سرویس سینمایی هنرآنلاین: جاناتان دمی کارگردان برنده اسکار بر اثر سرطان مری و عوارض ناشی از بیماری قلبی از دنیا رفت. او 73 ساله بود. دمی اولین بار در 2010 تحت درمان قرار گرفت.

او بیش از همه برای کارگردانی تریلر ترسناک "سکوت بره‌ها" (1991) شهرت داشت که هم در گیشه به فروش فوق‌العاده دست پیدا کرد و هم منتقدان از آن استقبال کردند.

"سکوت بره‌ها" از روی رمانی به همین نام نوشته تامس هریس ساخته شد. جودی فاستر در فیلم نقش کلاریس استارلینگ دانشجوی جوان آکادمی پلیس فدرال را بازی می‌کند که مأموریت دارد درمورد قتل‌های زنجیره‌ای و فجیع دختران جوان که پس از قتل پوستشان کنده شده است، تحقیق کند. او برای این کار از هانیبال لکتر، یک دکتر روان‌پزشک آدم‌خوار (با بازی آنتونی هاپکینز) که در زندان است، اطلاعات می‌گیرد.

"سکوت بره‌ها" یکی از تنها سه فیلم تاریخ سینماست که در پنج بخش اصلی جوایز آکادمی شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد (هاپکینز)، بهترین بازیگر زن (فاستر) و بهترین فیلمنامه اقتباسی برنده اسکار شد.

"ملوین و هوارد" (1980)، "چیزی وحشی" (1986)، "فیلادلفیا" (1993)، "محبوب" (1998)، "حقیقت درباره چارلی" (2002)، "کاندیدای منچوری" (2004)، "ریچل ازدواج می‌کند" (2008) و مستندهایی چون "مردی از دشت‌ها" (2007)، "من کارولین پارکر هستم: خوب، بد و زیبا" (2011) و "جاستین تیمبرلیک+تنسی کیدز" از دیگر آثار دمی  هستند که متولد 1944 در نیویورک بود.

آخرین فیلم بلند داستانی او "ریکی و فلش"‌ با بازی مریل استریپ و کوین کلاین در 2015 روی پرده سینماها رفت. دمی سال 2015 ریاست داوران بخش مسابقه افق‌های هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز را به عهده داشت.