گروه تئاتر خبرگزاری هنرآنلاین: محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه هفته گذشته پس از جلسه هیات دولت گفت: ظهر شنبه(امروز) مراسم ویژه‌ای در محوطه تئاتر شهر برگزار می شود و حریمی در این مجموعه ایجاد خواهیم کرد.
 
به همبن مناسبت، بازخوانی داشته ایم به گفتگوی چندی پیش برخی از اهالی تئاتر با هنرآنلاین در خصوص اهمیت ایجاد حریم تئاتر شهر پس از چند دهه بلاتکلیفی، که از نظرتان میگذرد:
 
بازطراحی مهندسی نیز در مجموعه تئاتر شهر صورت گرفته است
 

سیدجواد طاهری مدیر مجموعه تئاترشهر در گفتگو با هنرآنلاین درمورد اهمیت اجرای این طرح گفت: حریم تئاتر شهر از قدیم مصوب شده بوده و فقط رسمی شدن آن توسط میراث فرهنگی اتفاق افتاد.هر مکانی یک حریمی دارد که نمی توان از آن فراتر رفت و ورود به آن حریم قداست ها و آداب خودش را دارد. این حریم از قدیم بوده تا زمانی که نرده های اطراف آن برداشته می شود و همین امر موجب شد تا تجاوز به این حریم با احداث درب مترو اتفاق بیافتد.

1

وی گفت: این اتفاق موجب شد تا دستفروش ها در نزدیکی این مترو که افراد زیادی از آن عبور می کنند، تجمع کنند و به جایی می رسد که راه عبور مردم را چه مخاطب تئاترشهر باشند و چه این که از آن جا تنها رد شوند را سد کردند.

وی افزود : در این یکسال با حمایت وزارت فرهنگ، شورای شهر، شهرداری، میراث فرهنگی و همچنین ضابطین قضایی توانستیم که پس از مصوب شدن حریم تئاترشهر توسط میراث فرهنگی، جمع آوری و پاکسازی دستفروش های محیط اطراف تئاترشهر انجام شود.

وی گفت: قدم بعدی این بود که طرح حریم توسط مهندسین خبره طراحی شد و قرار است عملیاتی و اجرا شود. درخواست ما برای تجمع هنرمندان تئاتر  در این مکان برای این است که این حریم سازی استمرار پیدا کند، با توجه به مطالبه هنرمندان و قولی که شهرداری داده است قرار است این دستفروش ها در یک محیط دیگری ساماندهی شوند تا آن ها هم از نظر معیشتی دچار آسیب نشوند

2

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در گفتگو با هنرآنلاین با بیان این که تئاترشهر مهم ترین چهارراه پایتخت است عنوان کرد: یکی از بناهای زیبا تئاتری کشور در این چهارراه قرار دارد و مستلزم این است که از نظر زیبایی و پاکیزگی چهره خوبی را برای پایتخت تعریف بکند.شهرداری و نهادهای مختلف کمک کردند که حریم ایجاد شود که امیدوارم تداوم پیدا کند.

نظری گفت: ما تصمیم نداریم دیواری بچینیم. ما تنها خواستار حریمی هستیم تا از معضلات اجتماعی که پیرامون این ساختمان است نجات پیدا کنیم تا خانواده ها و هنرمندان با آرامش به این مجموعه فرهنگی بیایند.

3

همچنین امیر دژاکام بازیگر و کارگردان عرصه تئاتر با اشاره به این که ایجاد حریم تئاترشهر امر واجبی است بیان کرد: بیرون تئاترشهر حتی پارک دانشجو جزیی از مجموعه تئاترشهر است.مجموعه این فضا می تواند برای هنرهایی چون نقاشی،موسیقی،تئاتر خیابانی و عروسکی و حتی کالاهای فرهنگی استفاده شود و خانواده ها بیایند و از این فضا بهره ببرند. ما در این مکان دچار ناهنجاری هستیم. حتی اگر خود تئاترشهر به عنوان مکان فرهنگی مسئله نباشد، باز هم ناهنجاری وجود دارد مسائلی چون خرید و فروش مواد مخدر،سرقت، دستفروش ها. این ناهنجاری باید سازماندهی شوند. تمام افرادی که اینجا هستند حتی دستفروشان حقوقی دارند اما باید یک مکان دیگری برایشان پیش بینی شود.

4

داود نامور مدیر عمارت نوفل لوشاتو با بیان این که تئاترشهر پایتخت فرهنگی کشور ما است به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هرزمان که از کنار این مجموعه عبور کردیم احساس ناخوشایندی داشتیم. نمی خواهم بگویم دستفروش ها آدم های بدی هستند اما فضا از یک مکان فرهنگی به غیرفرهنگی تغییر کرده بود. پاکسازی حریم تئاترشهر و انتقال دستفروش ها به مکان دیگر یک کار بسیار مهم کشوری در عرصه فرهنگی است. من به عنوان یک تئاتری که در این فضا تردد می کنم احساس خرسندی دارم. تماشاگران ما احساس امنیت نداشتند.

5

وحید آقاپور از دیگر بازیگران عرصه تئاتر،تلویزیون و سینما که در این مراسم حضور داشت نیز بیان کرد: وضعیت تئاترشهر در دوسال اخیر بسیار فضای بدی شده بود. برای من باورش سخت بود که یک روزی اطراف تئاترشهر را تمیز و خلوت ببینم. اگر سازوکار مناسبی برای پاکسازی وجود ندارد با ساختن حریم برای تئاترشهر به شدت موافقم.عموما هم بسیاری از مکان های فرهنگی هنری این حریم را دارند بنابراین برای تئاترشهر نیز می تواند وجود داشته باشد.با توجه به شلوغی این منطقه و میل دستفروشان برای کار کردن در این منطقه، به نظرم ایجاد حریم راهکار مناسبی است.

6

همچنین محمدرضا مالکی بازیگر سینما و تئاتر با بیان این که سال ها در تئاتر مشغول فعالیت است گفت: در سال های دور این گونه نبود که حریمی برای تئاترشهر وجود نداشته باشد. خود آدم ها این حریم را می ساختند.کسانی که اطراف تئاترشهر می نشستند، یا بازیگر و دانشجو تئاتر بودند و یا از تماشاگران تئاتر بودند. در سال های اخیر با حضور دستفروشان و تاسیس مترو چهارراه ولیعصر بسیار شلوغ شد. در این سال های اخیر که آدم ها نامربوط را در اطراف تئاترشهر می دیدم قلبم فشرده می شد. حصار کشیدن به دور تئاترشهر که یک مکان تاریخی است چیز بدی نیست.