سرویس استان های هنرآنلاین: بهزاد مریدی با اشاره به اینکه کاری متفاوت در شیراز انجام گرفت که می تواند الگوی استانهای دارای هنرهای سنتی قرار گیرد، افزود: فرهنگ و ارشاد و میراث فرهنگی دیر زمانی در یک خانواده قرار داشتند که خوشبختانه اکنون این حس و حال میان این دو مجموعه به واسطه تشکیل انجمن هنرهای سنتی فارس وجود دارد و پایدار شد.

وی از تشکیل هیئت امنایی به همت مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با عنوان انجمن هنرهای سنتی با مشارکت فرهنگ و ارشاد و ٥ عضو دیگر از مجموعه هنرمندان آن خبر داد و افزود: فعالیت های خوبی در ١,٥ سال گذشته انجام گرفت که این حلقه ارتباطی حوزه فرهنگ و هنر و میراث فرهنگی را به هم نزدیک تر ساخت.

وی در عین حال با اشاره به برپایی هفته های فرهنگی استان فارس در دیگر نقاط دنیا، یادآور شد: پیش از این در رابطه با شناسایی هنرمندان این بخش مشکل داشتیم و در اعزام آنان و کارهای مشترک چگونگی فعالیت مشخص نبود اما به همت میراث فرهنگی و انجمن هنرهای سنتی این موضوع فیصله یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در این آیین که با حضور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی برگزار شد، از حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی درخواست کرد تا سفیر این هنرمندان در دیگر حوزه ها باشد تا این پل ارتباطی کماکان بجا بماند و اتفاقات موثر و خوبی را در پی داشته باشد.

به دنبال برپایی نمایشگاه و اجرای زنده(workshop)هنرهای سنتی وابسته به معماری در ارگ کریم خان شیراز معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه مدیرکل ارشاد استان و مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی فارس بازدید و از هنرمندان این بخش تجلیل کرد.

در ادامه، برنامه نشست صمیمی هنرمندان با معاون وزیر و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس  و مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری  برگزار و از استادان مسعود شیشه گر هنرمند پیشکسوت کاشی هفت رنگ، رضا جانعلی پور هنرمند پیشکسوت مقرنس کاری، استاد عبدالعلی قدرت استاد پیشکسوت گره چینی و اروسی، محمد رضا ظریف صنایعی استاد برجسته آینه کاری، غلام فلاح پور استاد برجسته ی خاتم شیراز و سید احمد حمیدی استاد برجسته قلمزنی مکتب شیراز تجلیل شد.

این درحالی بود که از سه هنرمند جوان هنرهای سنتی امین ابراهیم زاده هنرمند جوان پیشرو در تولید خاتم با نقوش فرش، مجید پیروی نیا هنرمند جوان در حجاری سنتی سنگ و علی مرادی هنرمند جوان در کاشی هفت رنگ به همراه ابوالقاسمی استاد پیشکسوت خاتم کار و محمدجواد شبیه استاد پیشکسوت حجاری سنتی سنگ از هنرمندان پیشکسوت هنرهای دینی و قرآنی در شاهچراغ(ع) تجلیل شد؛ همچنین از امین همتی هنرمند جوان در احیاء هنر منسوخ جوک کاری تقدیر به عمل آمد

در این نمایشگاه  آثاری از استادان برجسته و پیشکسوت هنر های تزیینات وابسته به معماری حضور دارند که شامل هنرهای مقرنس کاری، هنرآینه کاری، هنر حجاری سنتی سنگ، هنر گره چینی و اروسی، هنر کاشی هفت رنگ، هنر خاتم می شوند.

تزیینات وابسته به معماری مجموعه ای از هنرهای سنتی اطلاق می شود که با استفاده از تکنیکهای مختلف معماری سنتی به همراه ذوق، سلیقه، دانش و طراحی سنتی بر روی موادی چون گچ ،چوب ،کاشی, آئینه و... در ساختار اصلی بناها به صورت تزئینی و کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد. که تجلی این هنر را در اماکن متبرکه، تاریخی و عام المنفعه در سراسر این سرزمین پهناور می توان دید.

گفتنی است: این نمایشگاه که از ٢٠ خرداد جاری آغاز شده تا ٢٥ خرداد ٩٦ ساعت ١٧ تا ٢١ در ارگ کریم خان برپاست و برگزاری نمایشگاه و اجرای زنده (workshop) هنرهای سنتی وابسته به معماری با همکاری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس در ارگ کریم خان برگزار می شود.

الهه بهرامی