خبرگزاری هنرآنلاین: نشست خبری رویداد جایزه بازی‌های جدی سال۱۴۰۲ با حضور محمدامین حاجی‌ هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و فرزانه شریفی معاون آموزش و پژوهش این بنیاد برگزار شد.

در ابتدا، محمدامین حاجی‌ هاشمی با بیان اینکه درخصوص بازی‌های رایانه‌ای ضعف اطلاع‌رسانی وجود دارد، اظهار داشت: متوسط استفاده کنندگان بازی‌های رایانه‌ای در ایران به ۲۳ سال رسیده است و این میانگین سنی در حال افزایش است که نشان می‌دهد بازی به‌عنوان رسانه جایگاه خودش را پیدا کرده است؛ درحالی که این میانگین در آمریکا ۳۲ سال است. 

وی با تاکید براینکه در این بنیاد مشغول تبیین و توضیح موضوع بازی هستیم، ادامه داد: وظیفه‌ی خود می‌دانیم اولا جایگاه بازی را در بین مخاطبان و سیاست‌گذاران مشخص کنیم سپس به سیاست‌گذاری اجتماعی و اقتصادی برسیم. امسال ششمین رویداد بازی‌های جدی را با رویکرد گردشگری، ورزش و سلامت را برگزار خواهیم کرد؛ این رویداد با رویکرد حل مسائل کشور برگزار می‌شود که امسال با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار خواهد شد. 

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: این رویداد هرساله در قالب یک همایش بود اما امسال جنبه‌ی اقتصادی‌تر پیدا کرده است. ما اخیرا یک مطالعه انجام دادیم که با همکاری بنیاد و دانشگاه هنر اسلامی تبریز صورت گرفت و مشخص شد جمهوری اسلامی ایران در تولید علم در حوزه بازی‌های رایانه‌ای در رتبه نخست منطقه و جهان اسلام و رتبه‌ی ۱۸ دنیا در زمینه‌ی بازی‌های رایانه‌ای قرار داریم؛ در این موضوع و در بحث اول هوش مصنوعی، بازی‌های جدی مورد مطالعه قرار گرفته است و مشخص شد تا انتهای سال ۱۴۰۱ در زمینه بازی‌های رایانه‌ای در ۵ سال اخیر رتبه ایران در تولید علم، رتبه ۱۸ دنیاست. علاوه بر زمینه‌های علمی، در زمینه‌های صنعت‌بازی‌سازی نیز پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم. 

حاجی‌ هاشمی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ بازی ایرانی وجود دارد که بالای ۲۰ میلیون نصب داشته‌اند؛ این درحالی است که ما در سه عرصه موتور بازی، طراحی و توزیع و نشر و ابزارهای تحلیل بازار در تحریم قرار داریم. ما با وجود اینکه در سه ابزار بازی‌سازی تحریم هستیم چنین دستاوردهایی را داشته‌ایم. 

وی افزود: تعدادی از شرکت‌های بازی سازی با شرکت‌های ناشر خارجی فعالیت می‌کنند و هم در تلاش هستیم تا تولیدکنندگان ایرانی با تولیدکنندگان خارجی همکاری مشترکی داشته باشند. همچنین در هفته فرهنگی ایران در روسیه، تعدادی از بازی سازان ایران در آنجا مشارکت داشتند. گاهی بازی سازان با تغییر نام با ناشران خارجی فعالیت می‌کنند.

حاجی هاشمی گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پیمایش جدید قرار است وارد حوزه تولید شود و پیمایش را از تولیدکنندگان انجام دهد تا آمار تولید و عرضه حوزه بازی‌های رایانه‌ای را به واسطه این پیمایش احصا کند.