خبرگزاری هنرآنلاین: فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیز همچون هر عرصه دیگری به حمایت و پشتیبانی نیاز دارند و با توجه به همین مهم، صندوق اعتباری هنر از سال 1383 کار خود را آغاز کرد. این صندوق که در تعامل مستقیم با هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران و در زمینه‌های مختلف حامی آنهاست، در دولت سیزدهم تلاش کرده تا سطح حمایت خود از فعالان این عرصه را هم گسترده‌تر کند و هم ارتقا بخشد.

عمر صندوق اعتباری هنر در دولت سیزدهم، به زودی به دو سال می‌رسد و خالی از لطف نیست که اقدامات این صندوق اعتباری را در این مدت مورد بررسی قرار داده و عملکرد آن در دوره جدید را بسنجیم. به همین خاطر به بررسی عملکرد این صندوق پرداختیم و اطلاعاتی در همین خصوص از سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر کسب کردیم که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

سید مجید پوراحمدی با اشاره به اهداف تأسیس صندوق اعتباری گفت: این صندوق در سال 1382 و با هدف حمایت در بخش های بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی، طرح تکریم، کمک مستمری و تسهیلات، خدمات خود را به جامعه فرهنگ، هنر و رسانه ارائه می دهد.

عضویت 20 هزار نفر در صندوق اعتباری هنر در دوره جدید

وی با اشاره به عضویت بیش از 98 هزار نفر از فعالان فرهنگی و هنری در صندوق اعتباری هنر گفت: بیش از 20 هزار نفر از فعالان حوزه فرهنگی و هنری کشور از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم به جمعیت اعضای صندوق افزوده شده است.

بیش از 17 هزار هنرمند به تامین اجتماعی معرفی شدند

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ارائه خدمات بیمه تأمین اجتماعی را یکی از مهمترین اقدامات صندوق اعتباری هنر طی سالیان اخیر عنوان کرد و گفت: از آغاز شروع به کار دولت سیزدهم تعداد معرفی شدگان صندوق اعتباری هنربه سازمان تامین اجتماعی از 39 هزار نفر به حدود 57 هزار نفر افزایش یافت. افزایش تعداد اعضای تحت پوشش، ایجاد ظرفیت های لازم برای افزایش معرفی شدگان به سازمان تامین اجتماعی نسبت به سال های  قبل، آگاهی بخشی به اعضا، توسعه روابط بین سازمانی و... از جمله دلایل این افزایش دانست.

وی در ادامه افزود: در همین مدت تعداد اعضای تحت پوشش بیمه تکمیلی نیز از حدود 30 هزار نفر، نزدیک 42 هزار نفر افزایش پیدا کرد. تغییر شرکت بیمه گر در دولت مردمی، ارائه طرح‌های متنوع درمانی (طرح امید، آرامش و رفاه) ارتقای کیفیت، جامعیت تعهدات و قیمت مناسب و منطقی، یارانه پرداختی از سوی صندوق، از جمله دلایل این رشد می باشد.

پوراحمدی با اشاره به زمان ثبت نام دوره جدید بیمه درمان تکمیلی گفت: مذاکرات نهایی برای اخذ مناسب ترین شرایط و تسهیلات بیمه ای از شرکت های بیمه گر و ارائه آن به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در حال انجام است و از شهریورماه ضوابط و شرایط بهره مندی اعضاء از خدمات بیمه درمان تکمیلی سال جاری اعلام می شود.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به اهمیت خدمات بیمه ای، حمایت از اعضایی که ناتوان در پرداخت حق بیمه هستند را از جمله دیگر اقدامات صندوق نام برد و افزود: با هدف حمایت از اعضایی که بدلیل نداشتن تمکن مالی قادر به پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی و درمان تکمیلی ( سهم عضو) خویش نیستند صندوق اعتباری هنر در قالب طرح های آیین و بارین سهم این گروه از اعضا را بطور کامل پرداخت می کند.

پوراحمدی در بخش دیگر از سخنان خود به طرح تکریم و کمک مستمری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 592 نفر از هنرمندان دارای درجه یک هنری هرماهه از سوی صندوق در قالب طرح تکریم و بیش از 2 هزار و 600 نفر  نفر از هنرمندان در قالب طرح کمک مستمری(سلوا) مقرری ماهیانه دریافت می کنند.

از تیرماه 1402 با پیگیری های بعمل آمده مبلغ دریافتی ماهانه مشمولان طرح مستمری(سلوا) با رشد دو و نیم برابری از ۴۰۰ هزار تومان به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد و مقرری طرح تکریم از یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان به ۲ میلیون تومان افزایش یافت که رشد ۷۰ درصدی را نشان می دهد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در بخش دیگر از سخنان خود به نشان اعتبار هنر اشاره کرد و گفت:  نشان اعتبار هنر برای نخستین بار در دولت سیزدهم برای قدردانی از فعالیت آن دسته از فعال

فعالیت آن دسته از فعالان فرهنگی، هنری و قرآنی که بدلیل محدودیت قوانین بالادستی امکان بررسی شرایط آنها میسر نمی باشد، طراحی و اجرایی شد.

رئیس هیئت مدیره صندوق اعتباری هنر رشد چشمگیر ارائه تسهیلات را یکی از دستاوردهای صندوق در دولت سیزدهم بیان کرد و گفت: بر اساس آمار موجود در سال 1400 و 1401 بیش از200 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مختلف ضروری، معیشتی، کارآفرینی و بلاعوض به اعضای صندوق تخصیص پیدا کرد، بدون این که هیچ گونه منبعی درگیر و یا منبع جدیدی اخذ شود.

