به گزارش هنرآنلاین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه دهم شهریورماه در سومین روز از سفر خود به استان قم و در ادامه دیدارهای خود با مراجع عظام تقلید به دیدار آیت الله سعیدی و آیت الله علوی گرگانی رفت.

وزارت ارشاد همه سلایق جامعه را در نظر بگیرد

آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه آقای صالحی از بیت حوزه بوده و پدر ایشان از حوزویان شناخته شده بودند، اظهار داشت: شاگردان زیادی در محضر پدر ایشان تلمذ کردند.

وی ادامه داد: آنچه در فرآیند رای اعتماد وزرا اتفاق افتاد این بود که اکثر نمایندگان با رای بالا کابینه را تشکیل دادند و آقای صالحی هم از کسانی بود که رای بالا آورد و این هم از الطاف ولی عصر(عج) و خداوند متعال است و امید است بتوانید در این منصب به بهترین شکل عمل کنید.

آیت الله سعیدی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: انتظار می رود آنچه رهبری معظم، رییس جمهور و آیات عظام و همچنین مردم از شما مطالبه می کنند بتوانید برآورده کنید، وزارت ارشاد یکی از وزارتخانه های سخت است زیرا سلایق مختلفی را در بر می گیرد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) برای هدایت جامعه و ترویج احکام الهی قدم به قدم جلو رفتند زیرا مردم سلایق و رسوم مختلف دارند، وزارت ارشاد هم با علایق و نظرات مختلفی روبرو است از این رو باید به گونه ای عمل کند که همه نظرات را در برگیرد.

وی افزود: امروز با وجود فضایی که ایجاد شده است باید یکسری ملاحظات را رعایت کرد، با این وجود باید ارشاد احکام اسلامی را پیاده سازی کند، وزیر ارشاد مورد اعتماد مراجع، حوزه و روحانیت است، این روابط بین وزیر و حوزه می تواند تحولی بزرگ ایجاد کند.

آیت الله سعیدی ابراز داشت: رفت و آمدهای متعدد وزیر ارشاد به قم و متعاقب آن روحانیت به وزارت ارشاد می تواند مهم باشد، از نظر من بزرگان حوزه باید به وزارت ارشاد بیایند و سخنان آن ها را بشنوید و شما هم به قم رفت و آمد کنید تا مشکلات پیش رو ارشاد برطرف شود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در پایان گفت: آقای صالحی شایسته این منصب هستند و ما از حضور ایشان در این سمت خوشحال هستیم، چنانچه ایشان ارتباطات قوی با حوزه داشته باشد در کنار تعامل و گفت و گو های متعدد می تواند نقش تاثیر گذاری داشته باشد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه بیت آیت الله سعیدی از بیوت شهدا و خدمتگزاران انقلاب است، اظهار داشت: ایشان و خانواده بزرگوارشان منشا خدمات قابل توجهی به کشور هستند و در زمان حضورشان در تولیت مقدس آستان حضرت معصومه(س) نیز اقدامات خوبی را انجام داده اند.

وی ادامه داد: حرم کریمه اهل بیت(ع) بعد از مضجع شریف امام رضا(ع) نقطه توجه شیعیان بوده و یکی از کانون های زیارت و توجه مردم است، از این رو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حیطه وظایف و مناسباتی که با دین دارد در توجه به آستان های مقدس به ویژه حرم حضرت معصومه(س) باید تعاملاتی را با این آستان داشته باشد، بنابراین در چهارچوب گفت و گوها و جلسات مشترک امید است بتوانیم روابط منسجم تری داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: برگزاری مراسم دهه کرامت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اقدامات مهمی است که حرم حضرت معصومه(س) نیز در این میان یک رکن اساسی محسوب  می شود و این جشن نقطه ارتباط بین ارشاد با تولیت این آستان است اما ارتباط ما باید در زوایای دیگر نیز امتداد پیدا کند تا به ارتقای هویت دینی و معرفتی جامعه بیانجامد.

صالحی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با تولیت آستان حضرت معصومه(س) باید اتفاقات مشترک را احصا و برنامه ریزی کند.

وی افزود: موضوع بعدی ما مربوط به شورای فرهنگ عمومی است، این شورا به عنوان یک شبکه شریانی تاثیرگذار مطرح است، آیت الله سعیدی و استاندار قم جلساتی خوبی را در این بخش داشته اند، در حوزه فرهنگ عمومی باید اتفاقات مهمی رخ دهد و یکی از مکان های مهم ما در فرهنگ عمومی شهر قم است که بی تردید در تراز انقلاب اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: بسیاری از سنت ها و آیین ها اگر در قم نهادینه شود  می تواند در کشور تاثیرگذار و به عنوانالگو مطرح شود. در واقع قم می تواند در رابطه با فرهنگ عمومی تاثیر زیادی  داشته باشد.

