به گزارش هنرآنلاین ،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، شماره ٦٧ فصلنامه "TIF"(فدراسیون جهان تالاسمی) دو صفحه به گفتگوی ژوزفین بیلا، کنشگر اجتماعی را که دارای پایگاهی اینترنتی در خصوص بیماران موفقی است که در سراسر جهان به زندگی و فعالیت می پردازند، اختصاص داد.

در این گفتگو که محمدحسین نیکوپور مخاطب بانو بیلا قرار گرفته و آبان سال گذشته منتشر شد، این هنرمند و روزنامه نگار به بیان آنچه در طول زندگی موجب موفقیت او شد پرداخته و بیلا گوشه هایی از هنر او را بازگو کرده است.

یکی از پرمخاطب ترین پایگاه های اینترنتی که در پیوند با بیماری های خونی از جمله تالاسمی با هدف معرفی آنها که در درمان و زندگی موفق هستند به تازگی به معرفی یک هنرمند عکاس و فیلمساز ایرانی از شهر شیراز پرداخته است.

ژوزفین بیلا، نویسنده و سخنران الهام بخشی است که در این سایت اینترنتی پرمخاطب ایده های جدید در سلامتی و تندرستی برای آنها که بیماری مزمن دارند می آموزد.

این کنشگر حقوق بیماران که برای حقوق تالاسمی ها تلاش می کند با سخنرانی در جلسات یا کنفرانس های بین المللی برای تشویق کردن تالاسمی ها به زندگی بهتر و موفق تر در این پایگاه اینترنتی که به نوعی شبکه مجازی بیماران تالاسمی است به معرفی تالاسمی های موفق در درمان و زندگی روزانه می پردازد.

او که فوق لیسانس مددکاری از دانشگاه نیویورک است، اینک به عنوان مددکار کار می کند و نویسنده کتابی درباره خون گیری است که با عنوان "انتقال: راهنمای بقا بیمار" در کشور آمریکا منتشر شده و به عنوان یک کتابچه راهنما به کاربر خود کمک خواهد کرد که ذهن و بدن خود را در طول آماده سازی و قبل از آن برای افرادی که نیاز به تزریق خون از هر نوع دارد یاری می رساند.

سازمان مدیریت غذا و داروی کشور آمریکا یکی از سازمانهای دولتی آمریکا است و در این سازمان یک دفتر است که کارهایی در مورد مسایل بهداشت و درمان خاص انجام می دهد، ژوزفین بیلا در این سازمان جای دارد و به عنوان بیمار تالاسمی برای این سازمان پیشنهاد می کند و نظرش را می دهد.

این کنشگر حقوق بیماران در گفتگو با محمدحسین نیکوپور، روزنامه نگار، عکاس و کارگردان ایرانی که با عنوان "چگونگی رشد یک تالاسمی؛ چشم انداز یک مرد ایرانی" در این سایت منتشر شد چگونگی زندگی و کار او را کاویده است.

این گفتگو که در ساعات نخستین انتشار با بازنشر از سوی پایگاه اینترنتی "فدراسیون جهانی تالاسمی" (TIF) روبه رو شد توسط یک جامعه شناس، ایرانشناس، نویسنده و پژوهشگر پزشکی با نام "ساچیکو پاول" در سفر تحقیقاتی به ایران میسر شد که تاکنون بیش از ٧٠٠ نفر بازدیدکننده داشته است.

این فیلمساز و عکاس در بخشی از گفتگو با مجله "TIF" می گوید: من در دوره ای این شانس را داشتم که به خاطر حضور در دوره های آموزشی فیلمسازی به عکاسی علاقه مند بشوم. بعد از اینکه عکاسی را فراگرفتم در محافل خبری شرکت کرده و با نشریه های غیرحرفه ای شناخته شدم و پس از مدتی به رسانه های حرفه ای راه پیدا کردم و به مرور روزنامه نگاری حرفه ای را تجربه کرده و آموختم.

او ادامه می دهد: من گرچه مانند هر انسانی گاهی از سختی ها نگران و خسته می شوم اما با پرداختن به کارم که آنرا عاشقانه دوست دارم خودم را از فضای نگرانی و خستگی رها می کنم و با مطالعه کتاب و مقاله های هنری و رمان یا خواندن روزنامه نگرانی و خستگی را از خودم دور می کنم.

محمدحسین نیکوپور که اکنون به عنوان کارشناس خبر پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری مهر فعالیت می کند در ١٥ سال گذشته بارها در محافل فرهنگی و هنری مورد تقدیر قرار گرفته است.