وی در ادامه افزود: در چهار ماهه اول سال 1402 بیش از 50 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به قریب به 2 هزار و 500 نفر از اعضای واجد شرایط تخصیص داده شده است.

طرح شمیم و جوانه برای نخستین بار اجرا شد

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر افزود: در طرح ویژه شمیم و جوانه که برای اولین بار در صندوق اعتباری هنر اجرایی شد مربوط به جوان سازی جمعیت و فرزندآوری و ازدواج تاکنون بیش از 2 هزار نفر این تسهیلات را دریافت کردند. در این طرح به اعضایی که از مهر 1400 تا پایان 1401 ازدواج کرده اند، ۵ میلیون تومان بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شده است. براین اساس قریب به 10 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض و قریب به 63 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ضروری تخصیص یافت که از این حیث عملکرد صندوق هنر در کشور بی نظیر بوده است.

اعطای 500 میلیارد تومان کمک‌هزینه بیکاری کرونا به هنرمندان

پوراحمدی با اشاره به ادامه دار شدن بحران همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری و حمایت ویژه صندوق از اصحاب فرهنگ و هنر گفت: با حمایت دولت، پرداخت کمک هزینه معیشتی به هنرمندان کشور در دستور کار صندوق قرار گرفت. براین اساس با پیگیری های انجام گرفته 500 میلیارد تومان به عنوان تسهیلات کمک هزینه ایام بیکاری کرونا به هنرمندان عضو صندوق اعتباری هنر تخصیص پیدا کرد که براین اساس  سه میلیون و 600 هزار تومان برای اعضای صندوق و12 میلیون تومان برای هنرمندان دارای نشان درجه یک پرداخت شد.

وی در ادامه افزود: همچنین کمک مستمری فوق العاده به بیش از 2 هزار و 600 نفر از اعضای صندوق و 5 میلیون تومان به خانواده اعضای متوفی پرداخت شد.

شناسایی 5 هزار واجد شرایط در نهضت ملی مسکن

با پیگیری های انجام شده امکان ثبت نام اعضای صندوق اعتباری هنر در طرح نهضت ملی مسکن طی توافق صندوق با وزارت راه و شهرسازی فراهم شد و براساس اطلاع رسانی های انجام شده قریب به 8 هزار نفر از اعضای تحت پوشش صندوق در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که 5 هزار نفر از افراد واجد شرایط شناخته شدند.

توجه ویژه دولت سیزدهم به حوزه اقتصاد و فرهنگ

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر یکی از مهمترین برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم را توجه ویژه به حوزه اقتصاد و فرهنگ دانست و افزود: رویکرد جدیدی برای حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر در صندوق اعتباری هنر در دولت مردمی درحال شکل گیری است. براین اساس اقداماتی در راستای توانمند سازی هنرمندان انجام دادیم.

وی در ادامه افزود: پلتفرم گیفت آرت، یکی از پروژه های صندوق برای حمایت از هنرمندان و حضور موثر آنها در بازار هنر است که برای اولین بار عملیاتی شد. در این پروژه در قالب یک پلتفرم آنلاین محیطی برای سفارش آثار هنری ایجاد می شود.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه افزود: در فاز نخست 50 هنرمند فعال در حوزه تجسمی در بازه سنی 18 تا 48 سال انتخاب و آثاری را با ابعاد و موضوعات مختلف به آنها سفارش داده شد که این آثار تولید و آماده عرضه است که به تدریج نیز تعداد آثار سفارشی گسترش خواهد یافت.

مرکز خدمات مشاوره و کارآفرینی مسیر اقتصاد هنر(ماه) یکی دیگر از تدابیر صندوق اعتباری هنر برای توانمند سازی هنرمندان عضو و غیر عضو است که خدماتی نظیر مشاوره های حضوری و غیر حضوری، شتابدهی کسب و‌کارها و استارت آپ ها، تورهای انتقال تجربه و...را ارائه می دهد.

پوراحمدی در ادامه با اشاره به خدمات هنرکارت در دولت سیزدهم گفت: هنرکارت بستری مطمئن و شفاف در توزیع بسته حمایتی اصحاب فرهنگ و هنر بود. از سوی دیگر طی این مدت تلاش کردیم با توسعه خدمات و تجمع حمایت ها طی همکاری با دیگر سازمان های خدمات محور هنرکارت به پروژه ای سازمان‌یافته و نظام‌مند تبدیل شود.

وی افزود: صدور بیش از ۲۸هزار هنرکارت از مهر۱۴۰۰ ، صدور هنرکارت برای هنرمندان زیر 18 سال، تسریع در فرایند صدور هنرکارت، راه اندازی باشگاه مشتریان هنرکارت، استقرار سیستم مهندسی فروش، فعال‌سازی خدمات ایران کارت بانک آینده بر روی هنرکارت‌ها، انعقاد قرارداد با گروه هتل های ایرانگردی و جهانگردی ارائه خدمات دندانپزشکی و آزمایشگاهی در محل با تخفیف ویژه و... از جمله اقداماتی است که در دوسال گذشته انجام شده است.

مشاور وزیر فرهنگ در پایان اعطای کارت کیشوندی به هنرمندان دارای درجه یک هنری، تکریم اساتید حوزه فرهنگ و هنر حوزه فرهنگ و هنر در شهرهای فرهنگی، برگزاری مراسم میلاد مفاخر فرهنگی و هنری استان ها، شناسایی ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و هنر و... از دیگر اقدامات صندوق اعتباری هنر در دولت مردمی عنوان کرد.