528913_orig

اسلام نیز به هنر تاکید دارد

آیت الله علوی گرگانی نیز در دیدار با سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه آقای صالحی همیشه سابقه خوب کاری داشته اند، اظهار داشت: برخی مواقع وزرا تا بخواهند با  منصبی که در آن قرار می گیرند  آشنا شوند طول می کشد، اما آقای صالحی پیش از این در همین دستگاه کار کرده و به این حوزه آشنایی و تسلط دارند.

وی ادامه داد: امروز ما به عنوان روحانیت  می توانیم نکاتی را متذکر شویم و چنانچه راهنمایی در برخی بخش ها لازم باشد خدمت وزیر ارائه می دهیم، زیرا این وزارتخانه  با امور دینی مرتبط است، حوزه هایی هم که در این وزارتخانه وجود دارد بیشتر به سوی حوزه های دینی حرکت می کند، دین هم والاترین امر برای انسان است.

آیت الله علوی گرگانی تاکید کرد: انتظارات و توقعات از این وزارتخانه بالا بوده و ممکن است  نتوان همه را پوشش داد، اما هرچه در جهت امور دینی تلاش کنید سزاوار و شایسته است.

وی بیان کرد: مرحوم آیت الله بروجردی همیشه تاکید داشتند که تلاش کنیم  اقدامات بزرگان دینی خود را احیاء کنیم، پس چقدر خوب است یک بخشی از درآمد دولت در زمینه توجه به علمای دینی و آثار و روش آن ها هزینه شود.

آیت الله علوی گرگانی اضافه کرد: به حوزه های هنری بیشتر توجه شود در واقع هنر باید در جامعه جا بیافتد زیرا اسلام نیز بر هنر تاکید دارد.

وی در پایان اظهار کرد: با وجود لباس جدیدی که برتن رئیس جمهور شده است امیدوارم بتوانند عملکرد خوبی را در دولت داشته باشند و شما نیز در این عرصه اقدامات خوبی داشته باشید.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی نیز در دیدار با آیت الله علوی گرگانی اظهار داشت: پیش از قبول مسئولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امور تدریس و تحصیل در حوزه مشغول بودم و از این رو آشنایی لازم با این عرصه را دارم.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به شاخه ها و بخش های مختلف فعالیت، حیطه کارش سنگین است، در وزارت ارشاد بخش قابل توجهی از تلاش ما در مورد حوزه های دینی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: یکی از فعالیت های این وزارتخانه در حوزه دینی مربوط به سازمان حج است که امروز خوشبختانه شاهد سفر ایمن حجاج خود هستیم و از اینکه انسداد این سفر معنوی رفع شد خوشحال هستیم، در امر عتبات عالیات نیز فعالیت ما به خصوص در ایام اربعین بسیار فشرده و سنگین است.

صالحی یادآور شد: یکی دیگر از حوزه های دینی ما بنیاد امام رضا(ع) است که در دهه کرامت مسئولیت برپایی جشن های دهه کرامت کشور را برعهده دارد، این بنیاد در برپایی هرچه بهتر برنامه های این  ایام، در طول سال فعالیت های زیادی انجام می دهد.

وی افزود: ما هفت حوزه دیگر در وزارت ارشاد داریم که اگرچه مستقیما ارتباط با حوزه دین ندارند اما بیارتباط نیز نیستند، ما در قالب این حوزه ها تلاش می کنیم ارزش های دینی را به خوبی در نظر بگیریم، این حوزه ها به فضای مجازی، بازی های رایانه ای، رسانه و مطبوعات، هنر(سینما، تئاتر، موسیقی) و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تقسیم می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: این وزارتخانه حوزه های فعالیتی زیادی دارد و ما نیز تلاش می کنیم با ارتباط با مراجع عظام و استفاده از راهنمایی آن ها بتوانیم در این مسیر سخت هرچه بهتر عمل کنیم.

528926_orig

فعالیت های وزارت ارشاد باید در اتاق شیشه ای صورت بگیرد

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سومین روز از سفر خود به قم در نشست با جمعی از فرهیختگان فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه ای که در فرمانداری قم برگزار شد  نیز تاکید کرد: فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به سوی یک اطاق شیشه ای برود که همه ببینند نظارت، حمایت، آیین نامه ها و بودجه ها با برنامه های شفاف و مشخص انجام می شود، همه باید بدانند که شفافیت در بخش سیاست گذاری و ممیزی باید وجود داشته باشد تا زمینه فساد کاهش پیدا کرده و سطح انتقادپذیری بالا برود.

