به گزارش هنرآنلاین، نادر فارغی گفت: ساختن مجموعه عکس، مد نیست، بلکه یک ضرورت است.؛ناگزیری یکپارچه کردن تصویری با حداکثر تلاش و گذر از تک عکس های صرفا زیبا، تا شوق رسیدن به یک قرائت از انسان و جهان پیرامونش؛ به آنچه که در بیانیه مجموعه عکس ها شاهد هستیم.

وی افزود: با توجه به مدت زمان تولید، صرف هزینه و انرژی در ساخت عکس مجموعه ها، همه نشان از جدی تر شدن این دوره از تاریخ عکاسی دارد.

فارغی تصریح کرد: تبریز با پیشینه ی روشن در عرصه فرهنگ و هنر، مشتاق است تا با یاری عکاسان خوب کشور، روایت هایی تصویری برای حافظه جمعی و تاریخی مان فراهم آورد و از این رو امید داریم در توسعه این رویکرد در جامعه عکاسی ایران عزیز سهمی داشته باشیم.

وی با اشاره به آیین نامه جشنواره سراسری عکس مستند تبریز ، گفت: موضوع جشنواره آزاد بوده و تنها "مجموعه عکس" در ژانر "مستند اجتماعی" پذیرفته می‌شود و هر عکاس حداکثر با ۲ مجموعه عکس (هر مجموعه شامل ۱۰ تا ۱۵ فریم) می‌تواند در جشنواره سراسری عکس مستند تبریز شرکت کند.

رئیس انجمن هنر عکاسی استان افزود: مجموعه عکس‌ها باید بین سالهای ۱۳۹۵و ۱۳۹۶و در محدوده جغرافیایی ایران عکاسی شده باشند و در مورد مجموعه‌های بلند مدت که در بازه زمانی بیش از دو‌سال گذشته عکاسی شده‌اند، باید حداقل ۲ فریم، در سالهای ۱۳۹۵ یا ۱۳۹۶ عکاسی شده باشند که به تکمیل مجموعه کمک کند.

وی تصریح کرد: عکس های ارسالی می بایست با فرمت JPEG در اندازه ۱۲۰۰ پیکسل در ضلع بزرگ، با رزولیشن (dpi) ٧٢ باشند، ترتیب اولویت عکس‌های یک مجموعه بر اساس نامگذاری فایل‌ها خواهد بود و مجموعه‌ها باید دارای متنی شامل عنوان و توضیحات کلی برای مجموعه عکس های ارسالی باشد.

فارغی افزود:  عنوان و توضیحات هر مجموعه باید در قالب یک فایل WORD داخل پوشه عکس‌ها ارسال شود و مجموعه‌هایی که فاقد این اطلاعات باشند داوری نخواهند شد، همچنین  عنوان و بیانیه عکاس باید به زبان های فارسی و انگلیسی ارسال شوند.

وی گفت: هیئت داوران از بین آثار ارسالی تنها ۱۰ مجموعه عکس را برای جشنواره و نمایشگاه انتخاب خواهند کرد و از بین ۱۰ مجموعه عکس ۳ مجموعه به عنوان برگزیدگان برتر معرفی خواهند شد.

گفتنی است؛ آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره پایان ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۶  بوده و اعلام نتایج آثار راه یافته نیز اول شهریور ماه و مراسم اختتامیه جشنواره و اهداء جوایز برگزیدگان همزمان با افتتاح نمایشگاه  ۸ شهریور ماه ۱۳۹۶ خواهد بود.

نخستین جشنواره عکس مستند تبریز توسط انجمن هنر عکاسی آذربایجان شرقی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار می شود.