپیشرفت زندگی انسانها نقش به سزایی دارد، می توانیم با ارائه راهکارها و اجرایی کردن درست و منطقی اقتصاد جامعه را بهبود بخشیم.

موسوی افزود: همان‌گونه‌ که‌ اقتصاد بر فرهنگ‌ تأثیر می‌گذارد، فرهنگ‌ هم‌ بر اقتصاد تأثیر متقابل‌ دارد. فرهنگ را نمی توان بدون کارآمدی و بدون قابلیت ها و فرصت هایی که در اختیار قرار می دهد محقق کرد. هرقدر هم که ارزش های ناب داشته باشیم بالاخره باید این ارزشها را اجرا کنیم. اجرای این ارزشها نیاز به ابزار اقتصادی دارد. حتی یک امر فرهنگی را هم نمی توان بدون توجه به ابزارهای اقتصادی پیش برد، ضمن این که باید توجه کرد نیازهای انسان نیازهای جامعی است که شامل نیازهای اقتصادی، فرهنگی و ... می شود.

مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس گفت: از طرف دیگر اقتصاد هم محال است بدون جهت وجود داشته باشد و جهت اقتصاد هم همیشه از فرهنگ است. فرهنگ نظرى و روانى در دو طرف اقتصاد و بعنوان مبناء و مقصد اقتصادند، انگیزه همیشه مقصدرا تعریف مى‏نماید و اندیشه هم مبنا را تعریف مى‏کند و جامعه امروز نیازمند تشخیص بهتر است تا با وجود ده ها هزار منابع انتقال اطلاعات، آمار و فرهنگ های گوناگون که بدست افراد مختلف می رسد بتواند گزینه برتر را برگزیند تا در راستای پیشرفت نسل خود با بهره گیری از بخشهای اعتقادی،اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی فرصت های خوبی را برای رسیدن به زندگی ایده آل خود و آیندگان تبیین و فراهم کند.

الهه بهرامی