 صالحی افزود: چند رویکرد در روزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد نظر ما و دولت است که سیاست واگذاری به بخش خصوصی از آن جمله است.

وی تصریح کرد: دولت در مورد این امر به دنبال خصوصی سازی در بخش های مختلف است، تاکیدات مقام معظم رهبری هم براصل٤٤ است که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.

صالحی ادامه داد: هر رویکردی ممکن است فراز و نشیب هایی داشته باشد اما مجموعه رویکردها معدل امور را نشان می دهد.

وی افزود: رویکرد تمرکزگرایی به این معناست  که ایران تهران نیست و باید به گونه ای حرکت کنیم که همه ایران از توزیع عادلانه فرهنگ بهره ببرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: همه استان ها باید از رویکردهای مختلف فرهنگی به یک اندازه بهره مند شوند و معاونت ها در این بخش نباید اغماضی صورت دهند زیرا امروز خلاقیت در سراسر کشور وجود دارد. به همین دلیل استان قم هم از این امر مستثنی نیست.

وی افزود: از آنجا که در دولت یازدهم در حوزه معاونت فرهنگی وزارتخانه مسئولیت داشتم به حوزه های مختلف این بخش اشراف دارم و از کسانی که می توانند به حوزه نشر و مکتوب کمک کنند استمداد می طلبم. زیرا کتاب و نشر مادر فرهنگ است و اگر کتاب در یک کشور نزول پیدا کند، فرهنگ جامعه با مخاطره مواجه  می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی های شهر قم ابراز داشت: ما باید زیست بوم های قم را مدنظر قرار دهیم، البته عدالت به معنای یکسان سازی نیست، توجه به زیست بوم فرهنگی اجتماعی در هر استان کمک می کند که در استان ها حوزه های برتر را دید، ویژگی اقتصادی و علمی استان  در متغیرها حائز اهمیت است.

صالحی بیان کرد: قم را باید با مزیت های نسبی تعریف کرد تا در بخش های مختلف، فرهنگ استان را به قطب های فرهنگی تبدیل کرد،  مزیت های نسبی قم را باید کشف و به یک اجماع کلی رسید.

وی اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در همکاری با اصحاب فرهنگ می تواند بر اساس یک نقشه چهارساله استان کمک کننده باشد که به نقطه مطلوب برسد. امروز در استان می توان با یک برنامه ریزی دقیق در اهداف مشخص کارنامه خوبی در این استان متصور شد.

528944_orig

دولت فضای مجازی را به عنوان یک فرصت می داند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین جمعه شب دهم شهریورماه در پایان سفر سه روزه خود به قم در جمع خبرنگاران گفت: از جمله اهداف مهم این سفر پیگیری فرصت های تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه علمیه بود و با توجه به اینکه دینداری، معرفت و محبت اهل بیت(ع) و هنر ایرانی سه ضلع هویت ایرانی را تشکیل می دهد در این راستا تعامل حوزه و ارشاد ضروری است.

وی ادامه داد: در این سفر توفیق زیارت حضرات آیات عظام وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، سبحانی ، نوری همدانی و علوی گرگانی فراهم شد و به دلیل اینکه چند تن از مراجع در قم حضور نداشتند توفیق زیارت آن ها را نداشتیم که امیدواریم درماه های آینده از نقطه نظرات ایشان استفاده کنیم.

صالحی افزود: دیدار با آیت الله استادی دبیر شورای عالی حوزه، آیت الله اعرافی مدیریت حوزه علمیه، آیت الله سعیِدی تولیت حرم حضرت معصومه(س)، آیت الله حسنی بوشهری امام جمعه قم و عضو هیات رئیسه جامعه مدرسین، آیت الله خاتمی امام جمعه موقت تهران از جمله برنامه های این سفر سه روزه بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انتقال پیام ریاست جمهوری به مراجع، علما و روحانیان در آغاز استقرار دولت دوازدهم از جمله اهداف این سفر بود تا بتوانیم در این دوره چهار ساله قدم های نیمه تمام دوره قبل را به سرعت ادامه داده تا مسیر رو به پیشرفت توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی ادامه یابد.

