سرویس استان های هنرآنلاین : 28 مرداد برابر با 19 آگوست بود، روزی که نام روز عکاسی را با خود به همراه دارد ، مناسبتی که شاید در بسیاری از جوامع و در بین عموم مردم ، ناشناخته باقی مانده است .

حرفه عکاسی به دلیل تحرک فراوان و حمل تجهیزات سنگین، فعالیت در شرایط سخت و گاهی خطرناک، بی اغراق یکی از دشوارترین کارهاست؛ اما باید پرسید که آیا عکاسان به اندازه این زحمات و دشواری‌ها تأمین و حمایت می‌شوند؟

عکاسان برای آغاز کار خود با هزینه‌های گزافی جهت خرید تجهیزات با قیمت‌های نجومی مواجه هستند.

عکاسان برای تهیه این تجهیزات ، دست به دامن وام و قرض می‌شوند که معمولاً اگر شانس یاری شان کند بعد از چند سال موفق به بازپرداخت بدهی‌ها می‌شوند.

در این میان بی مناسب نیست که کمی هم از قشر آسیب پذیر اما فعالِ عکاسان خبری بگوییم.

عکاسان خبری بدون هیچ قراردادی با رسانه متبوع خود فعالیت شان را آغاز می‌کنند و این بدان معناست که رسانه مورد نظر هیچ‌گونه تعهدی نسبت به آینده شغلی، امنیت مالی، جانی و امنیت تجهیزات شما ندارد.

اگر روزی یک عکاس خبری دچار مشکلی شود، یا منزلش را دزد بزند و یا در حین پوشش یک برنامه برای او حادثه‌ای رخ دهد، نه تنها رسانه مربوطه، بلکه هیچ نهادی در مقابل این خسارات پیش‌بینی نشده تعهدی ندارند و به همین خاطر عکاسان خبری از تجهیزات خود بیش از جانشان محافظت می‌کنند و استرس این را دارند که مبادا تجهیزات قسطی‌شان به سرقت برود یا بلایی سرش بیاید.

در خصوص مشکلات جسمی و بیمارهایی که برای عکاسان خبری در طول سال‌های فعالیت شان رخ می‌دهد باید گفت عکاسان خبری به دلیل حمل تجهیزات سنگین بعد از چند سال فعالیت مداوم دچار مشکلاتی در ناحیه گردن، کمر و دست‌ها می‌شوند.

این مشکلات و انبوهی از مصائب دیگر باعث می‌شود که به عکاسی به عنوان یک شغل که بتواند تأمین‌کننده زندگی‌مان باشد نگاه نکنیم و به دنبال شغل دیگری در کنار عکاسی باشیم که بی‌انگیزگی و دلسردی ناشی از این مسئله را می‌توان در خروجی خبرگزاری‌ها و رسانه های دیگر مشاهده کرد.

عکاسان خبری به اندازه دشواری کارشان حمایت مالی نمی‌شوند و اگر روزی برای یک عکاس خبری اتفاقی بیفتد مثلاً اگر چند روزی بیمار شد یا هر مشکل دیگری برایش پیش آمد و نتوانست کار بکند؛ عملاً در آخر ماه پولی برای پرداخت اقساط دوربین و تجهیزات، اقساط وام‌ها و هزینه زندگی ندارد! انگار زمزمه هایی از جنس درد و دل در حرفه خبرنگاری و عکاسی همیشگی است و تمامی ندارد...

اما امسال نظیر سایر برنامه های حوزه فرهنگ و هنر شهر شیراز که مدتی است رنگ و بوی زندگی به خود گرفته است ، عکاسان هم از این قائله مستثنی نماندند و جشن های متفاوتی رادر نقاط مختلف شهر میهمان شدند.

به مناسبت روز جهانی عکس ٤ جشن در ٤ مجموعه فرهنگی از جمله منزل تاریخی میرزا حسن عکاس باشی ، آموزشگاه سرزمین آفتاب و موسسه پیرسوک و تالار حافظ در روزهای پنج شنبه و جمعه به میزبانی انجمن عکس شیراز و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد.