او که روزنامه نگاری را از "خانه روزنامه نگاران جوان ایران" با نشریه خانگی "پارسیان" به صورت تجربی آغاز کرده و پس از تشکیل نخستین تحریریه جوانان تالاسمی که منجر به انتشار ماهنامه "پگاه" شد به عضویت انجمن روزنامه نگاران جوان استان فارس در آمد به فاصله کوتاهی به عنوان عضو هیئت رئیسه این انجمن انتخاب شد.

نیکوپور تاکنون یک نمایشگاه عکس خبری و مستند اجتماعی با عنوان "فتوژورنالیست" در نگارخانه ملی شیراز به صورت فردی برگزار کرده و در دهمین جشنواره مطبوعات کشور به بخش مسابقه تک عکس خبری نشریات محلی راه یافته است. همچنین در نخستین جشنواره عکس "تصویر پایداری" مورد تقدیر قرار گرفته و در نخستین نمایشگاه عکس های خبری استان فارس که اسفند ١٣٨٤ در نگارخانه وصال - شیراز برگزار شد مورد تقدیر قرار گرفت. پیش از این نیز با دو عکس از نهمین انتخابات ریاست جمهوری به همراه تعدادی از عکاسان خبری دیگر در نمایشگاهی با عنوان "مردم ، انتخابات، ایران امروز" در خانه فرهنگ ایران در پاریس حضور داشت.

او که دانش آموخته رشته عکاسی خبری و کارشناس رشته گرافیک از دانشگاه های شیراز است تاکنون در نمایشگاه های گروهی عکس دومین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان شیراز، نخستین نمایشگاه عکس های خبری فارس(یادواره شهدای عکاس و خبرنگار سانحه هوایی C١٣٠)، نمایشگاه گروهی "هشت سال با خاتمی" در تالار آبی مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران ، نخستین نمایشگاه سراسری عکس عاشورا(قاب سرخ) در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری مشهد، نمایشگاه گروهی "زن در قاب" (به مناسبت روز خبرنگار)، نمایشگاه گروهی "مردم، انتخابات، ایران امروز" در خانه فرهنگ ایران - پاریس، نمایشگاه گروهی اعضای انجمن عکاسی کانادا(کلوپ عکس کارون) /گالری هفت ثمر تهران،نمایشگاه گروهی اعضای انجمن عکاسی کانادا(کلوپ عکس کارون) در موزه هنرهای معاصر اصفهان، نمایشگاه دائمی گروهی گالری مان هنرنو تهران، نمایشگاه گروهی عکس ارمنستان در نگارخانه باغ مهرجوان شیراز، نمایشگاه گروهی مسابقه عکس تئاتر ایثار ، نمایشگاه گروهی جشن تصویر سال در خانه هنرمندان ایران و نمایشگاه پنج عکاس خبری در نگارخانه حوزه هنری فارس.

این عکاس خبری مطرح فارس در کارنامه هنری خود ساخت فیلم های کوتاه و مستند "ما راست قامتان"، "چشمان پرسکوت"، "جیم.واو.الف.نون"، "طلوع یعنی شکفتن" و فیلم های کوتاه و داستانی "نهایت١/١٢" و فتوویدیو آرت "چاپ دوم" را نیز گنجانده است.

این هنرمند پرکار که عضو انجمن عکاسان کانادا(کلوپ عکس کارون) است حضور و جوایزی در جشنواره های فیلم داشته که از آن جمله می توان به نوزدهمین جشنواره ملی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، نخستین جشن سینمای آزاد، اولین جشنواره فیلم کوتاه و عکس جوانان فارس، سومین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان شیراز، نهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس، نخستین جشنواره فیلم های کوتاه ایرانی دوبی، نخستین جشنواره فیلم، نماهنگ، انیمیشن آرمان، سومین و پنجمین جشنواره فیلم تصویر هنرمند، و مروری بر آثار یک سینماگر جوان(نمایش و نقد و بررسی فیلم های "ما راست قامتان" و "چشمان پرسکوت") اشاره کرد.

نیکوپور موفق به دریافت لوح تقدیر و جایزه سومین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان شیراز برای فیلم "ما راست قامتان"، لوح تقدیر و جایزه اولین جشنواره فیلم و عکس جوانان فارس برای فیلم "ما راست قامتان"، لوح تقدیر نهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس برای فیلم "ما راست قامتان"، لوح تقدیر و جایزه نخستین نمایشگاه عکس های خبری فارس و کسب مقام سوم جشنواره هنرهای تجسمی همه هنرمندان شهر و عکاس برتر نخستین جشنواره عکاسان منتخب فارس شده است.

این هنرمند و روزنامه نگار استان فارس در سال ٢٠٠٦ میلادی از سوی کالج بین المللی کانادا موفق به دریافت گواهینامه کارگردانی سینما شد.