وی ادامه داد: در این دیدارها از ابراز لطف متراکم مراجع تقلید نسبت به دولت دوازدهم و انتخاب وزیر ارشاد مواجه شدیم که همه آن ها شرایط جدید را امیدوار کننده می دانستند.

صالحی، با بیان اینکه پس از انتخابات ریاست جمهوری، فضایی از همدلی در کشور دیده می شود، گفت: نگاه علما و مراجع نسبت به رئیس دولت و کابینه دوازدهم بسیار مثبت و همراه با امید فراوان بود.

وی ادامه داد: در این دیدارها گزارشی از وضعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، برنامه های چهار ساله دولت و فعالیت های وزارتخانه در هشت حوزه دین، فرهنگ ، هنر، رسانه و فضای مجازی،آموزش های فرهنگی ، پژوهش های فرهنگی ، فعالیت های فرهنگی خارج از کشور و حمایت های فرهنگی، هنری و رسانه ای ارائه و دغدغه ها و انتظارات مراجع در این زمینه شنیده شد.

صالحی با بیان اینکه پیش راه هایی برای تعامل حوزه علمیه و وزارت ارشاد بررسی شد، گفت: مقرر شد این گفت و گوها به شکل برنامه ای تدوین شده ادامه یابد به گونه ای که وزارت ارشاد از حداکثر توان حوزه علمیه استفاده و حوزه نیز کمک کار وزارتخانه قرارگیرد.

وی گفت: در این سفر گفت و گوهای صورت گرفته با استاندار ، خط ارتباطی خوبی میان قم و دولت فراهم کرد و برنامه ریزی برای افزایش تعامل ها و همکاری ها صورت گرفته است.

صالحی تاکید کرد: قم باید شهر تراز انقلاب باشد و اگر در حوزه های فرهنگی، روابط اجتماعی و آسیب های اجتماعی مشکلاتی در این شهر وجود داشته باشد نه تنها برای قم بلکه برای انقلاب خوب نیست که باید با همت مضاعف به دنبال حل این مشکل ها بود.

صالحی با اشاره به مطالبه ها و دغدغه های فرهنگی مراجع تقلید تاکید کرد: مراجع تقلید به عنوان پاسداران نهال دین، در این دیدارهای دغدغه های اساسی بیان کردند که به طور قطع مورد توجه دولت و وزارت ارشاد قرار می گیرد چرا که هدف اساسی سفر شنیدن این دغدغه ها بود.

وی با تاکید بر نظارت و مراقبت در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری در کشور گفت: آنچه مهم است درست بودن ریل گذاری و ساختار فرهنگی برای طی کردن این مسیر است و وزارت ارشاد در دوره جدید نسبت به این امر مراقبت لازم را خواهد داشت.

صالحی با اشاره به دغدغه مراجع تقلید درخصوص فضای مجازی گفت: جلسات شورای عالی فضای مجازی به ریاست شخص رئیس جمهوری به طور مستمر و منظم برگزار می شود که برنامه های گسترده ای برای ساماندهی به این فضا در دستور کار دولت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فضای مجازی به عنوان فرصت اشتغال، تولید و نیز فرصت فرهنگی مورد تایید دولت است، ادامه داد: دولت فضای مجازی را به عنوان یک فرصت می داند ولی این به معنای دست کم گرفتن و مغفول ماندن از آسیب های آن نیست.

وی گفت: فضای مجازی مانند رسانه است و همانگونه که رسانه به عنوان یک فرصت، آسیب هایی را به دنبال دارد، فضای مجازی نیز دارای فرصت های است که باید برای برطرف کردن آسیب های آن برنامه ریزی کرد.

صالحی دغدغه مراجع تقلید در خصوص فضای مجازی را متوجه آسیب های آن ذکر کرد افزود: هویت یابی در فضای مجازی و اینکه باید هویت افراد درفضای مجازی شناخته شده باشد، فرصت آسیب در این فضا را کاهش می دهد که تلاش برای غیرفعال کردن سیم کارت های بی هویت بخشی از این اقدام بوده است.

وی هویت سازی برای شبکه های پرمخاطب فضای مجازی را از دیگر اقدام های مهم در این حوزه عنوان کرد و گفت: این هویت سازی نوعی ایمنی و امنیت را پدید می آورد که مطالبی که خلاف اخلاق و هنجارهای اجتماعی است در این کانال ها منتشر نشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شبکه ملی اطلاعات را از جمله دیگر مطالبه های مراجع تقلید در حوزه فضای مجازی دانست و گفت: با این شبکه فرصت بهره بری اطلاعات از شبکه ملی فراهم می شود.