در نخستین روز از جشن روز جهانی عکاسی که توسط انجمن عکس شیراز برگزار شد، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و جمعی از برزگان هنر عکاسی و مطبوعات استان فارس حضور داشتند.

این مراسم روز پنجشنبه ٢٨ مرداد ماه در محله دروازه اصفهان، منزل تاریخی میرزا حسن عکاسباشی واقع در کوچه سید ذوالفقار ، انتهای بازار وکیل شمالی برگزار شد.

در این مراسم شهربانو ثابت که مدیریت انجمن عکس شیراز را بر عهده دارد به همراه تعدادی از فعالان هنر عکاسی این شهر سخنرانی کردند و خواستار راه اندازی موزه عکاسخانه برای شهر شیراز شدند.

بهزاد مریدی هم که همراه همیشگی اصحاب فرهنگ و هنر شیراز است در گردهمایی عکاسان گفت: در عصر سنت یا فئودالیسم چیزی به عنوان فناوری که نبود و به تبع آن تکنیک و روش هم نبود. بنابر این آنچه که بود فضای ارتباط نزدیک بود که چشم رویداد را از نزدیک می دید و حس می کرد و تلاش می شد آن را ثبت و ضبط کند تا در انتها منجر به نقاشی شود.

مدیر کل ارشاد فارس افزود: در عصر مدرنیسم اصولا همواره یک واسطه بین انسان و رویداد یا طبیعت حاکم بوده که می تواند صنعت یا تکنولوژِی باشد که این امکان را فراهم کرد انسان عمیق ببیند و بیندیشد.

او ابراز کرد: بنابر این روش انتقال حس انجام نمی شد. بدین ترتیب تمام اندیشه هنرمند پیرامون تکنیک قرار می گرفت و بدون در نظر گرفتن فحوا و معنا ارایه می شد.

به گفته مریدی ، خیلی هم تکنیک حایز اهمیت نیست و اصولا فرم جایگاهی ندارد و ساختارگرایی به آرامی کنار رفته و جای اینها آنچه اهمیت می یابد، دیدن نشانه ها، فحوا، معانی و تفاسیری است که از ذهن خالق اثر در مقام عکاس پدید می آید.

آموزشگاه سرزمین آفتاب دومین موسسه ای بود که پنج شنبه در مرکز تخصصی فیلم و عکس خود میزبان عکاسان فارس شد.

این آموزشگاه هم به نوبه خود با برنامه های متنوع دینِ خود را به روز جهانی عکاسی ادا کرد و در فضایی دلنشین این روز را جشن گرفت.

نگارخانه وصال هم که این روزها میزبان آثار عکاسی مستند آبتین اسلامی با عنوان " سنگ سیاه" و آثار نسرین عباسی باعنوان "هستی پنهان" است نیز در جشن عکاسان سهیم و پذیرای این فعالان شد.

موسسه هنری پیرسوک دیگر میزبان جشن روز جهانی عکاسی در روز جمعه و انجمن فیلم ،عکس و پویانمایی فارس نیز در همان روز به همت مدیران ارشاد فارس ، میزبان عکاسان و علاقمندان و جامعه هنری این شهر بود.

این درحالی است که در جشن روز جهانی عکاسی که به میزبانی انجمن عکس شیراز در خانه تاریخی چهره نگار شیرازی آغاز شد نیز کیکی به مناسبت این جشن بریده و قدیمی ترین عکس زنده یاد میرزاحسن چهره نگار(عکاسباشی) توسط هنرمندان امضا شد.

در این برنامه ها، افزون بر نمایش فیلم های مستند "درجستجوی ویوین مایر" و "عکاس جنگ" در سینماتک پیرسوک، کیک بزرگداشت روز جهانی عکاسی در تالار حافظ بریده شد.

الهه بهرامی