سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مکعب" به کارگردانی محمد اله‌دادی این روزها در سالن اصلی تالار مولوی به صحنه می‌رود. محمد اله‌دادی با ارائه توضیحاتی در مورد نگارش و اجرای این اثر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این کار بر اساس دو ایده طراحی صحنه و دنیای خواب شکل گرفت. نتیجه نهایی که بر صحنه می‌بینید با آنچه در ذهن داشتم تفاوت دارد؛ چراکه در تمرینات و اتودهایی که زدیم تغییراتی به وجود آمد.

او ادامه داد: نمی‌خواستم فضای کار به سمت کابوس برود بنابراین آن را به سمت فانتزی و حتی کمدی بردم. نمایش دیالوگ‌محور نیست و تنها در یک صحنه مونولوگ دارد. بیشتر متکی بر حرکت است در واقع بر اساس تصویرسازی و کار حرکتی شکل گرفته است.

اله‌دادی اظهار کرد: هر شخصیتی رنگ خاص خود را دارد و رنگ تکراری در آن نمی‌بینیم. تمام رنگ‌ها در بستر سفید صحنه حرکت می‌کنند.

این کارگردان در رابطه با تاکیدش بر طراحی صحنه و دوری اکثر کارهای دانشجویی از این عنصر مهم اظهار کرد: به تازگی دانشجویان تنبل شده‌اند؛ همه نمایش‌هایی انتخاب می‌کنند که کاراکترهایش روی مبل می‌نشینند و دیالوگ می‌گویند. 90 درصد کارها بدون طراحی صحنه است؛ البته این را هم نباید از نظر دور داشت که طراحی صحنه سخت و هزینه‌بر است. دوست نداشتم اینگونه کار کنم. اتمسفر صحنه در نمایش "مکعب" موثر است و ما نمی‌توانستیم آن را ساده اجرا کنیم. صحنه‌ام خیلی مهم است چون کار با آنها شکل می‌گیرد. دوست داشتم اتمسفری با میزانسن و نور تشکیل شود. مانند کلاژی که کنار هم چیده می‌شود.

اله‌دادی در رابطه با تالار مولوی و رونق آن توضیح داد: به نظرم تالار مولوی یکی از سالن‌های بسیار مهم 40 سال اخیر است. این تالار بعد از بازسازی‌ها به لحاظ فنی و امکانات بهتر شده است اما تماشاگران خود را از دست داده است. به یاد دارم سال 85 زمانی که در این سالن کار می‌کردیم تلگرام و ایستاگرامی وجود نداشت، اما هر شب پر اجرا می‌رفتیم بدون اینکه بازیگر چهره داشته باشیم. بیشتر نمایش‌ها بعد از بازگشایی مجدد تالار مولوی تماشاچیان کمی داشته‌اند. البته مدیریت تالار و کارکنان آن همکاری خوبی با ما داشتند اما آنچه باید به آن توجه داشت آنست که سالن نیاز به تکانی دوباره دارد چرا که از پتاسیل بسیار بالایی برخوردار است. امیدوارم تصمیمات خوبی برای آن گرفته شود تا دوباره جان تازه‌ای بگیرد.

گفتنی است؛ نمایش "مکعب" به نویسندگی مشترک سیدمحمد مهدی هوشیار، محمد اله‌دادی و کارگردانی محمد اله‌دادی تا 15 شهریورماه هر شب ساعت 18 در سالن اصلی تالار مولوی به صحنه می‌رود. شاهین گل کار، نرگس ذاکری، سید آرش هوشیار، ملیکا بهجت، قاسم روشنایی، فاطمه حسین زاده، لیلا جوادی هستیان، سوگند بنای قاسمی، امیر روشنایی بازیگران این نمایش‌اند.