سرویس سینمایی هنرآنلاین: میشائیل (مایکل) بالهاوس فیلمبردار کهنه‌کار آلمانی، سه‌شنبه غروب بعد از یک بیماری کوتاه در برلین درگذشت. او 81 ساله بود.

بالهاوس متولد 1935 در برلین بود. او کار در دنیای سینما را پس از آن آغاز کرد که ماکس افولس کارگردان به او اجازه داد در 1955 سر صحنه فیلم "لولا مونتز" حضور داشته باشد. بالهاوس در 1958 به عنوان فیلمبردار در یک شبکه تلویزیونی در بادن-بادن مشغول کار شد. او در آنجا با پیتر لیلنتال آشنا شد و با او در 1964 در فیلم "Martyrium des Peter O'Hey" کار کرد.

او در آلمان و با همکاری با فیلمسازانی چون راینر ورنر فاسبیندر به شهرت رسید و کمک کرد سینمای آلمان به یک آزادی هنری جدید دست پیدا کند. بالهاوس در 1981 همراه لیلنتال به نیویورک رفت تا در فیلم "آقای شگفت‌انگیز عزیز" کار کند. او یک سال بعد در فیلم "عزیزم، تو هستی" با جان سیلز کار کرد.     

بالهاوس بعداً با کارگردان‌های آمریکایی چون مارتین اسکورسیزی همکار شد و نورپردازی و ظاهر فیلمسازی در سینمای آمریکا را تحت تأثیر قرار داد.

بالهاوس در طول حدود نیم قرن فعالیت هنری در حدود 130 فیلم سینمایی و تلویزیونی همکاری داشت، شامل 17 فیلم با فاسبیندر از جمله  "ازدواج ماریا براون" و هفت فیلم با اسکورسیزی از جمله "رنگ پول"، "آخرین وسوسه مسیح"، "رفقای خوب" و "مردگان" و با دیگر فیلمسازانی نامدار مانند ولفگانگ پترسن، فولکر شلوندورف، جان سیلز، رابرت ردفورد، مایک نیکولز و فرانسیس فورد کوپولا نیز کار کرد.

او سه بار برای فیلم‌های "اخبار تلویزیون" (1987)، "بیکر بوی‌های شگفت‌انگیز" (1989) و "دار‌و‌دسته نیویورکی" (2002) نامزد اسکار شد.

"دختر کارمند" (مایک نیکولز)، "دراکولای برام استوکر" (فرانسیس فورد کوپولا)، "عصر معصومیت" (مارتین اسکورسیزی)، "مسابقه پرسش و پاسخ" و "افسانه بگر ونس" (رابرت ردفورد) و "هواپیمای رئیس جمهور" (ولفگانگ پترسن) از دیگر فیلم‌های اوست.

او اولین بار در فیلم "مارتا" از تکنیک معروف حرکت دایره‌ای شکل و 360 درجه‌ای دوربین دور یک بازیگر استفاده کرد.

بالهاوس در 2015 جایزه خرس طلایی افتخاری یک عمر دستاورد شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد. تقدیر از بالهاوس با نمایش 10 فیلم او در برلیناله همراه بود.