به گزارش هنرآنلاین ، مسعود سلطانی‌فر، در حاشیه بازدید از مجموعه تاریخی بیشابور در شهرستان کازرون از توابع استان فارس بیان داشت: سال 94 با مشارکت بخش خصوصی و با نظارت این سازمان کار مرمت و بازسازی 200 بنای تاریخی کشور انجام شد و امیدواریم روند این مشارکت و همکاری رو به افزایش باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: جلوگیری از تخریب آثار و بناهای تاریخی، ایجاد اشتغال و تبدیل این گونه مکان ها به یک مکان فرهنگی، تاریخی و رفاهی برای استفاده گردشگران از جمله مزایای مهم همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه است.

سلطانی فر به مجموعه تاریخی بیشابور اشاره کرد و گفت: این مجموعه که یکی از یادمان های تاریخی مهم به شمار می آید بیش از یک هزار و 100سال پیشینه دارد و متشکل از چند آثار مهم از جمله معبد آناهیتا، ایوان موزاییک، 2 ستون یادبود و نقوش برجسته تنگ چوگان است.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: ظرف مدت 100 سال و در سه مقطع زمانی مختلف در این مجموعه تاریخی عملیات کاوش صورت گرفته است که تنها در پنج درصد این مجموعه 200 هکتاری کاوش انجام شده و در ماه های آینده مجددا کار کاوش در این مکان شروع خواهد شد اما نیاز است که این عملیات ده ها سال دیگر نیز انجام شود.

وی بیان کرد: این مجموعه تاریخی از جمله آثاری است که در نظر داریم آن را به ثبت جهانی برسانیم و هم اینک کارهای مقدماتی آن انجام شده و تکمیل مراحل کارشناسی و مستند نگاری آن به عنوان اثر مهم فرهنگی تاریخی با همکاری مشاوران سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) انجام خواهد شد.

در ادامه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اتفاق استاندار فارس، نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه کازرون و جمعی از مسئولان استان فارس از مجموعه تاریخی بیشاپور و موزه تاریخی این مجموعه بازدید کردند.

مجموعه تاریخی بیشاپور در 25 کیلومتری شهر کازرون واقع شده است و آثاری از دوره های تاریخی ساسانی و اسلامی را در دل خود جای داده است.

شهر بیشاپور به دستور شاهپور اول ساسانی، دومین پادشاه سلسله ساسانیان ساخته شده و تاریخ ساخت آن بر اساس کتیبه پهلوی ستون های یادبود متعلق به سال 262 میلادی است.

این شهر تا سده هفتم هجری، منطقه ای آباد و مسکونی بود و پس از آن ویران شد.

در این شهر باستانی 200 هکتاری آثاری چون معبد آناهیتا، ستون های یادبود، تالار تشریفات، ایوان موزاییک، مدرسه و خیابان هایی متعلق به دوره ساسانیان وجود دارد .

شهرستان کازرون در فاصله 120کیلومتری غرب شیراز واقع شده است.