سرویس سینمایی هنرآنلاین: مسعود فرجام توانسته تاکنون دو جایزه بین‌المللی تیزر فیلم را برای سینمای ایران به ارمغان بیاورد. او به تازگی جایزه بهترین آنونس را از جشنواره بین‌المللی فیلم IndieFEST Award آمریکا برای فیلم "فصل فراموشی فریبا" دریافت کرد.

فرجام در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: اولین بار این تیزر موفق به دریافت جایزه بهترین آنونس از جشنواره بین‌المللی فیلم گلاسکو انگلستان"TMFF" شد و این دومین جایزه بین‌المللی در حوزه آنونس فیلم ایران بود که دریافت کردم. همین آنونس در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر نیز کاندید سیمرغ جشنواره بود. از سوی دیگر تیزر فیلم منتخب جشنواره رومانی است که تا هفته آینده برگزیدگان آن مشخص می‌شود، منتخب جشنواره فیلم لندن بوده و در چند جشنواره دیگر که رقابتی نیستند نیز حضور یافته است.

وی درباره ساخت تیزر و اهمیت و جایگاه آن افزود: متأسفانه به تیزر در سینمای ایران خیلی اهمیتی داده نمی‌شود و مهجور مانده است، در صورتی که در جشنواره‌های خارجی آنچه مهم است، پوستر، تیزر و سایر مواد تبلیغاتی است.

فرجام درباره نگاه جشنواره‌های بین‌المللی به این بخش اظهار کرد: آن‌ها نگاه بسیار ویژه‌ای دارند و اگر قرار است تیزر و تریلری ساخته شود که مخاطب را به سالن بکشاند، باید حاوی یک قصه باشد و یک کارگردانی که می‌تواند جدای از کارگردان اصلی فیلم باشد و مستقل ساخته شود، اما به گونه‌ای که در راستا و در خدمت فیلم باشد. معمولاً برای ساخت آنونس از صحنه‌هایی استفاده می‌شود که صحنه‌های ویژه فیلم هستند. گاهی هم شاید تیزر تنها یک پلان باشد، اما با یک نریشن و متن خوب مخاطب را به سالن سینما بکشاند.

این تدوینگر در ادامه درباره مهجور بودن و ندیده شدن بخش تبلیغات و دلایل آن بیان کرد: بچه‌هایی که عضو کانون تبلیغات هستند، فوق‌العاده پرکارند و خوب کار می‌کنند. گاهی مجبور هستند برای آنکه مخاطب را جذب کنند تیزری بسازند که به قول خودمان بفروش باشد، اما امسال در جشن خانه سینما این بخش حذف شد و مسابقه‌ای برای آن وجود ندارد و تندیسی هم ارائه نمی‌شود و این باعث بی‌انگیزگی و خستگی فعالان این بخش می‌شود. در حالی که سینماگران می‌دانند و واقف هستند که این بخش یکی از بخش‌های بسیار مهم سینماست. سینماگران به خوبی می‌دانند که مخاطب با دیدن پوستر و تیزر فیلم است که ترغیب به دیدن فیلم می‌شود. مخاطب وقتی تریلر را می‌بیند مشتاق دیدن می‌شود و شیوه قصه‌گویی تریلر است که مخاطب را جذب سالن می‌کند.

فرجام درباره ویژگی این شیوه قصه‌گویی نیز عنوان کرد: بسته به شرایط تولید و ویژگی فیلمی است که قرار است تیزرش را بسازید یا طراحی پوسترش را انجام دهید. ممکن است من از همان پلان‌ها استفاده کنم یا گاهی هم می‌بینم یکسری ویژگی‌هایی دارد و من می‌توانم یک بخش تولید داشته باشم و تیزر را بسازم. بستگی به شرایط فیلم، متن و چگونگی ساخت فیلم نحوه ساخت تیزر هم تغییر می‌کند.

وی درباره آکادمیک بودن این بخش نیز گفت: متأسفانه رشته مستقلی تاکنون در دانشگاه درباره ساخت تیزر فیلم نداشتیم و فکر می‌کنم نداریم و تنها رشته تدوین هست. جای خالی این رشته احساس می‌شود، ولی خیلی نمی‌شود روی آن تمرکز کرد. در حالی که تبلیغات حوزه بسیار گسترده‌ای دارد و تنها به سینما خلاصه نمی‌شود، تنها شیوه‌ها متفاوت هستند، حوزه تبلیغات نیاز دارد بیشتر به آن پرداخته شود.

این هنرمند جوان درباره تفاوت تبلیغات در سینما و سایر محصولات بیان کرد: وجه تمایز بسیار زیادی وجود دارد و قابل قیاس با هم نیستند. شما با مدیومی طرف هستید به اسم سینما که چارچوب مشخصی دارد و تبلیغات سینما گاهی محتاط است، اما در حوزه تبلیغ محصولات به طور مثال تبلیغ یک آبمیوه، نحوه تبلیغ می‌تواند متفاوت و گاهی شادتر باشد. از سوی دیگر تبلیغ یک محصول بسیار بیشتر از تبلیغ یک فیلم سینمایی دیده می‌شود، چرا که تبلیغ محصولات خوراکی در شهر و مغازه وجود دارد و شما با این تبلیغات درگیر هستید و کسی که آن را طراحی می‌کند همه جا حضور دارد. بنابراین باید بسیار با دقت و وسواس کار کند تا آن محصول درست در بین مخاطبان جا بیفتد که اگر این اتفاق بیفتد، فرهنگ تبلیغات بالا می‌رود و محصولات می‌توانند به شکل ویژه‌ای دیده شوند.

فرجام درباره فعالیت‌های اخیر خود نیز عنوان کرد: مشغول تدوین مستندی به کارگردانی عباس رافعی هستم در مورد قانون کار و ساخت چند تیزر سینمایی.

وی درباره تأثیر این جوایز بر روی کار خود نیز عنوان کرد: هنوز اتفاق ویژه‌ای داخل کشور نیفتاده، ولی امیدوارم که بیفتد و تیزرهای سینمای ایران را به بخش بین‌الملل معرفی کنم. پیش آمده است که فیلم‌هایی به‌واسطه تیزرشان دیده شده‌اند و خواستند تا فیلم را مورد بازبینی قرار دهند و یا وارد بخش مسابقه کنند.

فرجام در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: ای‌کاش دوستان کمی بیشتر به کانون طراحان و تبلیغات سینمای ایران اهمیت می‌دادند و کمی با ملایمت و ملاطفت برخورد می‌کردند. در پایان باید از عباس رافعی تشکر کنم که به من اعتماد کرد و امیدوارم بتوانم پاسخ این اعتماد را به درستی بدهم.